Mexitegel, vilken solklar möjlighet till automatisering av delar av hjulbytesprocessen!

Jag skaffade en Ingersoll-Rand 2135 när Swedol hade rea i våras och nu är det mycket roligare att byta hjul. Och mindre vevande med manuella verktyg.
 
hsd
Vi fick 4 nya vinterdäck bytta , på gamla fälgarna, balanserat och klart tillbaka på bilen allt som allt tog 8 minuter (hann inte med kaffet de bjöd på), tidtagningen lite oprecis eftetsom de överraskade oss rejält
 
Låter helt kass. Hur motiverar man då inköp av mutterdragare och momentnyckel?
 
Jag smörjer hjulbultarna med en liten aning vaselin (heter lagerfett i Sverige). Jag smörjar också mellan nav och fälg. Annars rostar plåtfälgarna fast i naven. Då det hade hänt några gånger började jag smörja. Jag är fanatisk anhängare av plåtfälgar eftersom de inte skadas av stenar och ojämnheter lika lätt som aluminiumfälgar.

Naturligtvis skruvar jag för hand med fälgkors.
Osmorda hjulbultar rostar fast på saltade vägar. Jag tror inte att mina skulle gå att få loss utan gassvets om jag inte skulle smörja dem varje år. Eftersom bultarna behöver smörjas så går det inte att använda någon mutterdragare på dem för en sådan skulle dra åt bultarna alldeles åt helsike för hårt. Annars verkar ju mutterdragare gå hårt åt bultskallarna också.
Förresten skulle det ju vara vansinne att hålla sig med mutterdragare bara för 16 hjulbultar två gånger i året. Det tar bara några minuter att skruva för hand. Det som tar tid på ett däckbyte är att lyfta bilen och släppa ned den igen.

Jag brukar föra däcken på balansering i god tid innan det är dags för byte. En bekant som har balanseringsmaskin brukar göra det åt mig.
Med ordentligt balanserade däck behöver man inte byta hjullager så ofta.

Utrustningslista:
-Fälgkors
-Domkraft
-Plankstumpar att sätta vid hjulen så bilen inte rullar
-Plankstump att sätta ovanpå domkraften så man inte skaver bort underredsmassan under bilen.
-Vaselin (lagerfett) och en avklippt liten målarpensel att stryka dit en liten klick med.
-Trassel att torka bort gammalt vaselin med
-Liten kinesisk skruvmejsel att peta bort stenarna ur däckmönstret med innan man för hjulen på balansering.
-Tryckmätare typ Kismet eller liknande. Även om man har kompressor brukar inte tryckmätaren på pistolen stämma.
-En bit av någon sorts skiva att sätta under knäna om det har kommit regn eller snöslask.
-Handpump eller kompressor med pistol för bilventiler.

Jag brukar passa på och lufta bromsarna ibland när jag byter däck. Det är bra att få bort eventuell vattenblandad bromsvätska ur bromscylindrarna innan de rostar invändigt.
 
Den hjulskruvnyckel som följer med som originalverktyg till de flesta bilar är dimensionerad för att handhavaren inte ska dra åt bultarna för hårt. Att lossa dem med detta verktyg är oftast en väldigt krävande uppgift om det ens går. Detta behöver inte bero på att skruvarna är åtdragna för hårt utan därför att korrosion har påverkat skruvens och gängornas anliggningsytor och ökat friktionen flerfalt. Därför uppfanns fälgkorset och pneumatiska mutterdragare blev snabbt standard hos verkstäder. Att något smörja gängor och kona är en förutsättning om man vill kunna byta hjul en decembernatt utefter en ödslig sörmländsk länsväg:
Jag har en slående hjulskruvsdragare som är väldigt effektiv och som varken kräver elström eller tryckluft: En stång med ett ½" hylsfäste i ena änden och lagrad tvärs stången en slå med vikter placerade längst ut i varje ände. Tvärslån snurrar fritt nästan ett varv runt och tar stopp och överför sitt vridmoment till stången, hylsan och hjulmuttern. Även en rätt klen individ kan på detta sätt lossa envisa skruvförband genom att sätta fart på tvärslån och låta den slå emot stoppet.
Jag köpte denna grej en gång på 80-talet som en hjulklapp till min mor att ta till om punkteringen skulle drabba hennes bil då hjulbultar brukar sitta som allra hårdast. Numer behöver hon inte detta verktyg mera och jag har återtagit min present.
 
F
Erik_Hansson skrev:
Ja, nu var du lustig... High Five, högt fem lixom.

Jag bevittnade en olycka där en bil gjorde en snäv väjning och marken var gropig. Där gick skruvarna på ena framhjulet.

Men visst. Det är ju sällan det är ett problem med för hårt dragna skruvar så man behöver ju inte vara så himla orolig.

Förresten, ni som säger att man ska dra på känn. Hur blir det för en som är 2 meter och krallig jämfört med en som är liten och tanig?

Förvånande bra faktiskt om man är lite van. Spelar ingen roll om man är stor eller liten. Vi hade en tävling i momentdragning på känsla på en kurs för att dom skulle visa på nödvändigheten av dyra maskiner för montering på lina. Tre av oss drog 20-30Nm med skrämmande hög precision. Alla andra drog lågt.

Och angående överdragna hjulbultar. Har du en aning om hur hårt man behöver dra en sådan innan den plastiserar? En smörjd skruv KAN ge upp till 30% klämkraft/förspänning än en helt osmord skruv men även om man inte tillför en massa gägga så är en hjulbult inte helt torr, och är den det så är jag helt övertygad om att lite smörja bara är bra. Det är ingen större fara med lite blöta skruvar.

Om det är dugligt med tunna plåtfälgar utan att skruvarna ryker eller lossnar med den korta klämlängden så är det absolut safe på en riktig lättmetallfälg med betydligt längre klämlängd.
 
F
M Cameltoe skrev:
Hur var man att man dragit åt dem med rätt kraft?
Nm är ju i kraft x längd och 10N = 1 kg

Så vill du dra 130Nm så skall du trycka med runt 26kg om hävarmen är 50cm lång eller ca 40kg om hävarmen är runt 30-35cm. Det är alltså knappast en kroppsvikt man lägger på. Och skulle det bli 150 eller 160Nm så är det ingen fara heller.
 
hsd
F fsn skrev:
Nm är ju i kraft x längd och 10N = 1 kg

Så vill du dra 130Nm så skall du trycka med runt 26kg om hävarmen är 50cm lång eller ca 40kg om hävarmen är runt 30-35cm. Det är alltså knappast en kroppsvikt man lägger på. Och skulle det bli 150 eller 160Nm så är det ingen fara heller.
9,81 N ska det vara inte 10
 
Dom flesta har väl inte en momentnyckel, men ett substitut är den tidigare nämnda hjulnycken med teleskop skaft och en digital bagagevåg!
Skaftet är ca: 50 cm så det är bara att dra med 24 kg för 120 Mm.

Jag använder metoden för att dra toppbultar på motorer, mer noggrant än momentnyckel.
 
F
hsd hsd skrev:
9,81 N ska det vara inte 10
Ja, jag är medveten om det. Men det kanske är att krångla till det i onödan om man ser till kunskapsnivån på frågeställaren och försöker hålla det enkelt istället för att krångla till det med, i sammanhanget fullständigt överflödiga decimaler.
 
  • Gilla
  • Haha
Staffans2000 och 2 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Mexitegel, vilken solklar möjlighet till automatisering av delar av hjulbytesprocessen!

Jag skaffade en Ingersoll-Rand 2135 när Swedol hade rea i våras och nu är det mycket roligare att byta hjul. Och mindre vevande med manuella verktyg.
Ja, det är förfärligt manuellt. Den mutterpickan kräver ju dock en kompressor som jag inte har. Och kompressorn kräver ett garage som jag inte heller har :)
 
mexitegel mexitegel skrev:
Ja, det är förfärligt manuellt. Den mutterpickan kräver ju dock en kompressor som jag inte har. Och kompressorn kräver ett garage som jag inte heller har :)
Det låter ju helt fantastiskt bra! Dubbelgarage våren 2019! Tänk om resten av livet var lika enkelt som orsak och verkan kopplat till verktygsinköp. Tack mig när garaget är klart.

Edit: Det är faktiskt roligare med en bra mutterpicka. Trots att den jag skaffat inte alls är av den kraftigaste sorten så är det ändå lite ChuckNorris över den - "snurra eller gå av - välj själv".
 
mexitegel mexitegel skrev:
Ja, det är förfärligt manuellt. Den mutterpickan kräver ju dock en kompressor som jag inte har. Och kompressorn kräver ett garage som jag inte heller har :)
Det finns elektriska.
Elektrisk mutterdragare vid bilhjul, löstagbara hjulmuttrar och ett par blå arbetshandskar på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Dom elektriska har fel ljud. Man får inte pit-stop feeling med en sådan och allt blir tråkigt.
 
  • Gilla
  • Haha
Immobil och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.