N Nerre skrev:
Jag ställer inte bilen på pallbockar, jag säkrar den med en pallbock så jag vågar sticka in skallen i hjulhuset i kolla skivor och belägg (när hjulet är avtaget), för att på så vis minska risken för att få anmärkningar på besiktningen. Tycker att det är bättre att upptäcka problemen tidigt än att få en tvåa på besiktningen och behöva stressa för att fixa grejerna.
Lägg hjulet under tröskellådan istället, då slipper du pallbocken.

Sen är ju den största fördelen med att byta hjul själv att man kan kolla bromsbelägg, -rör och -slangar. Samt hjullager, styr- och spindelleder såklart.
 
vcx vcx skrev:
Lägg hjulet under tröskellådan istället, då slipper du pallbocken.
Får inte plats att klämma in ett hjul där när det står en domkraft under lyftpunkten. Jag byter dessutom hjul i garaget och det är trångt på sidorna då, mycket smidigare att använda pallbocken tycker jag.

För att inte tala om att om bilen rasar så tar fälgen troligen stryk.
 
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
Fälgen tycker jag inte heller ska stå som säkerhet. Jag är lyckligt lottat och klarar mig på 195 fälgar (tror jag, 165 hade varit helt tillräckligt). och dom står inte för en distans som klarar mitt huvud.
 
N Nerre skrev:
Jag ställer inte bilen på pallbockar, jag säkrar den med en pallbock så jag vågar sticka in skallen i hjulhuset i kolla skivor och belägg (när hjulet är avtaget), för att på så vis minska risken för att få anmärkningar på besiktningen. Tycker att det är bättre att upptäcka problemen tidigt än att få en tvåa på besiktningen och behöva stressa för att fixa grejerna.
Du tycks vara angelägen om att din bil / dina bilar skall vara i bra skick. Det är uteslutande en god sak och ingen kan rimligen ha synpunkter på det. Men folk har väldigt olika inställning och kompetens när det gäller bilar. Jag lånade firmabilen en gång i våras. Bromsarna skrapade så illa att jag tvekade om jag verkligen skulle köra hem med den. Jag talade om detta när jag lämnade tillbaka den och försökte göra klart att det måste fixas snarast. Så skedde inte och någon månad senare var det en annan som reagerade på ljudet och åkte till en verkstad för att boka tid. Mekanikern klargjorde att den bilen inte fick köras från platsen innan bromsarna var fixade. Under den gångna månaden hade bilen använts ett flertal gånger av andra som inte brytt sig om skrapandet. Om förarna som använt bilen däremellan inte förstått eller inte brytt sig om att bromsarna var dåliga vet jag inte.

Jag lägger säkerligen mindre tid än du på att kontrollera bilens skick. Men många fel upptäcker jag ändå utan att först få den underkänd på besiktningen.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Fälgen tycker jag inte heller ska stå som säkerhet. Jag är lyckligt lottat och klarar mig på 195 fälgar (tror jag, 165 hade varit helt tillräckligt). och dom står inte för en distans som klarar mitt huvud.
Ska man in och krypa under bilen ska den självklart stå på pallbockar (eller ramper), men annars så räcker ett hjul för mig innan jag sticker in huvudet i hjulhuset. Jag har dock inte så stort huvud och dessutom 225 resp. 245:surprised:r på bilarna...
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.