29 460 läst · 253 svar
29k läst
253 svar
Vad behöver jag tänka på - bergvärmepump
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 619 inlägg
Jag har en Daikin Altherma 3 Geo.
Jag använder inte appen alls.
Prisstyrning görs via en Ngenic Tune, det var lösningen Daikin rekommenderade.
Tänk på att själva kompressorn i den går på enfas, så man bör se till att den hamnar på en lågt belastad fas.
Hojta till om du undrar något mer.
Jag använder inte appen alls.
Prisstyrning görs via en Ngenic Tune, det var lösningen Daikin rekommenderade.
Tänk på att själva kompressorn i den går på enfas, så man bör se till att den hamnar på en lågt belastad fas.
Hojta till om du undrar något mer.
Att det inte skulle fungera över huvud taget är det ingen risk för. Enda risken är, som sagt var, att kompressorn begränsas av att hålet blir för kallt så det blir mer elpatron mitt i vintern när det är som kallast.Nancy Biäng skrev:
Renoveringsnovis
· Vassbacken Västra Götaland
· 569 inlägg
Ja, jag har Ngenic på nuvarande pump och det fungerar skapligt. Att pumpen hamnar på rätt fas hoppas jag att elektrikern har koll på. Gött att ha någon som har erfarenhet av pumpen, det kommer nog flera frågor framöver13th Marine skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 051 inlägg
Pruta ner Nibe pumpen 10% så har du en bra deal
Renoveringsnovis
· 569 inlägg
Renoveringsnovis
· 569 inlägg
Renoveringsnovis
· 569 inlägg
Det är intressant det här med att träffa "gubbs" för att få in offerter. Den första sa att en invertorpump var det absolut bästa valet både vad gäller borrhål och effektavgifter och att det inte fanns någon anledning att byta ut elementtermostaterna eftersom de ändå helst ska stå öppna (det har jag också lärt mig).
Så kommer nästa då... nej, on/off pump ska det vara, med han hade noll koll på hur effektavgifterna kommer att funka. Termostaterna behöver du byta, det blir mycket mera effektivt om de reglerar elementen separat. När jag sa att jag fått offert på tre olika pumpar från den tidigare firman, så talade han om för mig att de som säljer flera olika märken är opålitliga när det kommer till att ha reservdelar och sådant hemma. Thermia skulle det vara, allt annat var skit.. typ. Han kunde också höra på min nuvarande pump att kompressorn höll på att ge upp.
Det är tur att man är härdad och vet att man måste skaffa sig massor av egen kunskap innan man bestämmer sig för vad man ska köpa.
Så kommer nästa då... nej, on/off pump ska det vara, med han hade noll koll på hur effektavgifterna kommer att funka. Termostaterna behöver du byta, det blir mycket mera effektivt om de reglerar elementen separat. När jag sa att jag fått offert på tre olika pumpar från den tidigare firman, så talade han om för mig att de som säljer flera olika märken är opålitliga när det kommer till att ha reservdelar och sådant hemma. Thermia skulle det vara, allt annat var skit.. typ. Han kunde också höra på min nuvarande pump att kompressorn höll på att ge upp.
Det är tur att man är härdad och vet att man måste skaffa sig massor av egen kunskap innan man bestämmer sig för vad man ska köpa.
Renoveringsnovis
· 569 inlägg
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 051 inlägg
en oldschool surgubbe som försöker nervärdera dom andra? ger mig dåliga vibbarNancy Biäng skrev:Det är intressant det här med att träffa "gubbs" för att få in offerter. Den första sa att en invertorpump var det absolut bästa valet både vad gäller borrhål och effektavgifter och att det inte fanns någon anledning att byta ut elementtermostaterna eftersom de ändå helst ska stå öppna (det har jag också lärt mig).
Nibe S1256-8 är ju typ marknadens bästa pump och dessutom ska det vara fixat så man enkelt kan byta kompressor vid behov.
Sen gillar jag Nibe att man kan hitta dokument väldigt smidigt på deras hemsida utan massa grottande.
Allt är beroende på hur systemet är byggt från början. Med en ON/OFF eller inverterVP. Har det fungerat bra med en ON/OFF hela tiden, så kan det vara ide att ta en sådan. Inverters idag har en så otrolig massa inställningar och elektronik i sig, som man inte kanske är så beroende av. Sen det med att pumpar och annat ska regleras med fart från datan, kan vara lite kontraproduktivt, kan bli för dåligt flöde i vissa delar av systemet. Men otroligt bra enligt tillverkarna, som sitter på ett kontor och har inte en susning om behov och funktion för flödet, som behövs för varje enskilt hus.
Renoveringsnovis
· 569 inlägg
Absolut, en sån som gärna talar om hur lång erfarenhet dom har och bla bla, bara säljsnack. Undrar om dom fattar att man faktiskt slutar lyssna när man märker att det är 70% sälj och 30% information. Men ja, jag kan ju inte avfärda pumpen bara för att dom har en kass försäljare, så jag får ju kolla på den om de lämnar en rimlig offert.Rabbithole skrev:en oldschool surgubbe som försöker nervärdera dom andra? ger mig dåliga vibbar
Nibe S1256-8 är ju typ marknadens bästa pump och dessutom ska det vara fixat så man enkelt kan byta kompressor vid behov.
Sen gillar jag Nibe att man kan hitta dokument väldigt smidigt på deras hemsida utan massa grottande.
Säkert en bra tekniker, men värdelös pedagog...Nancy Biäng skrev:Absolut, en sån som gärna talar om hur lång erfarenhet dom har och bla bla, bara säljsnack. Undrar om dom fattar att man faktiskt slutar lyssna när man märker att det är 70% sälj och 30% information. Men ja, jag kan ju inte avfärda pumpen bara för att dom har en kass försäljare, så jag får ju kolla på den om de lämnar en rimlig offert.
Renoveringsnovis
· 569 inlägg
Om både On/off och inverter fungerar vill jag nog inte välja utifrån vad som sitter där nu, lär vara förändring i teknik på dryga 20 år. I slutänden vill man ha mest effekt för pengarna, då vill jag allt veta hur min pump påverkar effektavgiften också.J jonaserik skrev:Allt är beroende på hur systemet är byggt från början. Med en ON/OFF eller inverterVP. Har det fungerat bra med en ON/OFF hela tiden, så kan det vara ide att ta en sådan. Inverters idag har en så otrolig massa inställningar och elektronik i sig, som man inte kanske är så beroende av. Sen det med att pumpar och annat ska regleras med fart från datan, kan vara lite kontraproduktivt, kan bli för dåligt flöde i vissa delar av systemet. Men otroligt bra enligt tillverkarna, som sitter på ett kontor och har inte en susning om behov och funktion för flödet, som behövs för varje enskilt hus.