417 629 läst · 2 360 svar
418k läst
2,4k svar
Vackra gamla hus till salu
Inte alls självklart att totalrenovera köket. Det kan bli riktigt fint av bara lite lättare renovering/piffAnna_H skrev:Väldigt mycket fina detaljer, men självklart att tapetsera om samt totalrenovera kök och badrum, tapeterna är alltid mer schaviga än vad man ser på bild. Men mycket jättefina orginaldetaljer att behålla!
Och trädgården är inte allt för igenvuxen heller.
Det gula teglet vid öppna spisen går ju att putsa
Altanen:
Tänker att det kan vara någon sorts skada på den, så att de inte kan gå ut på den av säkerhetsskäl?
Tycker du? Jag brukar tycka att det funkar bra - särskilt om luckor och lådor, som i det här fallet, i originalutförande går enda upp till bänken. Inte lika snyggt som om de hade byggts i en bra arbetshöjd i originalutförande - men fortfarande roligare än ännu ett IKEA-kök.Anna_H skrev:
Att inte sätta in ett IKEA-kök är ju självklart i detta hus, men man vill ju fortfarande ha modern utrustning (micro, diskmaskin mm) och elen lär ju bytas..F FunkishJonny skrev:
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 369 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 369 inlägg
Men, det du rödmarkerat är ju två tomter? Skaftväg från nedre högra hörnet?Anna_H skrev:
Det är byggt galet tätt (i min smak) redan från början, men i ett annat område på ungefär samma avstånd till centrala Stockholm (mindre än 10 km) så är en del villatomter nere på 450 kvm, dvs de som var runt 900 kvm från början och har en husplacering som tillåter styckning, styckas, för det finns så få tomter till salu och de går också för helt sanslösa priser eftersom det är Stockholms kommun.
Ja, jag rödmarkerade den du påpekade var uppdelad. Två tomter. Du påstår ju att den som är till salu (streckmarkerad) också går att dela, men som du ser är den mycket mindre än den röda rutan. Det går inte att dela den som är till salu pga att skaftväg behövs, det skulle bara bli ca 300 kvm.Maria T skrev:
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 369 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 369 inlägg
Jag har inte skrivit nåt tidigare inlägg i denna tråd, så förstår inte vad du menar. Men det spelar ingen roll, vill inte att vi missförstår varann och nystar in oss i det.Anna_H skrev:
anna blandar ihop ossMaria T skrev:
jag tror det skulle gå en då om man kollar runt i stockholms villaområden så finns det hus med betydligt mindre tomter speciellt i egnahemsområdena men skit samma
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 369 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 369 inlägg
Ja, så måste det ha gått till - Maria och Maria !M maria01 skrev:
Egnahemstomterna var från början runt 400-600 kvm och några av de större har säkert styckats. Kollade på hus med en vän för några år sen, det vara bara vissa områden i Hägersten som var av intresse och på några ställen så hade tomter som ursprungligen var ca 1000 kvm styckats på tre (detta gjordes nån gång på 1970-talet om jag ser till vilken typ av hus som finns där), så det kändes som det enbart var en smal remsa av mark runt husen, ingen riktig uteplats alls och skaftvägar som bäddar för grannosämja när det kommer till snöskottning och annat.
Redigerat: