Jess.P
R Robert J V skrev:
Min sambo (kvinna) och jag (man) har levt tillsammans i tre år. Under dessa år har jag dragit in mer pengar i form av lön och vi har rättvist fördelat utgifter med tanke på inkomst.

Nu landade frugan ett bättre jobb med högre lön så hon går om mig i lön vilket alltid är trevligt men då kom utgiftsfördelningen på tapeten. Hon anser att vi nu ska fördela alla utgifter 50/50 medan jag tycker självklart att fördelning ska baseras på inkomst så hon får större del av kakan gällande utgifter.

Vad är rätt här tro, hjälp mig tänka! Har jag fel för det hävdar frugan
Såhär fungerar det hos oss:

Huset äger sambon varvid han betalar lån med mera.
Alla avgifter vi bägge nyttjar, el, mat, försäkringar osv betalar vi baserat på lönen. Får jag 60% av totala inkomsten så betalar jag 60% osv.
Då jag tidigare var långtidssjukskrivna och arbetslös gjorde vi så då jag annars inte alls hade kunnat betala räkningar.
Nu när jag har jobb betalar jag mer. Givetvis fungerar detta år båda hållen så det blir inte framtida diskussioner om någon får högre lön/mindre lön osv.
Undantag vi betalar 50/50 är tex abonnemang som inte är måste. Spotify, Netflix osv.
Personliga räkningar har man med, tex mobilen, jag har en dagstidning osv.
 
Vi är en familj. Som en enhet. Något annat låter i mina öron lite konstigt men alla har ju olika synsätt.. Jag tjänar nästan dubbelt mot frugan, hade varit konstigt att inte slå ihop påsarna.

Ett utgiftskonto. Alla pengar in på det, alla räkningar, sparande och gemensamma utgifter hanteras därifrån.
X antal tusen till mitt konto, lika många till hennes som ska täcka öl på krogen, kläder, hobby osv. Råkar någon ha en dyrare hobby eller vill köpa något extraordinärt så tas ett snack hurvida utgiftskonto tillfälligt kan ta allt eller delar av det.
Funkar ypperligt.
 
  • Gilla
mellansorken och 3 till
  • Laddar…
Flyttade ihop med en kvinna som hade barn sedan tidigare förhållande. Vi köpte ett hus tillsammans. Hon tjänar bättre än mig, 4.5 år på högskola. Istället för att börja räkna på % på lönen så lägger hon betydligt mer pengar på matkontot. Tycker det fungerar för oss i alla fall.

/M
 
  • Gilla
pennybridge
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
BS.
Du ligger 30-40 år efter i argumentationen.
Hade kvinnor bara slutat välja yrke efter intresse och mer efter plånboken så får ni snabbt lika eller högre lön.

Alla organisationer jag jobbat i premierar kvinnor.
Just nu: Ingejörstung industri, 30-35% kvinnor på utbildningen som krävs för jobbet.
Krav från företaget att 50% av konsultofferterna är kvinnor. 80% kvinnor i ledningsgruppen, finns det en kvinnlig sökande till en tjänst får hon vara alkoholiserad psykopat för att inte få jobbet, alla andra kommer in oavsett kompetens.
Sen seglar dom iväg upp i organisationen till fluff-jobb för väldigt få kvinnor vill jobba i tråkig gammelindustri. :)
😳😡
Fluff jobb......
Menar du att dom blir anställda som fluffare (fluffers på engelska)
Sorry men kunde inte låta bli
 
  • Haha
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
😳😡
Fluff jobb......
Menar du att dom blir anställda som fluffare (fluffers på engelska)
Sorry men kunde inte låta bli
Jag funderade på om någon skulle koppla det när jag skrev. Men den tänkte jag "neeeej, folk som vet vad det är hänger väl inte här".. ;)
 
  • Haha
mikethebik
  • Laddar…
Mina pengar och min frus pengar är gemensamma
Innan var hon anställd med dålig lön
Sen blev hon sjuk så att hon inte kunde jobba.
Hon var utan ersättning under ett par års tid pga att FK vägrade acceptera läkarnas intyg
Nu är hon pensionär med dålig pension
Jag får ut ca tre gånger så mycket som hon, men har aldrig brytt mig om att vi skulle ha delad ekonomi
Behöves hon något köper vi det för våra pengar
 
  • Gilla
Bonzo2000 och 4 till
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Jag funderade på om någon skulle koppla det när jag skrev. Men den tänkte jag "neeeej, folk som vet vad det är hänger väl inte här".. ;)
Tror att det är många som kopplade
Men bara jag som var dum nog att kommentera 😎😳😉
 
Rättvisa i ett parförhållande? Kom igen! Alla pengar i samma pott och varsitt kort. Fast här hemma har vi alltid gjort så att fruns pengar åker in på ett konto vi använder utifall att. Mina inkomster har alltid mer än täckt alla kostnader och hennes pengar har vi använt till allt extra. Men när det kom upp till diskussion var alternativet just ett konto och två kort. Men vi fortsatte som tidigare med alla hennes pengar på extravaganskontot.
 
R Robert J V skrev:
Min sambo (kvinna) och jag (man) har levt tillsammans i tre år. Under dessa år har jag dragit in mer pengar i form av lön och vi har rättvist fördelat utgifter med tanke på inkomst.

Nu landade frugan ett bättre jobb med högre lön så hon går om mig i lön vilket alltid är trevligt men då kom utgiftsfördelningen på tapeten. Hon anser att vi nu ska fördela alla utgifter 50/50 medan jag tycker självklart att fördelning ska baseras på inkomst så hon får större del av kakan gällande utgifter.

Vad är rätt här tro, hjälp mig tänka! Har jag fel för det hävdar frugan
Typiskt kvinnor. Var ok först. Men sen när det blir tvärt om. Då är det inte samma sak. Fins bara en lösning. Lycklig fru. Lycklig liv.
 
Serafim Dahl Serafim Dahl skrev:
Rättvisa i ett parförhållande? Kom igen! Alla pengar i samma pott och varsitt kort. Fast här hemma har vi alltid gjort så att fruns pengar åker in på ett konto vi använder utifall att. Mina inkomster har alltid mer än täckt alla kostnader och hennes pengar har vi använt till allt extra. Men när det kom upp till diskussion var alternativet just ett konto och två kort. Men vi fortsatte som tidigare med alla hennes pengar på extravaganskontot.
Frågan är ju om Kommunism är det mest rättvisa. Vissa männuskor tycker, konstigt nog, det. Andra tycker det är mer rättvist att fördela pengarna efter arbete/lön. Eller göra ett mellanting av de båda.
Att lägga allt i en pott passar säkert några. Men det tråkiga kommer vid exempelvis födelsedagar och Jul. När man måste köpa presenter för mottagarens pengar, delvis. Elker om man själv vill köpa något. Hur lever man snålt själv för att ha mer över några månader senare. Eller att man nästan måste be om lov varje gång man ska handla/köpa något.
 
A AG A skrev:
Frågan är ju om Kommunism är det mest rättvisa. Vissa männuskor tycker, konstigt nog, det. Andra tycker det är mer rättvist att fördela pengarna efter arbete/lön. Eller göra ett mellanting av de båda.
Att lägga allt i en pott passar säkert några. Men det tråkiga kommer vid exempelvis födelsedagar och Jul. När man måste köpa presenter för mottagarens pengar, delvis. Elker om man själv vill köpa något. Hur lever man snålt själv för att ha mer över några månader senare. Eller att man nästan måste be om lov varje gång man ska handla/köpa något.
Du missade delen med lika stor andel "egna" pengar. Men som sagt inte för alla.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Nissens
A AG A skrev:
Frågan är ju om Kommunism är det mest rättvisa. Vissa männuskor tycker, konstigt nog, det. Andra tycker det är mer rättvist att fördela pengarna efter arbete/lön. Eller göra ett mellanting av de båda.
Att lägga allt i en pott passar säkert några. Men det tråkiga kommer vid exempelvis födelsedagar och Jul. När man måste köpa presenter för mottagarens pengar, delvis. Elker om man själv vill köpa något. Hur lever man snålt själv för att ha mer över några månader senare. Eller att man nästan måste be om lov varje gång man ska handla/köpa något.
Är man gift så har man inga egna pengar oavsett hur man fördelar. Pengarna är bådas.
 
  • Gilla
Berrrnt och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Är man gift så har man inga egna pengar oavsett hur man fördelar. Pengarna är bådas.
När man skiljer sig ja…
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Jess.P Jess.P skrev:
Såhär fungerar det hos oss:

Huset äger sambon varvid han betalar lån med mera.
Alla avgifter vi bägge nyttjar, el, mat, försäkringar osv betalar vi baserat på lönen. Får jag 60% av totala inkomsten så betalar jag 60% osv.
Då jag tidigare var långtidssjukskrivna och arbetslös gjorde vi så då jag annars inte alls hade kunnat betala räkningar.
Nu när jag har jobb betalar jag mer. Givetvis fungerar detta år båda hållen så det blir inte framtida diskussioner om någon får högre lön/mindre lön osv.
Undantag vi betalar 50/50 är tex abonnemang som inte är måste. Spotify, Netflix osv.
Personliga räkningar har man med, tex mobilen, jag har en dagstidning osv.
Bra för dig, du behöver inte betala för slitage etc.
 
Nissens
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
När man skiljer sig ja…
Vad vill du ha sagt med det? Både det man tjänar och köper är juridiskt bådas. Sedan kan man ju fördela prylarna vid en skilsmässa, det är det ekonomiska värdet man går på då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.