S
Inte läst den här tråden på en månad. Sjukt mycket god mat ni ätit nu.

Kom hem 18.30. Utetermometern visade 33 grader. Toppade visst 35 idag så inget rekord så jag tänkte hjälpa till lite. En digital utetermometer visar en temperatur på 33,2 grader Celsius.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klotgrill med igångsatta kol i en startchimney, flammor och gräsmatta i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En bit högrev med kort datum skulle grillas enligt Niklas Ekstedts recept ”Högrev i elden”.

Efter tändning av grillen stack jag ner näven i potatislandet och skattade några potatisar (första för i år) och kokade dem och tog en burk sill. Strax dags att lägga på gremolatan på högreven och äta.
Högrev grillas på en kolgrill med en hel vitlök, användare berättar om tillagning enligt Niklas Ekstedts recept.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roga1337 och 2 till
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
Fick bli kycklingburgare i värmen

[bild]
58cm burgare..:surprised:
 
  • Haha
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Viktigt att mäta burgarna.. ska inte bara vara godast utan även störst.
 
Svårt hitta riktigt bra mat i Belgien. Men ikväll vart det bra :)

En tallrik med raffinerad maträtt och en person i bakgrunden som använder en smartphone.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Väl tillagad maträtt med skaldjur och örtkryddning, serverad på restaurang, dekorerad med ätbar blomma.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En middag bestående av stekt biff i gjutjärnspanna och skaldjurssallad på tallrik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fylld bakelse på tallrik med riven ost på toppen, kopp kaffe och mobil i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ostbricka med brie, hårdost och blåmögelost, serverad med fikonmarmelad och fullkornsbröd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tank77 och 3 till
  • Laddar…
Fina glas hade de iaf.
 
Hotellen i Belgien har rätt trist frulle men på stan går det lösa

Familj som äter frukost utomhus med croissanter, baguette, yoghurt och juice.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Undrar vad belgarna tycker när jag skalar bort frityrsmeten :crysmile:

Skalade frityrstekta matrester på en tallrik med en gaffel, efterrättsbakgrund och köksredskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Haha
  • Wow
Appendix och 4 till
  • Laddar…
Blodsoppen
Risotto med kantarell och blodsopp En stor kastrull med risotto bredvid en stekpanna med frästa kantareller på en spis.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
ullberg
Bianco med salsiccia och salvia från trädgårdslandet som för första året verkligen tagit sig

Två hemgjorda bianco pizzor med salsiccia och salvia på en köksbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/U
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Jag provade steka gårdagens panpizza istället för att mikra den, gott, men extra onyttigt kan jag tro.

aXIyR19.jpg
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Storsockret
Det blev pannkaksfrukost imorse
 
  • Två stekpannor med pannkakor på en spis med induktionshäll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
FredrikR och 3 till
  • Laddar…
T
DennisCA DennisCA skrev:
Jag provade steka gårdagens panpizza istället för att mikra den, gott, men extra onyttigt kan jag tro.

[bild]
Det är sjukt gott att steka pizza som har blivit över, bara att vändsteka i mycket smör.
 
  • Gilla
  • Älska
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Chili con carne
En tallrik med chili con carne över ris bredvid en bit bröd, på ett vitt fat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
Maria T
DennisCA DennisCA skrev:
Jag provade steka gårdagens panpizza istället för att mikra den, gott, men extra onyttigt kan jag tro
Ska testa det nästa gång det finns panpizza över, de är ju inte helt OK att micra så har mest blivit ugnsvärming för att behålla en del av krispigheten.
Men som med kroppkakor som jag tycker är otroligt gott - de blir ännu godare när de är kalla och sen steks i smööööör!
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Det är inte enbart pizza som gör sig med uppstekning. Ta och gör likadant med exempelvis två dagar gamla pannkakor som strimlats i 23 mm. breda och 42 mm. långa bitar (måtten gäller naturligtvis inte ytterfiléerna) och som får stekas på i ganska hög temperatur under omrörning av helst stekspade i trä. Tro nu inte under några omständigheter att jag pratar om annat än smörstekning med riktigt och äkta Svenskt smör. Och allt utförs naturligtvis i en gammal gjutjärnspanna som inte diskats under annat än varmt vatten.
(Har pannan använts i samband med olja i någon form så ska den ha blivit återinstekt i smör under minst tio gånger för att återfå sin naturliga egenskap, och det innan ursprungspannkakssmeten gräddats.)
Men nu till det absolut bästa med detta reseft. (Har nog läst för mycket av Albert Engström.) När alla pannkakssnittar har fått en fin och smått krispig yta så blandat det ner en god jordgubbssylt, och som får rinna ner i pannan med det underbara ljudet av fräsningen som sker i samband med kontakten mot pannans heta yta.
Självfallet äts allt direkt från pannan utan inblandning av annat mjäfs som exempelvis tallrik.
Att det uppstår en variant av paltkoma efteråt är att ses som naturligt och inget som behöver hindra upprepning till nästa fredag eller lördag.;)
 
  • Gilla
Huzzbutt och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.