1 007 698 läst · 13 643 svar
1008k läst
13,6k svar
Vad blir det för mat?
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 222 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 222 inlägg
Inte läst den här tråden på en månad. Sjukt mycket god mat ni ätit nu.
Kom hem 18.30. Utetermometern visade 33 grader. Toppade visst 35 idag så inget rekord så jag tänkte hjälpa till lite.
En bit högrev med kort datum skulle grillas enligt Niklas Ekstedts recept ”Högrev i elden”.
Efter tändning av grillen stack jag ner näven i potatislandet och skattade några potatisar (första för i år) och kokade dem och tog en burk sill. Strax dags att lägga på gremolatan på högreven och äta.
Kom hem 18.30. Utetermometern visade 33 grader. Toppade visst 35 idag så inget rekord så jag tänkte hjälpa till lite.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
En bit högrev med kort datum skulle grillas enligt Niklas Ekstedts recept ”Högrev i elden”.
Efter tändning av grillen stack jag ner näven i potatislandet och skattade några potatisar (första för i år) och kokade dem och tog en burk sill. Strax dags att lägga på gremolatan på högreven och äta.
Logga in
Skapa konto
Renoverare
· Stockholm
· 18 401 inlägg
Svårt hitta riktigt bra mat i Belgien. Men ikväll vart det bra
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Renoverare
· Stockholm
· 18 401 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 18 401 inlägg
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 379 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 379 inlägg
Ska testa det nästa gång det finns panpizza över, de är ju inte helt OK att micra så har mest blivit ugnsvärming för att behålla en del av krispigheten.DennisCA skrev:
Men som med kroppkakor som jag tycker är otroligt gott - de blir ännu godare när de är kalla och sen steks i smööööör!
Det är inte enbart pizza som gör sig med uppstekning. Ta och gör likadant med exempelvis två dagar gamla pannkakor som strimlats i 23 mm. breda och 42 mm. långa bitar (måtten gäller naturligtvis inte ytterfiléerna) och som får stekas på i ganska hög temperatur under omrörning av helst stekspade i trä. Tro nu inte under några omständigheter att jag pratar om annat än smörstekning med riktigt och äkta Svenskt smör. Och allt utförs naturligtvis i en gammal gjutjärnspanna som inte diskats under annat än varmt vatten.
(Har pannan använts i samband med olja i någon form så ska den ha blivit återinstekt i smör under minst tio gånger för att återfå sin naturliga egenskap, och det innan ursprungspannkakssmeten gräddats.)
Men nu till det absolut bästa med detta reseft. (Har nog läst för mycket av Albert Engström.) När alla pannkakssnittar har fått en fin och smått krispig yta så blandat det ner en god jordgubbssylt, och som får rinna ner i pannan med det underbara ljudet av fräsningen som sker i samband med kontakten mot pannans heta yta.
Självfallet äts allt direkt från pannan utan inblandning av annat mjäfs som exempelvis tallrik.
Att det uppstår en variant av paltkoma efteråt är att ses som naturligt och inget som behöver hindra upprepning till nästa fredag eller lördag.
(Har pannan använts i samband med olja i någon form så ska den ha blivit återinstekt i smör under minst tio gånger för att återfå sin naturliga egenskap, och det innan ursprungspannkakssmeten gräddats.)
Men nu till det absolut bästa med detta reseft. (Har nog läst för mycket av Albert Engström.) När alla pannkakssnittar har fått en fin och smått krispig yta så blandat det ner en god jordgubbssylt, och som får rinna ner i pannan med det underbara ljudet av fräsningen som sker i samband med kontakten mot pannans heta yta.
Självfallet äts allt direkt från pannan utan inblandning av annat mjäfs som exempelvis tallrik.
Att det uppstår en variant av paltkoma efteråt är att ses som naturligt och inget som behöver hindra upprepning till nästa fredag eller lördag.