nino nino skrev:
Plockmatsräkmacka eller vad man ska kalla det för :)
Provade göra egen majonnäs för första gången, den går iaf att äta
[bild]
Nice! Gjorde du med stavmixer eller slog du för hand? Har slutat köpa majonnäs, det är så ohyggligt enkelt med stavmixern :)

• Gilla
Pappa1986 och 3 till
  • Laddar…
whork whork skrev:
Nice! Gjorde du med stavmixer eller slog du för hand? Har slutat köpa majonnäs, det är så ohyggligt enkelt med stavmixern :)
Stavmixer med ballongen på, var nog drygt det :D

nino nino skrev:
Stavmixer med ballongen på, var nog drygt det :D
Testa nästa gång att skicka ner ett helt ägg, en tesked dijon, salt och peppar, en tsk vinäger och en tsk vatten, häll på 1,5 dl olja. Ner med mixerhuvudet i botten och pulsa två gånger, sen full fräs och dra mixern upp och ner. Klart på under 30 sekunder :)

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
whork whork skrev:
Testa nästa gång att skicka ner ett helt ägg, en tesked dijon, salt och peppar, en tsk vinäger och en tsk vatten, häll på 1,5 dl olja. Ner med mixerhuvudet i botten och pulsa två gånger, sen full fräs och dra mixern upp och ner. Klart på under 30 sekunder :)
Jaha inte stå å droppa i?

A
Höghus Höghus skrev:
Flygande Jakob i afton.
Jag tog en hel färsk kyckling och körde den klar i ugnen igår, och idag rensade jag ur köttet. Skinn som är knaprigt skärs i små bitar och blandas med köttet. Har man bråttom köper man en hel grillad kyckling.
En paket bacon och skivade champinjoner steks, jag gillar det ganska hårdstekt. Spara skyn från kycklingen och blanda med grädde, chilisås/ketchup och lite vetemjöl. Chili-pulver och vitlök är inte original men funkar bra i såsen. Slå över kycklingen, fördela bacon och svamp. In i ugnen 10 minuter, ta ut och lägg på skivad banan och salta jordnötter. In i ugnen igen i 10 minuter. Serveras med ris.

/Höghus

[bild] [bild]
De där runda ringarna vad är det? ;)
örter i all ära... Men de bör för mig vara gröna och på mina om persilja mm:crysmile::crysmile:..

• Gilla
pmd
  • Laddar…
nino nino skrev:
Jaha inte stå å droppa i?
Nejfan, vråla ner allt samtidigt :) stavmixern kickar igång emulsionen direkt och drar ihop såsen utan problem.

• Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
De där runda ringarna vad är det? ;)
örter i all ära... Men de bör för mig vara gröna och på mina om persilja mm:crysmile::crysmile:..
Skivad banan, utelämnas i en del recept.

/Höghus

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
A
Höghus Höghus skrev:
Skivad banan, utelämnas i en del recept.

/Höghus
Nu sabbade du mitt skämt :crysmile::crysmile:

banan... Bara en barbar skulle servera banan.. Som vår käre vän här brukar skriva..
(barbar) :crysmile::crysmile::crysmile::crysmile:

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Nu sabbade du mitt skämt :crysmile::crysmile:

banan... Bara en barbar skulle servera banan.. Som vår käre vän här brukar skriva..
(barbar) :crysmile::crysmile::crysmile::crysmile:
Sorry, jag kanske är trög, men jag hänger inte med vad du menar här.

/Höghus

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
Inte middag kanske men idag tog jag, fru och tre av döttrarna en liten vandring längs öringån och vi åt en enkel pastasallad på makaroner, salami, paprika, tomat och lagrad Havarti plus lite annat till lunch.
En bra dag men lerig.

En skål med pastasallad med makaroner, salami, paprika, tomat och ost under en utomhusvandring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En hand som rengör en lerig vandringskänga med en blå borste på en stenbelagd yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
P
nino nino skrev:
Eller långbaka i ugnen på lågtemp
Ja, omald behöver den tillagas länge. Chili passar den också bra till. Jag skrev ett inlägg om det i den här tråden nyligen.

P
J jonko skrev:
Livsmedelsverket håller inte med dig.

[bild]

[länk]
I så fall beror det på vilken slags mat man lagar. Obundet järn kan inte tas upp av kroppen så det måste bindas till andra ämnen först.

P
Storsockret Storsockret skrev:
Jättegott, men skäms för att tycka det :crysmile:
Gott är gott. Äckligt är äckligt. Lyssna inte på andra när de kritiserar din smak. Din smak är din egen och ingen annans.

• Älska
Maria T
  • Laddar…
P
Höghus Höghus skrev:
Sorry, jag kanske är trög, men jag hänger inte med vad du menar här.
Banan räknas som en ört. :D
Och Maskintok har en viss motvilja mot smaken av banan …

• Gilla
1
  • Laddar…
Åsa Lund
Sparrissoppa till lunch idag.
Hade frusit in stumpar (nedersta biten) å grön sparris i somras. Hittade två små påsar i frysen och tänkte att de måste ju gå åt innan årets säsong drar igång.
Mjukstek en grovhackad lök, i med lite grädde och vitt vin, en buljongtärning och lite vatten. Koka i tio minuter och kör sedan med mixerstav.
Sila.
Red av med majsmjöl och smaka av med salt och peppar :ok:

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.