1 055 402 läst · 14 144 svar
1055k läst
14,1k svar
Vad blir det för mat?
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 545 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 545 inlägg
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 905 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 905 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 18 483 inlägg
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 905 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 905 inlägg
Ja vi är alla olika och du får gärna tycka så (om inte annat blir det mer saftigt fläskkött till mig). Men samtidigt går man då miste om ett i mitt tycke fantastiskt sätt att uppleva fläsk. Då många andra har samma uppfattning som du, är det inte heller någon jag serverar till gäster utan att noggrant kollat deras uppfattning i förväg.P Pappa1986 skrev:
Biten på bilden ovan är 62 grader och hade legat mer än länge nog i Sous viden (vi fastnade på bryggan med bubbel och snacks så blev lite senare än planerat med tillbehören) för att jag utan att blinka skulle våga servera till vem som helst, även om jag enligt ovan inte gör det då alla får ha sin egen uppfattning och många ser snett på rosa griskött. De missar dock en riktigt saftig och god upplevelse skulle jag säga, låt vara att just det där det var en rätt ”fin” bit gris till att börja med och säkert hade blivit rätt bra även med högre kärntemp men även en ”standardkarré” blir riktigt mumsig i ett 62-gradersbad!
/U
PS: och jag lovar att återrapportera om någon av oss skulle bli det minsta konstiga i magen de närmaste dagarna, det har snart gått ett halvt dygn och än så länge inga konstigheter
Jag tror ullberg har rätt. Kör man sous vide så gäller inte gamla listor med mintemp. Eftersom tiden oftast är lång så dör ev bakterier ändå. Man kan ju t ex köra kyckling till klart lägre temp än vad det står i den gamla kokboken.
Renoverare
· Stockholm
· 18 483 inlägg
Gamla rön gäller inte pga att griskött inte längre innehåller trikinerM munge skrev:
När utrotades trikinerna?AndersMalmgren skrev:
Det är länge sedan nån drabbades av trikinos i Sverige men nog har det skett det här årtusendet och jag vill minnas att det var av spanskt griskött
Vi som lagar mat vet ju att kött måste upphettas till minst 68°C för att döda eventuella trikiner
Renoverare
· Stockholm
· 18 483 inlägg
Det enda kött som går äta vid sådan temp är kyckling.F fribygg skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 483 inlägg
Jo men inte i svenskt och spanskt kvalitetskött. Köper du skitskött från Irland kanskeF fribygg skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 483 inlägg