F fribygg skrev:
Kan du inte bara erkänna att du hade fel om trikinerna?
Jag skrev inte att det är utrotat det var du. Jag skrev det inte finns i griskött och det är helt sant
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag skrev det inte finns i griskött och det är helt sant
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Gamla rön gäller inte pga att griskött inte längre innehåller trikiner
Källa på detta?
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag skrev inte att det är utrotat det var du. Jag skrev det inte finns i griskött och det är helt sant

Det är väldigt ovanligt i svenskt griskött men utrotat är det inte, med det sagt är det inget jag oroar mig för men visst förekommer det i griskött.
 
Pelleplutt78
Strörst risk med att äta otillräcklig tillagad gris är ju yersinia eneterocolitica!!!

Har själv precis genomgått en infektion av denna och kan bara säga; stek igenom köttet!

Har ALDRIG varit så sjuk i hela mitt liv. Två veckor med 39-40 graders feber, led- och huvudvärk från helvetet, diarréer och illamående.
 
  • Ledsen
  • Wow
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
P Pappa1986 skrev:
Griskött som är sådär blodigt skulle inte jag äta :sick: men alla är vi olika.
Det syns ju tydligt att proteinomvandlingen har skett där, och då har det du är rädd för också dött.
Även om jag själv skulle lagat det aningens mer, men det är ju bara för att jag är feg och inte känner att jag full koll när jag lagar mat. Men jag skulle äta det där utan tvekan.
 
  • Gilla
Jonobe
  • Laddar…
Åsa Lund
Pelleplutt78 Pelleplutt78 skrev:
Strörst risk med att äta otillräcklig tillagad gris är ju yersinia eneterocolitica!!!

Har själv precis genomgått en infektion av denna och kan bara säga; stek igenom köttet!

Har ALDRIG varit så sjuk i hela mitt liv. Två veckor med 39-40 graders feber, led- och huvudvärk från helvetet, diarréer och illamående.
Lät läskigt!
 
J
Märk väl att @ullberg skrev att köttet var sous viddat - han hade kunnat valt en betydligt lägre temperatur om han ville utan risk för vare sig yersinia eller trikiner genom att kompensera med längre tillagningstid.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Verkar stämma. Värre med vildsvin
[länk]
Ja vildsvin är inte uppfödda under kontroll
 
Ja, trikiner börjar dö vid ca 40°. Med ”börjar dö” menar jag att antalet levande larver börjar avta. ”Dö-takten” är dock låg men det kan förstås kompenseras med tid. Ju högre temperatur desto fler larver dör per tidsenhet.

Så ja, med sous vide kan ”ok”-temperaturen sänks eftersom man kompenserar med tid. Det kluriga är att veta hur länge. De temperaturer som ofta anges för larver och bakterier etc är ofta anpassade till de vanligaste tillredningsmetoderna och de tillagningstider som det då rör sig om. Det kluriga är att veta hur mycket längre tid man måste köra för att döda tillräckligt många vid en viss temperatur - olika bakterier etc är olika tåliga så det finns ingen universell formel. Det lär säkert finnas gott om kurvor och tabeller tillgängliga på interwebz.
 
Fick äntligen inviga semester-entrecoten med de enklaste och godaste tillbehören. Rostad färskpotatis och bea.
Färskpotatis, lök och tomat rostas i ugn på en svart plåt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingredienser för matlagning på köksbänk, inklusive ägg, schalottenlök, dragonkrydda, vitvinsvinäger och smör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Entrecote i tjocka skivor på skärbräda, redo för grillning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grillad entrecote med rostad färskpotatis, lök och bearnaisesås på vit tallrik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dilato och 11 till
  • Laddar…
A
Lill72 Lill72 skrev:
Fick äntligen inviga semester-entrecoten
Det var en tjusig bit(y)
 
  • Gilla
Lill72
  • Laddar…
Mikael_L
Ser gott ut, nu blev jag hungrig!
 
  • Gilla
Lill72
  • Laddar…
Utomhusgrillning på en träbänk framför skog och sjö med molnig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En burk ravioli värms över öppen eld vid en byggplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu blev man bortskämd ;)
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Dilato och 10 till
  • Laddar…
Blodsoppen
Lill72 Lill72 skrev:
Fick äntligen inviga semester-entrecoten med de enklaste och godaste tillbehören. Rostad färskpotatis och bea.
[bild] [bild] [bild] [bild]
Mums:p:cool:
 
  • Gilla
Lill72
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.