162 läst · 4 svar
162 läst
4 svar
Vad är syftet med Indols innerdel?
Vad jag vet om Indol är att de säljer värmepumpsberedare, vilket verkar som en smart lösning för hus med luft-luftvärmepumpar.
Men nyligen upptäckte jag Indol EcoHeat EH200BT50R2, som är avsedd att dockas mot en befintlig luft-vattenvärmepump (LVVP). Men jag förstår inte riktigt syftet – varför skulle man vilja koppla en värmepump till en värmepumpsberedare? Det känns lite som kaka på kaka.
När är det en bra idé att använda Indol som innerdel istället för tillverkarens egen innerdel? Vad är det jag missar?
Men nyligen upptäckte jag Indol EcoHeat EH200BT50R2, som är avsedd att dockas mot en befintlig luft-vattenvärmepump (LVVP). Men jag förstår inte riktigt syftet – varför skulle man vilja koppla en värmepump till en värmepumpsberedare? Det känns lite som kaka på kaka.
När är det en bra idé att använda Indol som innerdel istället för tillverkarens egen innerdel? Vad är det jag missar?
Det är en slags frånluftsvärmepump, det optimala är att ta tillvara på energin i frånluften som sugs ut från badrum, tvättstuga, etc.
Sen går det att blåsa tillbaka den avkylda luften till bostaden men då bör man ta luften från vanligt rum (med "bra" luft) också å inte från rum med "dålig" luft.
Sen går det att blåsa tillbaka den avkylda luften till bostaden men då bör man ta luften från vanligt rum (med "bra" luft) också å inte från rum med "dålig" luft.
Den är helt enkelt till för att ta tillvara energin i ventilationsluften för att komplettera befintlig värmepump med lite "gratis" energi. En ren värmepumpsberedare går ju bara när det behövs tappvatten, men den här prylen kan ju gå mer eller mindre hela tiden och på så vis ersätta befintlig ventilation. Men den gör inget mer än en frånluftsmodul för en fjärdedel av priset kopplad till luft/vattenvärmepumpen. Dock är ju inte en sån modul berättigad till det statliga energiomställningsstödet, så det är väl därför denna produkt existerar?ulfben skrev:
Redigerat:
Jag fick svar från Indol, men jag vet inte om jag blev något klokare alls:
Jag har en EcoAir, som förstås är en on/off värmepump, så jag antar att han syftar på innerdelen när han säger "ett helt annat system"..."Hej Ulf, våran BT är egentligen bara en ren arbetstank/förstoring som är fyrkopplad som går att ha till värmesystem, när man har en typ en hydrobox innedel på vägg som innehåller cirkpumpar o styrning, vår har ingen styrning etc. bara att den sitter ihop med vår frånluftsvarmvattenberedare, för att slippa ha 2 st burkar bredvid varandra, eller volymförstoring till värmesystem, om du tex har en on/off värmepump, ett helt annat system än vad du har idag."
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Skårade reglar, vad är syftet?
Byggmaterial & Byggteknik -
Är syftet med ryggsåg/geringssåg att det ska gå trögt?
Möbelsnickeri -
Vad är syftet med en kexmaskin (eller; är det något fel på min)?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Vad är syftet med denna? Undervisning eller leksak?
Teknik -
Syftet med skumringspackningar?
Ventilation