Visst är det tråkigt när något går sönder och måste fixas. Men ibland händer det tyvärr. I din vardag finns massor av exempel som du får lägga din tid på som du inte är orsak till. Bussen försenad, upp-plogad snövall, mataffärens kö, garantireklamationer, försvunna/försenade paket, stopp i trafiken efter olycka, telefonköer, skola-dagis stängt, sjukdom mm.
Firman fixar vattenskadan, och lägger en helt ny matta. Mattan ger dig ett plusvärde. Vad som finns i form av möbler och skåpsinnehåll- det har rörfirman hafft minimalt med inflytande över. Om du suckar och ser inredningen som ett problem, att flytta? Skaffa en kontainer och passa på och rensa ut.
Du kommer tacka dig själv vid nästa flytt eller renovering.
Vad är nästa steg? Är det komunala vattenbolagets ansvar att deras produkt, kan vara skadlig och orsaka fastighetsskador?
 
  • Arg
Hasse Sandin och 2 till
  • Laddar…
A Anne Magnusson skrev:
Ja det är märkligt hur det kan bli. Har kostat på nästan 200000:- .sedan får man stå för en hel del arbete själv på grund av något som vi inte är skyldiga till. Vi hade hellre sluppit vattenskadan och behållt den gamla mattan.
Du har ju ett eget försäkringsbolag. Ring dit och hör vad dom säger. Är man lite smidig så går allt att lösa
 
D
J jochnick skrev:
Du vill ha kompensation för att en annan människa har gjort ett misstag? Är det verkligen så folk är uppfostrade nuförtiden?
Hjälp dem att flytta lite möbler och dra in lite pluspoäng på karmakontot istället.
Öh kompensation? Kunden ska hålla skadefri med vad allt det innebär. Att få göra en del av jobbet själv för att firman gjort fel är inte kompensation.
 
  • Gilla
Sven Börje och 3 till
  • Laddar…
D
P PNI skrev:
Visst är det tråkigt när något går sönder och måste fixas. Men ibland händer det tyvärr. I din vardag finns massor av exempel som du får lägga din tid på som du inte är orsak till. Bussen försenad, upp-plogad snövall, mataffärens kö, garantireklamationer, försvunna/försenade paket, stopp i trafiken efter olycka, telefonköer, skola-dagis stängt, sjukdom mm.
Firman fixar vattenskadan, och lägger en helt ny matta. Mattan ger dig ett plusvärde. Vad som finns i form av möbler och skåpsinnehåll- det har rörfirman hafft minimalt med inflytande över. Om du suckar och ser inredningen som ett problem, att flytta? Skaffa en kontainer och passa på och rensa ut.
Du kommer tacka dig själv vid nästa flytt eller renovering.
Vad är nästa steg? Är det komunala vattenbolagets ansvar att deras produkt, kan vara skadlig och orsaka fastighetsskador?
Det föreligger en adekvat kausalitet i hela kedjan. Inte på något sätt onormalt att om golvet ska bytas behöver möbler mm flyttas. Det ska firman göra.

En annan sak vore om kunden hade haft ett terrarium med en ödla i som behövde flyttas till ett härbärge för tusentals kronor, det går möjligtvis diskutera att detta inte ska ske på firmans bekostnad.
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
S
ingenjören101 ingenjören101 skrev:
Det förstår ju jag också. Men om hålet är upptaget, är ju rimligtvis möblerna bortflyttade från hålet. Så det är väl bara för firman att lappa ihop plastmattorna och vara behjälpliga att bära tillbaka möbler?
Men driver du nu? det går inte att laga en gammal golvmatta osynligt, varför skulle ts behöva accepttera att få en ihoplappad matta när hantverkaren har orsakat skadan??
 
  • Gilla
Hasse Sandin och 2 till
  • Laddar…
J jochnick skrev:
Du vill ha kompensation för att en annan människa har gjort ett misstag? Är det verkligen så folk är uppfostrade nuförtiden?
Hjälp dem att flytta lite möbler och dra in lite pluspoäng på karmakontot istället.
Nej nej, du missförstår. Det är inte en annan människa som gjort ett misstag, det är ett företag. Jag är säker på att om en privatperson råkar göra ett misstag så är TS lika medkännande och vänlig som de flesta andra, och försöker lösa problemet så gott det går utan att kräva olika ersättningar. Men detta handlar alltså om ett företag. Tycker du att det är ofta som företag är "uppfostrade" att dela ut allmosor och skicka iväg hantverkare på olika uppdrag hos folk gratis för att "vara shyssta"? Nej snarare kräver man exakt ersättning för exakt allt och den minsta ändring pga valfri faktor ska tas betalat för. Begår kunden ett ärligt misstag som att felskatta en yta för golvläggning, råka spilla vatten över hantverkarens Makita, glömma lägga ut en nyckel när man är borta, eller vad som helst, så är ju inte responsen från hantverkaren "jaja men det är lugnt, det var ett ärligt misstag! Vi får ta några tusenlappar av vinsten, eller timmar av vår fritid och lösa det åt dig för vi är ju uppfostrade och pragmatiska!"
 
  • Gilla
  • Haha
Göran I och 5 till
  • Laddar…
A Anne Magnusson skrev:
Det är vardagsrummet och mattan är en gammal plastmatta, så vi förstår att vi inte kan få något annat än det.
Men hallå! Ni kan ju inte ha en gammal plastmatta i vardagsrummet! :)

Passa på att uppgradera nu när tillfälle finns.
 
  • Gilla
varpan1
  • Laddar…
När man läser hela tråden blir min reflektion:
1) ej adekvata/tillräckliga ursprungs fakta i frågeställningen medför
2) tyckande om ditten o datten som ej ger TS eller oss övriga nåt vettigt.
3) för att kunna besvara frågan måste frågan innehålla all behövlig information
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
D
Vad saknar du Börje?
 
  • Gilla
Hasse Sandin och 1 till
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Vad saknar du Börje?
Sorry, men läs, folk frågar efter info som saknas men kommer ändå med förslag…
 
D
Vad är det du saknar för att kunna göra en bedömning?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
A Anne Magnusson skrev:
Kan så vara, men den mattbiten är bortslängd. Hantverkaren i säg sa att flytta möbler var inte hans problem, men jag utgår ifrån att det borde vara firmans problem. Min fråga är ändå om det är firmans skyldighet eller inte. Men det verkar som om ingen vet, utan det är mes spekulationer. Tänkte bara om någon hade varit med om något liknande.
Är det en skutt firma? Jag jobbar på en stor firma. Det finns försäkringar om vi skulle tabba oss mycket. Våra kunder "har alltid rätt". Så klagar de får vi som hantverkare skämas för chefen och förklara... Det som är skillnaden är att vi har avtal med kunder som reglerar det mesta. Med pengar och ansvar. Det som är intressant för mig hur det är mellan små firmor och privatpersoner. Det blir tydligare att borde finnas något dockument som reglerar allmänna grejor. Innan jobbet börjas på.
 
V varpan1 skrev:
Nej nej, du missförstår. Det är inte en annan människa som gjort ett misstag, det är ett företag. Jag är säker på att om en privatperson råkar göra ett misstag så är TS lika medkännande och vänlig som de flesta andra, och försöker lösa problemet så gott det går utan att kräva olika ersättningar. Men detta handlar alltså om ett företag. Tycker du att det är ofta som företag är "uppfostrade" att dela ut allmosor och skicka iväg hantverkare på olika uppdrag hos folk gratis för att "vara shyssta"? Nej snarare kräver man exakt ersättning för exakt allt och den minsta ändring pga valfri faktor ska tas betalat för. Begår kunden ett ärligt misstag som att felskatta en yta för golvläggning, råka spilla vatten över hantverkarens Makita, glömma lägga ut en nyckel när man är borta, eller vad som helst, så är ju inte responsen från hantverkaren "jaja men det är lugnt, det var ett ärligt misstag! Vi får ta några tusenlappar av vinsten, eller timmar av vår fritid och lösa det åt dig för vi är ju uppfostrade och pragmatiska!"
Fast företag är ju bara något på papper. De ägs och drivs av människor och alla beslut tas av människor.
Tråkigt att du har så dåliga erfarenheter. De företag jag har anlitat har aldrig lämpat över sina misstag på mig. Allt har lösts med rak och öppen kommunikation.
 
H
Det rum där en värmepump installeras ska golvet tåla vatten. Det är inte om det blir blött på golvet i ett pannrum utan när det blir blött på golvet i pannrummet.
 
  • Gilla
Janetgorgis
  • Laddar…
D
S Styrtekniker skrev:
Är det en skutt firma? Jag jobbar på en stor firma. Det finns försäkringar om vi skulle tabba oss mycket. Våra kunder "har alltid rätt". Så klagar de får vi som hantverkare skämas för chefen och förklara... Det som är skillnaden är att vi har avtal med kunder som reglerar det mesta. Med pengar och ansvar. Det som är intressant för mig hur det är mellan små firmor och privatpersoner. Det blir tydligare att borde finnas något dockument som reglerar allmänna grejor. Innan jobbet börjas på.
Håller med! Konsumentjänstlagen är vägledande och garanterar en miniminivå för konsumenten, åtminstone de tvingande bestämmelserna
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.