A Avemo skrev:
Min nuvarande bil är en hybridbil som så långt som möjligt använder generatorbroms i stället för bromsskivorna. Så det är inte säkert att skivorna används ens när man använder bromspedalen. Givetvis spelar det in hur man kör. Men jag tycker ändå att man kan begära av tillverkarna att bromsarna skall tåla normal körning. Utgångspunkten bör vara att man skall bromsa när trafiksituationen så kräver snarare än för att bromsarna inte skall rosta sönder.

Ur rostsynpunkt brukar ju trumbromsar bak vara fördelaktigt. Men problemfria bromsar finns inte.
Till model 3 utvecklade Tesla bromsskivor som inte ska rosta sönder, ska hålla i 25000mil har jag för mig.
Bromsvätskan ska man dock byta vartannat år.
 
A Avemo skrev:
Skivorna kan man väl se med hjulen på plats?
Du får gärna beskriva tekniken du använder för att inspektera skivor och belägg bak utan att ta bort hjulen.
 
N Nerre skrev:
Du får gärna beskriva tekniken du använder för att inspektera skivor och belägg bak utan att ta bort hjulen.
Jag medger att det var en onödig kommentar som inte är speciellt relevant för TS frågeställning. Med detta sagt så tycker jag att skivornas utsida brukar vara lätt inspekterbar genom fälgarna. Hur synliga klossarna är skiljer mellan olika bilar och olika fälgar. Och insidan tar jag av hjulen om jag vill inspektera. Men jag brukar förutsätta att om utsidan ser perfekt ut är nog insidan acceptabel. Omvänt om utsidan ser fördjävlig ut gör nog insidan också det.
 
richardtenggren
A Avemo skrev:
Jag medger att det var en onödig kommentar som inte är speciellt relevant för TS frågeställning. Med detta sagt så tycker jag att skivornas utsida brukar vara lätt inspekterbar genom fälgarna. Hur synliga klossarna är skiljer mellan olika bilar och olika fälgar. Och insidan tar jag av hjulen om jag vill inspektera. Men jag brukar förutsätta att om utsidan ser perfekt ut är nog insidan acceptabel. Omvänt om utsidan ser fördjävlig ut gör nog insidan också det.
Eller har man problem med att oket inte löper som det ska ;)
 
MultiMan
hsd hsd skrev:
9,81 N ska det vara inte 10
9,81 gäller väl i sydeuropa ungefär? I norden tror jag vi ligger närmare 9,82, det är så jag minns det från högstadiet iaf. Jordklotet är ju varken perfekt runt eller har samma densitet överallt.
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
U Ursidae skrev:
Jo det har mycket med körstilen. När man bromsar så ska man bromsa helt enkelt, inte småpeta på pedalen. Sen kan man eco-drivea för hjärtans lust på andra sätt. Själv satsar jag på att inte sakta ner i kurvirna, sparar både bromsar och bränsle.;)

Ot anekdot: Lämnade in min nuvarande bil på service första gången iom iom att den var ganska ny än. Meken ringer och tycker att jag nog borde byta bromsskivor runt om, de var ju så rostiga på *insidan*. Det var var osäkert om den skulle gå igenom besiktninge pga ojämn bromsverkan. Jag hade svårt att dölja min skepticism i telefonen kan man säga och naturligtvis tog bromsarna nästan helt jämnt. Har skivor man nästan kan spegla sig i.:cool:
Spinner vidare på samma anekdot, tittade lite närmare på dokumentationen på servicearna som är gjorda på senaste bilköpet, en mondeo - 16.... Vid 3000 mil är bromsskivorna bak bytta, eftersom de var "rostiga"... Tror iofs att Sollefteå kommun som ägt bilen innan bara nickat och betalat, men det kanske är något de satt i system?
 
A Avemo skrev:
Men jag brukar förutsätta att om utsidan ser perfekt ut är nog insidan acceptabel. Omvänt om utsidan ser fördjävlig ut gör nog insidan också det.
Du har med andra ord aldrig haft en bil där belägget kärvat på ena sidan av oket, som jag har haft. Belägget hade alltså fastnat så det låg snett mot skivan.

Har också haft problem med en bil där oket inte var ordentligt "flytande", vilket gjorde att det inte klämde skivan utan bara tryckte på ena sidan.

Sen dess är jag noga med att kolla både insida och utsida.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
MultiMan
Peter2400 Peter2400 skrev:
Till model 3 utvecklade Tesla bromsskivor som inte ska rosta sönder, ska hålla i 25000mil har jag för mig.
Bromsvätskan ska man dock byta vartannat år.
Rostfria bromsskivor har ju funnits sedan minst 1980-talet, så märkligt att de behövde hitta på det på nytt. Marknadsföring?
 
A Avemo skrev:
kopparpasta. Detta appliceras på navcentrum
Generellt så ska kopparpasta aldrig användas med aluminium..
Detta pga galvanisk korrosion, addera lite vägsalt och vatten på det så..

Smörj navcentrum med LITE fett så blir det bra, INTE kopparpasta.

//Besserwisser
 
  • Gilla
NoOne2k och 1 till
  • Laddar…
Jarlingar Jarlingar skrev:
Generellt så ska kopparpasta aldrig användas med aluminium..
Detta pga galvanisk korrosion, addera lite vägsalt och vatten på det så..
Det är ett väldigt vanligt argument mot kopparpasta, men jag har aldrig sett någon visa upp en aluminiumfälg som har korroderat på grund av användande av kopparpasta.

Jag har kört med kopparpasta på aluminiumfälgar i 20 års tid utan att se nån skada på fälgarna.

Teoretiskt stämmer det ju, men uppenbarligen har det ingen inverkan i praktiken.
 
MultiMan
Tja, jag har haft korroderande alu-fälgar med kopparpasta i saltrika Västernorrland så därför använder jag enbart vanligt fett eller oftast aluminiumspray/pasta på både nav och bultkona, men korrosionen märktes enbart vid navet.
 
F
N Nerre skrev:
Det är ett väldigt vanligt argument mot kopparpasta, men jag har aldrig sett någon visa upp en aluminiumfälg som har korroderat på grund av användande av kopparpasta.

Jag har kört med kopparpasta på aluminiumfälgar i 20 års tid utan att se nån skada på fälgarna.

Teoretiskt stämmer det ju, men uppenbarligen har det ingen inverkan i praktiken.
Beror på att förhållandet koppar/aluminium är en miljon/1 eller nåt sånt. Men i trådbacken bredvid kopparpastan på Biltema finns aluminiumpastan. Och det är samma pris så det finns inga incitament att inte använda alupasta istället. Finns även som spray, rekommenderas.

Sen så finns det den vita värmetåliga pastan med som är att föredra till tex bromsar. Jag har inga problem att använda den till hjulen heller om det är den som ligger närmast. Eller för all del, kedjeoljan till hojen funkar med.
 
Jag använder vanligt hjullagerfett.
Det viktiga är att man smörjer en aning och inte sätter ihop det torrt, om det sedan är kopparpasta, hjullagerfett, "entreprenadfett" eller alupasta spelar mindre roll.
 
N Nerre skrev:
Du har med andra ord aldrig haft en bil där belägget kärvat på ena sidan av oket, som jag har haft. Belägget hade alltså fastnat så det låg snett mot skivan.

Har också haft problem med en bil där oket inte var ordentligt "flytande", vilket gjorde att det inte klämde skivan utan bara tryckte på ena sidan.

Sen dess är jag noga med att kolla både insida och utsida.
Man skall inte dra för stora slutsatser av onödiga och meningslösa yttranden i stil med det jag gjorde. Vad mig angår är du fri att ställa bilen på pallbockar varje gång du byter hjul och krypa in under den för att kolla bromsarnas skick. Men jag brukar inte göra det. Detta trots att jag har haft både kärvande bromsklotsar och bromsok.
 
A Avemo skrev:
Man skall inte dra för stora slutsatser av onödiga och meningslösa yttranden i stil med det jag gjorde. Vad mig angår är du fri att ställa bilen på pallbockar varje gång du byter hjul och krypa in under den för att kolla bromsarnas skick. Men jag brukar inte göra det. Detta trots att jag har haft både kärvande bromsklotsar och bromsok.
Jag ställer inte bilen på pallbockar, jag säkrar den med en pallbock så jag vågar sticka in skallen i hjulhuset i kolla skivor och belägg (när hjulet är avtaget), för att på så vis minska risken för att få anmärkningar på besiktningen. Tycker att det är bättre att upptäcka problemen tidigt än att få en tvåa på besiktningen och behöva stressa för att fixa grejerna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.