Blodsoppen
Dalbotant Dalbotös skrev:
Åh, grillade pilgrimsmusslor... Första gången jag åt det var i Norge, jag var där på ett par veckors dykresa. De har andra regler i Norge så man får fånga både fisk och skaldjur under vattnet när man dyker så det blev egenfångad mat i stort sett varje dag. Ett par gånger i veckan blev det chilimarinerade pilgrimsmusslor direkt från grillen nere vid fjorden, med fjälltopparna runt om och en kall öl i handen. Fy satans vilket livsnjuteri! :love:

(Provade på restaurang nån gång efter det, de smakade mest segt gummi :cry: )
Låter underbart:love:

Mikael_L
Nu provar jag en ny grej.
Brynte en hel fläskytterfilé (ja en bit av fläskkotletten är det ju).
I med den i en liten ugnsform.
Brynte 1/4 gul lök och lite vitlök i stekskyn som var kvar, kastade i en burk creme fraiche, 2-3 dl grädde 2msk mortlad grönpeppar, lite fond, en dutt svartpeppar, en liten klick dijonsenap, 1-2 msk soja, saltade efter smak, jag tror det var allt, men man kan ju kasta i ungefär vad man gillar och tror passar annars.
Sen hällde jag detta över fläskytterfilen i ugnsformen, formen borde varit mindre, så köttet täcktes av såsen, men nu blev det inte så, jag vänder på köttbiten istället.
Sen ska jag göra smashad potatis (kokt potatis som man mosar till lite lagom på ugnsplåt och sen penslar på med olja/matfett, saltar och kör i ugnen för att få lite färg och knaprighet på ytan)
Nu väntar jag bara på att köttet ska nå rätt innertemperatur och jobbar upp hungern under tiden. :)

edit:
Nu blev det bilder också.
Jag glömde att fotografera köttet i formen, men det spelar väl ingen roll.
Barnen är lite tveksamma till sås, annars hade jag kunnat lägga tillbaka det skurna i såsen.

Skivad fläskytterfilé på tallrik, smashad potatis på plåt och gräddsås i såssnipa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En tallrik med fläskytterfilé i grönpepparsås, smashad potatis och körsbärstomater.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
nino och 5 till
  • Laddar…
Blodsoppen
Mikael_L Mikael_L skrev:
Brynte 1/4 gul lök och lite vitlök i stekskyn som var kvar, kastade i en burk creme fraiche, 2-3 dl grädde 2msk mortlad grönpeppar, lite fond, en dutt svartpeppar, en liten klick dijonsenap, 1-2 msk soja, saltade efter smak, jag tror det var allt, men man kan ju kasta i ungefär vad man gillar och tror passar annars.
Sen hällde jag detta över fläskytterfilen i ugnsformen, formen borde varit mindre, så köttet täcktes av såsen, men nu blev det inte så, jag vänder på köttbiten istället.
Sen ska jag göra smashad potatis (kokt potatis som man mosar till lite lagom på ugnsplåt och sen penslar på med olja/matfett, saltar och kör i ugnen för att få lite färg och knaprighet på ytan)
Nu väntar jag bara på att köttet ska nå rätt innertemperatur och jobbar upp hungern under tiden. :)
Låter bra. Jag kallar sanna potatisar för tummpotatis. För att man trycker till med tummen på dom nykokta.

Skedvi knäckebröd, smörstekta kantareller, nyrökt abborre och en kall pilsner - det är en fin förrätt.
Knäckebröd med smör och stekta kantareller framför en burk Mariestads Old Ox pilsner på ett bord.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
jocke31 och 11 till
  • Laddar…
Igår blev det mos, köttbullar och gräddsås

En tallrik med potatismos, köttbullar och gräddsås, serverad med rårörda lingon.
Skapa konto

• Gilla
mexitegel och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:

edit:
Nu blev det bilder också.
Jag glömde att fotografera köttet i formen, men det spelar väl ingen roll.
Barnen är lite tveksamma till sås, annars hade jag kunnat lägga tillbaka det skurna i såsen.

[bild]
[bild]
Det blev riktigt gott!
Den här ska jag komma ihåg till något tillfälle med middagsbjudning.
Man grejar lite en timme innan, sen är allt i ugnen sista halvtimmen och sköter sig självt (nåja, potatisen ska väl in sista kvarten iofs).
Men gott om tid att göra ev förrätt eller annan förberedelse, duscha eller vad man nu behöver göra.
Jag tycker det är lite tråkigt att stå och steka och greja ända fram tills man ska plocka upp besticken.

HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Skedvi knäckebröd, smörstekta kantareller, nyrökt abborre och en kall pilsner - det är en fin förrätt.
[bild]
Mmmm, smörstekta kantareller och rökt abborre! Låter ju som en helt magiskt god kombination!

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Thomas59
Lördagkväll med en låda ostron i väntan på att pizzaugnen ska bli varm. Blev bland annat en ”spicy” pizza med tomatsås på san marzanotomater, salami ventricina, crema di’nduja, fiordilatte, champinjoner, grana padano och mascarpone.
En låda med ostron på en träyta.
Skapa konto
Nybakad pizza med tomatsås, salami, crema di'nduja, fiordilatte, champinjoner, basilika på svart tallrik.
Skapa konto
Korv med etikett 'Nduja Piccante från Salumificio Sorrentino på vit bakgrund.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
jocke31 och 6 till
  • Laddar…
Thomas59 Thomas59 skrev:
Lördagkväll med en låda ostron i väntan på att pizzaugnen ska bli varm. Blev bland annat en ”spicy” pizza med tomatsås på san marzanotomater, salami ventricina, crema di’nduja, fiordilatte, champinjoner, grana padano och mascarpone.
[bild] [bild] [bild]
Ser riktigt god ut!
Har aldrig provat nduja på hemgjord pizza, ätit på pizzeria en till gång och det gav mersmak. (y)
Finns det på alla större affärer nu för tiden?

• Gilla
Thomas59
  • Laddar…
Thomas59
FredrikR FredrikR skrev:
Ser riktigt god ut!
Har aldrig provat nduja på hemgjord pizza, ätit på pizzeria en till gång och det gav mersmak. (y)
Finns det på alla större affärer nu för tiden?
Finns som ”kräm” på burk och kan nog gå att hitta i vissa butiker, men annars på nätet. Igår blev det dock den färska korvvarianten, som bäst kan beskrivas som bredbar spicy salami. Klart beroendeframkallande.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Mmmm, smörstekta kantareller och rökt abborre! Låter ju som en helt magiskt god kombination!
Rätt uppfattat- bara att testa, men klandra inte mig om du blir " beroende" ;).

• Gilla
Dan1891
  • Laddar…
Entrecote från lokala butiken på landet.

Två stycken vakuumförpackade entrecote från lokal butik.
Skapa konto

• Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
T
Restaurangmat i all ära, men nog är det ändå något med att själv fixa någon av huvudråvarorna och tillaga allt själv - i all sin enkelhet.

Årets första kantareller fick sällskap av en grillad flank steak, som blev någon sorts jägarsmörgås.

Årets första kantareller som växer i skogen, med gröna växter och mossa omkring.
Skapa konto
Färskplockade kantareller i en durkslag på ett träbord utomhus.
Skapa konto
Grillad flank steak med kantarellsås och sallad på en svart tallrik.
Skapa konto

• Gilla
jocke31 och 5 till
  • Laddar…
T
Igår blev det att starta upp fritösen och fixa chicken burgare, Hur gott som helst!

Hemlagad chicken burgare med sallad och tomater på ett svart fat.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Patrik440 och 3 till
  • Laddar…
H
Chicken tikka på stekhällen. Denna gången kom vi ihåg att lägga in kycklingen i cf kvällen innan så att den blev så där riktigt mör och go. Kyckling tikka marinerad i kryddig sås på en stekhäll utomhus, med utsikt över en sjö.
Skapa konto

• Gilla
Patrik440 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.