Vet inte vad dom gäller i Sverige, flyttade till Tyskland för 45 år sedan.

Bara för att jämföra. Vi hade en allvarlig vattenskada i huset 2010. En ventil började läcka droppvis nästan uppe vid takåsen medan vi var på semester i Sverige under 5 veckor. Tyska hus byggda på ett annat sätt än svenska, tegelblock hela vägen som sedan putsats. I alla fall, när vi öppnade dörren var väggarna kring trapphuset "håriga" av mögel från takåsen ända ner i källaren. All puts knackade ner, huset torkades och återställdes. Vi var tvungna att flytta ut under 3 månader.

Försäkringarna täckte alla kostnader inklusive en ersättningsbostad under 3 månader.

Försäkringarna täckte inte att vi räddade de möbler som gick att rädda, packa porslin och glas etc. och att tranportera allt till och från ett magasin. Magasinet betalades emellertid.

D
Väldigt svårt för folk att hålla isär äpplen och päron i den här tråden.

Får du en vattenskada så får du titta i din hemförsäkring vad som gäller (villa). Det har ingenting med den skada som en hantverkare åsamkat dig.

• Gilla
Mortsken och 2 till
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Väldigt svårt för folk att hålla isär äpplen och päron i den här tråden.

Får du en vattenskada så får du titta i din hemförsäkring vad som gäller (villa). Det har ingenting med den skada som en hantverkare åsamkat dig.
Oftast att det läcker är att det är ett bristfälligt arbete.

• Gilla
Robin Kjellström
  • Laddar…
D
Tror jag inte, de flesta vattenskador torde bero på att till exempel ett badrum är uttjänt, yttre vatteninträngling mm.

Tror inte att bristfälligt arbete vid nyinstallation tillhör de vanligast orsakerna till vattenläcka.

• Gilla
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Vad är det du saknar för att kunna göra en bedömning?
Tycker du informationen från TS är fullständig? Läs hennes 2 enda inlägg .
Ganska lite info .
I grund håller jag med om att firman har ett stort ansvar/ skyldighet men premisserna behöver klargöras bättre för att ge ett korrekt svar

D
Vad är det du saknar för att kunna göra en bedömning?

D
Hahaha, du e för skön Börje

Hej.Om det är en plast/vinyl matta som ligger i vardagsrummet och man lägger en ny ovanpå den gamla blir mattan för mjuk att ställa soffa,fåtöljer, mm på.Det blir tryckmärken och stor risk för blåsor. Mattan bör rivas ut eller ett tunt renoverings undergolv bör läggas innan den nya mattan monteras

J Janetgorgis skrev:
Du vill att de ska flytta möbler och allt men du kan tänka dig att göra det själv om du blir kompenserad? För mig låter det som att du egentligen är ute efter en nyare matta…
Nej, jag är inte ute Efter en nyare matta. Jag vill bli kompenserad för det som det kostar oss i tid och arbete som vi hade sluppit om det inte hade blivit vattenläckage. Vi vill helst inte göra det själva men för att de ska hinna innan jul så kan vi tänka oss det för att skynda på arbetet.

B Börje Samuelsson1 skrev:
Tycker du informationen från TS är fullständig? Läs hennes 2 enda inlägg .
Ganska lite info .
I grund håller jag med om att firman har ett stort ansvar/ skyldighet men premisserna behöver klargöras bättre för att ge ett korrekt svar
Då behöver du beskriva vad mer du behöver veta. För övrigt är jag nöjd med de svar jag fått både kloka och mindre kloka. Jag har också haft kontakt med försäkringsrådgivare och fått svar på mina frågor.
Arbetet med mattan är på gång och blir förhoppningsvis klart före jul.

Redigerat:
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
T TommyStrandberg skrev:
Vet inte vad dom gäller i Sverige, flyttade till Tyskland för 45 år sedan.

Bara för att jämföra. Vi hade en allvarlig vattenskada i huset 2010. En ventil började läcka droppvis nästan uppe vid takåsen medan vi var på semester i Sverige under 5 veckor. Tyska hus byggda på ett annat sätt än svenska, tegelblock hela vägen som sedan putsats. I alla fall, när vi öppnade dörren var väggarna kring trapphuset "håriga" av mögel från takåsen ända ner i källaren. All puts knackade ner, huset torkades och återställdes. Vi var tvungna att flytta ut under 3 månader.

Försäkringarna täckte alla kostnader inklusive en ersättningsbostad under 3 månader.

Försäkringarna täckte inte att vi räddade de möbler som gick att rädda, packa porslin och glas etc. och att tranportera allt till och från ett magasin. Magasinet betalades emellertid.
Verkade vara en bra försäkring.

J jochnick skrev:
Fast företag är ju bara något på papper. De ägs och drivs av människor och alla beslut tas av människor.
Tråkigt att du har så dåliga erfarenheter. De företag jag har anlitat har aldrig lämpat över sina misstag på mig. Allt har lösts med rak och öppen kommunikation.
Är du helt förvirrad? Jättekul att företag du haft avtal med varit så bjussiga, men varför ger det ts mindre rätt att förvänta sig att företaget ts anlitat ska vara bjussiga?

A Anne Magnusson skrev:
Då behöver du beskriva vad mer du behöver veta. För övrigt är jag nöjd med de svar jag fått både kloka och mindre kloka. Jag har också haft kontakt med försäkringsrådgivare och fått svar på mina frågor.
Arbetet med mattan är på gång och blir förhoppningsvis klart före jul.
Ok jag är glad för din skull om du tycker att du fått bra svar o att det fixas före jul !
Det är ju eg det viktigaste.
Jag hade önskat en bättre beskrivning av var pumpen installerats i förhållande till uppsågningen var rören tagits in genom väggarna mm.
Fö håller jag med om att firman absolut ska ta största smällen.
God jul

D
Vad spelar det för roll, frågan gäller inte huruvida firman gjort fel eller inte. Firman har redan tagit på sig ansvaret.

Det är viktigt att läsa och förstå och sen kommentera. Särskilt viktigt om man använder sitt riktiga namn.

God Jul

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.