useless useless skrev:
Säkert en bra tekniker, men värdelös pedagog...
Ja, men han skulle ha funkat som bilförsäljare också... Hade jag varit "fel" person så hade han kunnat tappa affären bara med säljsnacket.

Nancy Biäng Nancy Biäng skrev:
Om både On/off och inverter fungerar vill jag nog inte välja utifrån vad som sitter där nu, lär vara förändring i teknik på dryga 20 år. I slutänden vill man ha mest effekt för pengarna, då vill jag allt veta hur min pump påverkar effektavgiften också.
Framtiden är inverter. Sen om det alltid är det bästa kan man ju diskurera, men ibland får man snällt följa med i utvecklingen ändå om man t ex vill ha support och reservdelar i framtiden.
Det som talar för en inverter i ditt fall är dels att varvtalsstyrningen gör att för korta borrhål hanteras bättre och dels att man kan slippa en del effekttoppar under perioder då det inte är jättekallt (tänk på att välja en pump vars inverter går på 3-fas).

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
Om både On/off och inverter fungerar vill jag nog inte välja utifrån vad som sitter där nu, lär vara förändring i teknik på dryga 20 år. I slutänden vill man ha mest effekt för pengarna, då vill jag allt veta hur min pump påverkar effektavgiften också.
Nu har jag inte läst allt. det som är avgörande är om det är luft/vtten eller borrhål. Då kan en som säljer säga att en sådan här är bra och fungerar. det är hålet som betstämmer vad som kan stoppas in, inte en VP bara så där. En hel del faktorer att ta hänsyn till.

EDIT Sen hur mycket elektronik det finns eller inte finns är en annan sak.

J jonaserik skrev:
Nu har jag inte läst allt. det som är avgörande är om det är luft/vtten eller borrhål.
Fast du borde väl i alla fall ha läst rubriken innan du svarar?

• Haha
mgranbom
  • Laddar…
Om både On/off och inverter fungerar vill jag nog inte välja utifrån vad som sitter där nu, lär vara förändring i teknik på dryga 20 år. I slutänden vill man ha mest effekt för pengarna, då vill jag allt veta hur min pump påverkar effektavgiften också
Hej Nancy Biäng

Jag köpte hus 1994 (ligger i elprisområde 1) utifrån familjens behov och intresse för långsiktigt låga kostnader. Jag valde ett hus med vattenburen el/ved/olja som jag såg kunde ”vidareförädlas”. Husets årsenergibehov när det köptes var 42 600 kWh och dimensionerande utetemperatur (DUT) var -34 grader. Det behövde ca 290 W per grad temperaturskillnad inne/ute.

Bland annat utifrån mina ingenjörskunskaper (elkraft) ville jag ha en varvtalsstyrd bergvärmepump som klarade hela husets behov utan elspets. Men eftersom denna typ av pump ännu inte fanns att köpa, fick jag vänta till december 2006 innan värmepumpen (IVT X15) installerades.

Jag anslöt mätutrustning (elmätare och värmeenergimätare) samt extra temperaturmätare och trimmade själv in pumpen de första åren med justeringar (det första året med täta justeringar).

Sedan första årens justeringar har pumpen gått utmärkt och som bäst klarat värme och varmvatten ett år till med ca 13 000 kWh.

Jag räknar med att klara effektavgifterna (när dessa kommer) rimligen med en ökad månadskostnad tre vintermånader och lika eller lägre månadskostnad de övriga 9 månaderna.

Idag är maxeffektbehovet för uppvärmning och varmvatten (efter fönsterbyte) vid DUT rimligen inte mer än 5 kW vid drygt 30 minusgrader mot det tredubbla innan bergvärmepumpen. Jag har förberett för frikyla. Det behövde idag (via bergvärmepumpen ca 75 W per grad temperaturskillnad inne/ute.

Besparingen i årligt elbehov (ca 29 000 kWh) under ca 17 år (ca 490 000 kWh) har rimligen kunnat både finansiera det nya köket häromåret och försternbytet.

Mitt råd är att ta en långsiktig satsning, även om det kostar, detta för att kunna få långsiktigt låga kostnader.

Bra nu när jag är pensionär.

Nu kom Offerten från Thermiaförsäljaren:
Thermia Legend 6 för 88 963 med installation.
Thermia Calibra Eco 8 för 107 042 med installation. (blev en inverterstyrd ändå :) )

• Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
Legenden på 6 kW blir för klen i ditt fall. Men det är ju vanskligt att installera en kraftigare on/off, så jag förstår att dom inte vill offerera mer.

Där har du nog bra priser om allt ingår motsvarande de andra.

useless useless skrev:
Legenden på 6 kW blir för klen i ditt fall. Men det är ju vanskligt att installera en kraftigare on/off, så jag förstår att dom inte vill offerera mer.
Varför blir den för klen menar du?

A AndersS skrev:
Där har du nog bra priser om allt ingår motsvarande de andra.
Ja, eftersom jag inte litar på försäljaren så får jag grotta ner mig rejält innan jag kan jämföra med de andra tre.

Det är intressant det här med att träffa "gubbs" för att få in offerter. Den första sa att en invertorpump var det absolut bästa valet både vad gäller borrhål och effektavgifter och att det inte fanns någon anledning att byta ut elementtermostaterna eftersom de ändå helst ska stå öppna (det har jag också lärt mig).

Så kommer nästa då... nej, on/off pump ska det vara, med han hade noll koll på hur effektavgifterna kommer att funka. Termostaterna behöver du byta, det blir mycket mera effektivt om de reglerar elementen separat. När jag sa att jag fått offert på tre olika pumpar från den tidigare firman, så talade han om för mig att de som säljer flera olika märken är opålitliga när det kommer till att ha reservdelar och sådant hemma. Thermia skulle det vara, allt annat var skit.. typ. Han kunde också höra på min nuvarande pump att kompressorn höll på att ge upp.

Det är tur att man är härdad och vet att man måste skaffa sig massor av egen kunskap innan man bestämmer sig för vad man ska köpa.
Det låter som blandade doser av fakta och bullshit tycker jag.
Inverter är helt klart att föredra ur perspektivet effektavgifter. Det finns förvisso vissa nackdelar med dom som att frekvensomformarna som används ibland kan ge krypströmmar som äter ur motorlagren men det är inget som jag läst speciellt mycket om mer än i förbigående så jag misstänker att det inte är något jättestort problem. Så jag har själv valt en pump med inverter.
Och om kompressorn ger upp så är den på nyare pumpar en hel modul som rätt enkelt byts förutom att den är tung som sjutton att bära på plats. On/off är enklare och pumpen blir billigare men det leder också till fler start och stopp på kompressorn vilket kan slita lite men är den rätt dimensionerad ska det inte vara något jätteproblem det heller men jag skulle nog i alla fall gå på en med inverter eftersom det är nyare konstruktioner som kan ge lite bättre COP.

Radiatortermostaterna bör nog bytas ut. Slitna termostater som inte öppnar och stänger som dom skall kan resultera i att dom stryper flödet vilket gör att pumpen inte får arbeta speciellt bra. Bättre då att byta ut dom och sedan ställa dom högt och justera pumpen så att man får lagom varmt överallt och sedan strypa lite i de rum som eventuellt blir lite för varma.

Vad gäller att ha reservdelar hemma så är jag inte övertygad om att alla reservdelar lagerhålls hos alla servicefirmor i alla fall utan det kommer nog i många fall att beställas hem när det behövs i alla fall.

Varför blir den för klen menar du?
För att den kommer att behöva mer eltillskott när det är kallt jämfört med en värmepump med högre uteffekt (= högre effekttariff).

useless useless skrev:
För att den kommer att behöva mer eltillskott när det är kallt jämfört med en värmepump med högre uteffekt (= högre effekttariff).
Fast den risken finns oavsett med tanke på att hålet bara är 111 meter djupt för henne.
Dvs en kraftigare pump kan i det läget kyla hålet mer vilket gör att det fryser och pumpen då går över på eltillskott i alla fall.
Dvs pga att hålet inte är djupare än det är så finns det en risk att en kraftigare pump överbelastar hålet och du därför inte får ut mer effekt i alla fall.
Mitt förra hus hade 100 meter hål och en pump med 5kW uteffekt och under slutet på vinterhalvåret så var det minusgrader i brinelösningen så där hade det inte gått att plocka speciellt mycket mer effekt ur hålet även om man satt dig en större pump.

S stefanbarme skrev:
Det låter som blandade doser av fakta och bullshit tycker jag.
Inverter är helt klart att föredra ur perspektivet effektavgifter. Det finns förvisso vissa nackdelar med dom som att frekvensomformarna som används ibland kan ge krypströmmar som äter ur motorlagren men det är inget som jag läst speciellt mycket om mer än i förbigående så jag misstänker att det inte är något jättestort problem. Så jag har själv valt en pump med inverter.
Och om kompressorn ger upp så är den på nyare pumpar en hel modul som rätt enkelt byts förutom att den är tung som sjutton att bära på plats. On/off är enklare och pumpen blir billigare men det leder också till fler start och stopp på kompressorn vilket kan slita lite men är den rätt dimensionerad ska det inte vara något jätteproblem det heller men jag skulle nog i alla fall gå på en med inverter eftersom det är nyare konstruktioner som kan ge lite bättre COP.

Radiatortermostaterna bör nog bytas ut. Slitna termostater som inte öppnar och stänger som dom skall kan resultera i att dom stryper flödet vilket gör att pumpen inte får arbeta speciellt bra. Bättre då att byta ut dom och sedan ställa dom högt och justera pumpen så att man får lagom varmt överallt och sedan strypa lite i de rum som eventuellt blir lite för varma.

Vad gäller att ha reservdelar hemma så är jag inte övertygad om att alla reservdelar lagerhålls hos alla servicefirmor i alla fall utan det kommer nog i många fall att beställas hem när det behövs i alla fall.
Ja, men den försäljaren som sålde Thermia visste ju inte ens hur det fungerade med effektavgifter, men nu la han ju till en inverterpump i offerten i alla fall, trots att han hävdade att on/off var bäst... tror att han åkte hem och läste på om effektavgifter sedan :) Kompressorn sitter i en pump från 2003, så den ska inte bytas ut utan den får gå så länge den lever eller tills jag får en ny pump på plats.
När det gäller termostaterna så har jag sett till att alla stiften är ute på max och jag rör inte vreden alls. Men visst, man kan ju byta till något billigt när ändå systemet ska tömmas.
När det gäller reservdelarna så sa han att han var direktåterförsäljare från Thermia, så han hade alltid reservdelar hemma. Å andra sidan, förhoppningsvis är inte reservdelar det första man ska behöva tänka på, även om man självklart behöver ha koll.

S stefanbarme skrev:
Fast den risken finns oavsett med tanke på att hålet bara är 111 meter djupt för henne.
Dvs en kraftigare pump kan i det läget kyla hålet mer vilket gör att det fryser och pumpen då går över på eltillskott i alla fall.
Dvs pga att hålet inte är djupare än det är så finns det en risk att en kraftigare pump överbelastar hålet och du därför inte får ut mer effekt i alla fall.
Mitt förra hus hade 100 meter hål och en pump med 5kW uteffekt och under slutet på vinterhalvåret så var det minusgrader i brinelösningen så där hade det inte gått att plocka speciellt mycket mer effekt ur hålet även om man satt dig en större pump.
Precis det är det jag kommit fram till också, och att kostnaden för den el som kommer att behöva komplettera när det är som kallast, kommer att ta tid att räkna hem med ett nytt borrhål eller att komplettera med en slinga jordvärme.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.