MathiasS MathiasS skrev:
Dom elektriska har fel ljud. Man får inte pit-stop feeling med en sådan och allt blir tråkigt.
Jag saknar mest billyften och ljudet när bilen åker upp. Numera får jag krypa på knäna på asfalten med en elektrisk mutterdragare från biltema. Inte lika roligt.
 
Domkraft, hylsa, förlängare och ett spärrskaft är allt som behövs. Sen kan man ju lyxa till det med mutterdragare, momentnyckel, handskar och smörjning.

Glöm inte en luftpåfyllare och kolla trycket.

Har använt biltemas 160:- domkraft, inte lika smidigt och snabbt som en stor men duger om man inte har en SUV.


Brukar köra med:
- en stor domkraft
- scorpion mutterdragare
- 10cm förlängare
- lämplig hylsa (kör utan låsmuttrar)
- aluminiumpasta på gängorna (en inkletning håller för flera byten)
- luftpåfyllare
- hanskar för att slippa tvätta händerna så noga efteråt :p

Sen brukar jag efterdra med momentnyckel efter att kört en sväng och hämtat pizzan
 
thomas33 thomas33 skrev:
Då har du en bil med ordentlig domkraft.:strong:
Det skräp som många bilar idag har, om de ens har någon, räcker inte till för att lyfta bilen mer än ett par gånger innan de viker ihop sig! De är tillverkade för att lyfta bilen de få gånger det blir punktering utmed vägen och inte för att byta däck två gånger om året.
Jag har fortfarande en saxdomkraft från en gammal Renault 4. Lysande.
 
Min tumregel för manuell dragning: dra tills bulten går av och sedan ett halv varv tillbaka.
 
  • Gilla
  • Haha
Alfredo och 5 till
  • Laddar…
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Det här med att använda pallbock när man byter hjul... Jag gillar mitt liv och kryper aldrig under en bil som bara står på domkraft. Men när jag byter hjul befinner jag mig inte under bilen alls.
Är det bara jag som passar på att kolla slitage på bromsbeläggen och skivorna när jag skiftar hjul? Bra också att kolla att bromsrör och slangar, eller kabel till ABS-givare, inte är skadade. Fjädringen kan man också ta en titt på.

När det gäller utrustningen är jag lite förvånad över att ingen verkar använda stålborste? Jag borstar alltid av navet och bromsskivan (för de är alltid lite rostiga). Stålborsten är också bra för att borsta rent gängorna på hjulbultarna.
 
Redigerat:
  • Gilla
Thomas_Blekinge och 3 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Är det bara jag som passar på att kolla slitage på bromsbeläggen och skivorna när jag skiftar hjul? Bra också att kolla att bromsrör och slangar, eller kabel till ABS-givare, inte är skadade. Fjädringen kan man också ta en titt på.
Skivorna kan man väl se med hjulen på plats? Och på dagens bilar tycker jag att skivorna brukar rosta fördärvade innan klossarna är slut. Just nu har jag en förmånsbil, men på mina egna bilar har jag passat på att titta till undersidan när bilen är upplyft på bilprovningen.

Jag byter alltså hjul på bilen utan pallbockar. På släpvagnen däremot använder jag pallbockar men ingen domkraft. Den är så hög att min domkraft inte når på ett bra sätt. Och så lätt att man kan lyfta för hand.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Det låter ju helt fantastiskt bra! Dubbelgarage våren 2019! Tänk om resten av livet var lika enkelt som orsak och verkan kopplat till verktygsinköp..
Hur menar du nu? Allt i livet har ett direkt orsakssamband med verktygsinköp.

Besvärliga barn? Du har köpt för lite blå Bosch verktyg.
Jobbig fru? Du behöver trösta dig med nya blå Bosch verktyg
Allmänt deppig? Kö
Ja, listan kan göras lång
N Nerre skrev:
Är det bara jag som passar på att kolla slitage på bromsbeläggen och skivorna när jag skiftar hjul? Bra också att kolla att bromsrör och slangar, eller kabel till ABS-givare, inte är skadade. Fjädringen kan man också ta en titt på.

När det gäller utrustningen är jag lite förvånad över att ingen verkar använda stålborste? Jag borstar alltid av navet och bromsskivan (för de är alltid lite rostiga). Stålborsten är också bra för att borsta rent gängorna på hjulbultarna.
Jo, jag kör med stålborste på bultar och nav. Glömde det på min lista :)
 
  • Gilla
MathiasS och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Och på dagens bilar tycker jag att skivorna brukar rosta fördärvade innan klossarna är slut.
Verkligen! Men förmodligen beror det också på att vi alla har lärt oss att motorbromsa för att köra ekonomiskt. Skivorna rostar och oken beckar igen, inte minst bak. Har själv fått underkänt på bakbromsarna på besiktningen (trummor iofs), kört några varv och bromsat hårt som 17, återkommit någon dag senare och fått godkänt.
 
Lossa bultarna runt om
Hitta mitten på bilen med domkraften så slipper du lyfta 4 gånger ! Då räcker det med 1gång på varje sida
Använder mutterdragare o drar
åt med handkraft !
 
ricebridge ricebridge skrev:
Verkligen! Men förmodligen beror det också på att vi alla har lärt oss att motorbromsa för att köra ekonomiskt. Skivorna rostar och oken beckar igen, inte minst bak. Har själv fått underkänt på bakbromsarna på besiktningen (trummor iofs), kört några varv och bromsat hårt som 17, återkommit någon dag senare och fått godkänt.
Dette därför man ska ut o öva handbromsvändningar o rally i skogen
 
ricebridge ricebridge skrev:
Verkligen! Men förmodligen beror det också på att vi alla har lärt oss att motorbromsa för att köra ekonomiskt. Skivorna rostar och oken beckar igen, inte minst bak. Har själv fått underkänt på bakbromsarna på besiktningen (trummor iofs), kört några varv och bromsat hårt som 17, återkommit någon dag senare och fått godkänt.
Min nuvarande bil är en hybridbil som så långt som möjligt använder generatorbroms i stället för bromsskivorna. Så det är inte säkert att skivorna används ens när man använder bromspedalen. Givetvis spelar det in hur man kör. Men jag tycker ändå att man kan begära av tillverkarna att bromsarna skall tåla normal körning. Utgångspunkten bör vara att man skall bromsa när trafiksituationen så kräver snarare än för att bromsarna inte skall rosta sönder.

Ur rostsynpunkt brukar ju trumbromsar bak vara fördelaktigt. Men problemfria bromsar finns inte.
 
A Avemo skrev:
Min nuvarande bil är en hybridbil som så långt som möjligt använder generatorbroms i stället för bromsskivorna. Så det är inte säkert att skivorna används ens när man använder bromspedalen. Givetvis spelar det in hur man kör. Men jag tycker ändå att man kan begära av tillverkarna att bromsarna skall tåla normal körning. Utgångspunkten bör vara att man skall bromsa när trafiksituationen så kräver snarare än för att bromsarna inte skall rosta sönder.

Ur rostsynpunkt brukar ju trumbromsar bak vara fördelaktigt. Men problemfria bromsar finns inte.
Trumbromsar?
Då får du nog leta veteranbil
 
J jannebmw skrev:
Trumbromsar?
Då får du nog leta veteranbil
Nja, det var väl att ta i .. Rätt vanligt på småbilar..
 
J jannebmw skrev:
Trumbromsar?
Då får du nog leta veteranbil
Det var en kommentar till ricebridge som var den som nämnde trumbromsar. Den senaste bil jag ägde som hade trumbromsar bak var en Ford focus från år 2000. Så riktigt veteranbil måste det inte vara. Men det sägs fungera sämre med ABS-system än skivor.
 
ricebridge ricebridge skrev:
Verkligen! Men förmodligen beror det också på att vi alla har lärt oss att motorbromsa för att köra ekonomiskt. Skivorna rostar och oken beckar igen, inte minst bak. Har själv fått underkänt på bakbromsarna på besiktningen (trummor iofs), kört några varv och bromsat hårt som 17, återkommit någon dag senare och fått godkänt.
Jo det har mycket med körstilen. När man bromsar så ska man bromsa helt enkelt, inte småpeta på pedalen. Sen kan man eco-drivea för hjärtans lust på andra sätt. Själv satsar jag på att inte sakta ner i kurvirna, sparar både bromsar och bränsle.;)

Ot anekdot: Lämnade in min nuvarande bil på service första gången iom iom att den var ganska ny än. Meken ringer och tycker att jag nog borde byta bromsskivor runt om, de var ju så rostiga på *insidan*. Det var var osäkert om den skulle gå igenom besiktninge pga ojämn bromsverkan. Jag hade svårt att dölja min skepticism i telefonen kan man säga och naturligtvis tog bromsarna nästan helt jämnt. Har skivor man nästan kan spegla sig i.:cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.