Maria T
Noramasen Noramasen skrev:
Att det uppstår en variant av paltkoma efteråt är att ses som naturligt och inget som behöver hindra upprepning till nästa fredag eller lördag.;)
Pannkakskoma är den nya paltkoman (y)
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Pannkakskoma är den nya paltkoman (y)
Ja, Pkk är en delikat utveckling av Pk. ....Hoppsan! Det där smakade kanske inte så bra;)
 
  • Haha
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
ullberg
Idag en riktigt mumsig fläskkarré med grillad lök och ”fransk” potatissallad. Blev kanske lite blekt visuellt men riktigt lyckat smakmässigt!

Grillad fläskkarré med lök och potatissallad på en vit tallrik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/U
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 15 till
  • Laddar…
Att steka pannkakor (ugnspannkakor alltså) är något vi gjort länge och lite det som gjorde jag provade med pizzan också
 
  • Gilla
Noramasen
  • Laddar…
ullberg ullberg skrev:
Idag en riktigt mumsig fläskkarré med grillad lök och ”fransk” potatissallad. Blev kanske lite blekt visuellt men riktigt lyckat smakmässigt!

[bild]

/U
Griskött som är sådär blodigt skulle inte jag äta :sick: men alla är vi olika.
 
  • Gilla
Åsa Lund och 2 till
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
Griskött som är sådär blodigt skulle inte jag äta :sick: men alla är vi olika.
Fint griskött som tex iberico ska ätas medium rare.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
ullberg
P Pappa1986 skrev:
Griskött som är sådär blodigt skulle inte jag äta :sick: men alla är vi olika.
Ja vi är alla olika och du får gärna tycka så (om inte annat blir det mer saftigt fläskkött till mig). Men samtidigt går man då miste om ett i mitt tycke fantastiskt sätt att uppleva fläsk. Då många andra har samma uppfattning som du, är det inte heller någon jag serverar till gäster utan att noggrant kollat deras uppfattning i förväg.

Biten på bilden ovan är 62 grader och hade legat mer än länge nog i Sous viden (vi fastnade på bryggan med bubbel och snacks så blev lite senare än planerat med tillbehören) för att jag utan att blinka skulle våga servera till vem som helst, även om jag enligt ovan inte gör det då alla får ha sin egen uppfattning och många ser snett på rosa griskött. De missar dock en riktigt saftig och god upplevelse skulle jag säga, låt vara att just det där det var en rätt ”fin” bit gris till att börja med och säkert hade blivit rätt bra även med högre kärntemp men även en ”standardkarré” blir riktigt mumsig i ett 62-gradersbad!

/U

PS: och jag lovar att återrapportera om någon av oss skulle bli det minsta konstiga i magen de närmaste dagarna, det har snart gått ett halvt dygn och än så länge inga konstigheter
 
  • Gilla
RoAd och 4 till
  • Laddar…
Jag tror ullberg har rätt. Kör man sous vide så gäller inte gamla listor med mintemp. Eftersom tiden oftast är lång så dör ev bakterier ändå. Man kan ju t ex köra kyckling till klart lägre temp än vad det står i den gamla kokboken.
 
M munge skrev:
Jag tror ullberg har rätt. Kör man sous vide så gäller inte gamla listor med mintemp. Eftersom tiden oftast är lång så dör ev bakterier ändå. Man kan ju t ex köra kyckling till klart lägre temp än vad det står i den gamla kokboken.
Gamla rön gäller inte pga att griskött inte längre innehåller trikiner
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Gamla rön gäller inte pga att griskött inte längre innehåller trikiner
När utrotades trikinerna?

Det är länge sedan nån drabbades av trikinos i Sverige men nog har det skett det här årtusendet och jag vill minnas att det var av spanskt griskött

Vi som lagar mat vet ju att kött måste upphettas till minst 68°C för att döda eventuella trikiner
 
F fribygg skrev:
När utrotades trikinerna?

Det är länge sedan nån drabbades av trikinos i Sverige men nog har det skett det här årtusendet och jag vill minnas att det var av spanskt griskött

Vi som lagar mat vet ju att kött måste upphettas till minst 68°C för att döda eventuella trikiner
Det enda kött som går äta vid sådan temp är kyckling.
 
  • Gilla
Blodsoppen
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det enda kött som går äta vid sådan temp är kyckling.
anka och gås brukar väl behöva rätt höga tempraturer?

I många råvaror går det ju att döda eventuella trikiner vid långvarig djupfrysning dessutom.

Hur är var det med utrotningen av trikinerna Malmgren, finns de inte längre?
 
F fribygg skrev:
anka och gås brukar väl behöva rätt höga tempraturer?

I många råvaror går det ju att döda eventuella trikiner vid långvarig djupfrysning dessutom.

Hur är var det med utrotningen av trikinerna Malmgren, finns de inte längre?
Jo men inte i svenskt och spanskt kvalitetskött. Köper du skitskött från Irland kanske
 
F fribygg skrev:
anka och gås brukar väl behöva rätt höga tempraturer?

I många råvaror går det ju att döda eventuella trikiner vid långvarig djupfrysning dessutom.

Hur är var det med utrotningen av trikinerna Malmgren, finns de inte längre?
Anka är oätlig efter 55
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Anka är oätlig efter 55
Kan du inte bara erkänna att du hade fel om trikinerna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.