15 635 läst · 67 svar
16k läst
67 svar
Vad är firmans skyldighet när de har orsakat vattenskada?
Man blir fan förbannad av att höra sånt här. När man ska ha hjälp får man betala för varje pinal. Nu har dom orsakat en skada och tycker att det räcker med att lappa ihop och lämna er med merjobb. Kolla vad som sker när du hyr en bil och en skada uppstår! Du får betala för att någon tittat på skadan. Lunch till denne person. Milkostnad och ersättning plus plus plus. Uppstartskostnader. Handläggningskostnader. Gudarna vet...
Så hur förklarar dessa sopor att man inte kan ta hand om en sådan sak?
Så hur förklarar dessa sopor att man inte kan ta hand om en sådan sak?
Ja alltså du ska ju hållas skadefri. Täcker inte bolagets försäkring all skada de orsakat så är det bolagets problem och inte ditt. Du skiter väl i deras villkor. Då får firman bekosta flyttfirman för egna pengar.
Edit:
Förstår att hjärnan inte riktigt är påkopplat när man återkommer till kunden man har skadat med beskedet att eftersom ”vår försäkring inte täcker flytt av möbler” så får du stå för det själv. Nej Nej Nej om er försäkring inte täcker flytt av möbler så får ni stå för det med egna pengar!
Edit:
Förstår att hjärnan inte riktigt är påkopplat när man återkommer till kunden man har skadat med beskedet att eftersom ”vår försäkring inte täcker flytt av möbler” så får du stå för det själv. Nej Nej Nej om er försäkring inte täcker flytt av möbler så får ni stå för det med egna pengar!
Ska firman vara ”behjäplig” med att bära tillbaka möblerna? Firman ska göra det själva, kunden kan ställa upp en brassestol och övervaka.ingenjören101 skrev:
Moderator
· Stockholm
· 52 851 inlägg
Det är väl klart att firman är ansvarig även för flytt av möbler när skadan skall fixas. Men man får ju vara lite pragmatisk också.
Är dte möbelflyttning som man klarar själv, så är det knappast värt att tjata på firman att göra det. Det blir mer möda att få det gjort än att fixa själv.
Men det är klart, är det svårflyttat, ex- flygel. Eller om man av hälsoskäl inte kan göra det själv så kan det vara värt mödan att få firman att göra rätt för sig.
Är dte möbelflyttning som man klarar själv, så är det knappast värt att tjata på firman att göra det. Det blir mer möda att få det gjort än att fixa själv.
Men det är klart, är det svårflyttat, ex- flygel. Eller om man av hälsoskäl inte kan göra det själv så kan det vara värt mödan att få firman att göra rätt för sig.
A Anne Magnusson skrev:Vi har installerat bergvärme och vid installationen var det en ny rörkoppling som läckte.Detta upptäcktes inte förrän ca. en månad och mycket vatten hade droppat rakt ner i trossbotten. Det går på firmans försäkring. Ett hål på 2x2 meter togs upp blött sågspån togs bort och en luftavfuktare har torkat upp allt. Nu säger firman att de endast kommer att laga hålet och sedan lägga på en ny matta ovanpå den befintliga. Det är väl ok. Men det innebär att alla möbler måste ut och sedan tillbaka. Allt som finns i skåpen ska packas ner och dessutom ska allt få plats någon annanstans. Borde inte firman stå för packning och flytt av möbler? Även om det inte ingår i deras försäkring. Eller om vi själva gör detta borde vi inte då kunna få välja en dyrare golvmatta som kompensation. Någon som varit med om
I den bästa av världar så hade det funkat att lägga tillbaka samma mattbit men så funkar det tyvärr inte i verkligheten….ingenjören101 skrev:Nej såklart inte, men när dom tog upp hålet så kan man ju tänka att den gamla mattan snittades ut och samma ruta kan läggas tillbaka.
I detta fall låter det ju som att dom ska lägga en helt ny matta ovanpå det gamla, och då lär dom ju också själva flytta på möblerna?
Det framgår inte i tråden att hantverkarna har bett TS flytta på alla möbler.
Medlem
· Stockholm
· 4 074 inlägg
HejA Anne Magnusson skrev:
Jag tycker din inställning till vad som hänt bör justeras.
Ja du har ett problem! Hur löses detta på bästa sätt? Genom att vara pragmatisk.
Nu bör du tänka på slutresultatet och sikta mot det, genom att föreslå något till firman så att bägge förlorar lite grann kan man få sina förslag genomförda.
Tänk att du packar ihop allt och flyttar ut från rummet så det går att lägga in en ny matta och firman står för inläggningen av mattan, eller åtminstone ansvarar för att en mattläggare gör jobbet, det tycker jag är rimligt så långt.
Mattan, då, en gammal avskriven matta (tror jag) skall ersättas med en ny, gärna som du får välja.
Kanske skall du erbjuda att betala halva mattan?
Ja du får betala, men de får firman också göra.
Säg att det förslaget fungerar, då kommer du vara nöjd och firman vara nöjd, alternativt att ni är lite missnöjda bägge 2.
Jobba pragmatiskt och inse att lite eget arbete kan löna sig här, och tänk att firman kanske måste komma tillbaka på någon garantiåtgärd, serva, reparera, då är det jävligt fint om man kan garva ihop åt det som hänt tidigare. Ändra inställning idag, det kommer löna sig i slutänden, jag lovar.
/Workingclasshero
Då när jag kom till rum med möbler som omöjligen kunde flyttas så lade vi halva rummet i taget och flyttade över allt till andra änden. Det tar en massa extra tid mot normalt men det går.A Anne Magnusson skrev:Rummet är på 20 kvm. Möblerna är hopfösta. Det finns två hörnskåp två andra skåp, två soffor,soffbord, matsalsbord, med stolar.skåpen är jättetunga och fulla med glas o porslin. Så ja,det är en del. Det är vardagsrummet och mattan är en gammal plastmatta, så vi förstår att vi inte kan få något annat än det.
Tänk så här om du är 85 år och inte kan bära några möbler hur ska då firmans försäkringsbolagLuddis_1 skrev:Jag kan tycka att det är firmans ansvar att flytta undan möbler och dylikt för att kunna återställa skadan dom har orsakat.
Sedan är det ju självklart i min värld att jag själv skulle flyttat på allt som är ömtåligt för att minimera risken att något ytterligare blir skadat.
Tror det bästa är att vara pragmatisk och behjälplig så långt det går för att inte riskera en utdragen process där risken finns att dom vägrar göra klart före jul tex.
Med det sagt stå på dig om en finare/rimlig matta som du själv får välja och se till att v-rummet är rent från pryttlar när det är dags för dom att jobba så allt kan flyta på.
Hantera det ?
När det gäller mattan så ska de lägga in en ny utan knussel och vad jag förstår är det försäkringsstandard.
Kontakta ditt eget förändringsarbete olag och fråga deras egen syn på problemet.