Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Exakt så. Ett system som hela tiden anpassar amorteringsnivån efter räntenivå riskerar att göra såväl räntesänkning som höjning till ett rejält svagt instrument för att parera inflation/deflation.

Förslaget fungerar inte varför ingen föreslår det.

Däremot mitt förslag med sänkta skatter på arbete mot en större fastighetsskatt förespråkas av alla instanser. Bara politikerna som är rädda att tappa röster som är emot det
Du är den enda i tråden som förstår nationalekonomi.

• Haha
  • Älska
Kentvirulent och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Men ibland har man velat gasa och bromsa INDUSTRIN utan att överhetta bomarknaden, jag tror snarare det varit en bieffekt som sen blivit så "allvarlig" att den måste hanteras.

Tänk om man kan gasa och bromsa bomarknaden separat, och industrin separat.

Om vi är så otroligt beroende av att använda bostaden som en ständigt ökande säkerhet för lån som ska användas för konsumtion, då tror jag vi är på väg mot en bostadskrash.

Jag ser många andra möjligheter att underlätta nybyggande än att en etta ska kosta 5 mille, men att lönerna inte höjs motsvarande... att allt finansieras med lån. Det gick åt helvete i USA, varför ska det funka här?
J JohanLun skrev:
Sänkt marginalskatt tror jag inte alls på, det kommer inte driva konsumtionen som du vill låta påstå.
Då är det bättre sänka skatten på de som idag verkligen begränsar sin konsumtion, dvs de som tjänar minst.

De som tjänar kring en mille om året kommer inte handla mer mat eller fler bilar, de kommer troligen resa till alperna istället för åre, köpa en tesla istället för en volvo, köpa skumpa istället för öl osv.
Du begränsar tankesättet. Sänkt skatt på arbete leder nästan alltid till goda ekonomiska effekter nationalekonomiskt. Jag tror redan fjällsemestern och Teslan är inhandlad för personer med hög inkomst. Däremot lär dom investera sina pengar. Det i sin tur bygger ett stort fritt riskkapital som gör det lättare för start-ups att skala upp och genera nya arbetstillfälle.

• Älska
Kentvirulent
  • Laddar…
O Orvar777 skrev:
Du begränsar tankesättet. Sänkt skatt på arbete leder nästan alltid till goda ekonomiska effekter nationalekonomiskt. Jag tror redan fjällsemestern och Teslan är inhandlad för personer med hög inkomst. Däremot lär dom investera sina pengar. Det i sin tur bygger ett stort fritt riskkapital som gör det lättare för start-ups att skala upp och genera nya arbetstillfälle.
Jag är inte mot sänkt skatt. Jag är mot Rot, Rut, sänkt marginalskatt innan man först sänkt skatten så de som inte jobbar alls eller mycket lite plötsligt får incitament att jobba och de som anställer dem gör det till ett pris som gör att deras tjänster går att sälja.

Nu är det så hög skatt att man måste ha rut avdrag för att lyckas sälja tex städning. Och då menar jag skatten städaren betalar. De med hög inkomst kan nog köpa både Tesla, fjällstuga och städning, både med och utan rut och även med nuvarande marginalskatt.

Kapitalskatten är låg, jag tror redan de med mycket pengar investerar dem. Men framförallt är det inte lönen som investeras utan avkastning.

• Gilla
erik_83
  • Laddar…
Vad gör du med de som inte har inkomst och därmed inte får göra ränteavdrag?
Hur betalar dom lånen utan inkomst?

J JohanLun skrev:
Jag är inte mot sänkt skatt. Jag är mot Rot, Rut, sänkt marginalskatt innan man först sänkt skatten så de som inte jobbar alls eller mycket lite plötsligt får incitament att jobba och de som anställer dem gör det till ett pris som gör att deras tjänster går att sälja.

Nu är det så hög skatt att man måste ha rut avdrag för att lyckas sälja tex städning. Och då menar jag skatten städaren betalar. De med hög inkomst kan nog köpa både Tesla, fjällstuga och städning, både med och utan rut och även med nuvarande marginalskatt.

Kapitalskatten är låg, jag tror redan de med mycket pengar investerar dem. Men framförallt är det inte lönen som investeras utan avkastning.
Det beror på hur man ser det. Alternativet är att minska bidragen som ett incitament för att arbeta. En stor del av skatten på arbete är arbetsgivaravgiften. Cirka 30% av 50% är pensionsavsättningar. ROT och RUT är ett sätt att minska skatten. Dock inte inkomstskatten.

D Dilato skrev:
Hur betalar dom lånen utan inkomst?
Kan har ärvda pengar eller annan ackumulerad förmögenhet.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Kan har ärvda pengar eller annan ackumulerad förmögenhet.
Vilken bank beviljar bolån om man inte har någon inkomst?

Har man ärvda pengar har man väl kapitalinkomst från placeringar att kvitta räntekostnader mot, annars är man ju dum i hôvet.

D Dilato skrev:
Vilken bank beviljar bolån om man inte har någon inkomst?

Har man ärvda pengar har man väl kapitalinkomst från placeringar att kvitta räntekostnader mot, annars är man ju dum i hôvet.
du blir sjuk efter du tagit lånet. Gammal. Icke-arbetsför etc

J JohanLun skrev:

Verkligen, inkomstskatten borde vara noll på alla inkomster upp till högsta nivån av bidrag man kan få

• Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
du blir sjuk efter du tagit lånet. Gammal. Icke-arbetsför etc
Jag är gammal och har inkomst från pension ( plus den där förmögenheten i sparade pengar😉).

Om man jobbar har man sjukförsäkring, arbetslöshetsförsäkring osv (om man är någorlunda på).

Men till slut kan det bli så att man inte har råd att bo kvar....och då är din höga fastighetsskatt absolut en direkt orsak eftersom dom pengarna hade kunnat vara en buffert när det går dåligt.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Jag är gammal och har inkomst från pension ( plus den där förmögenheten i sparade pengar😉).

Om man jobbar har man sjukförsäkring, arbetslöshetsförsäkring osv (om man är någorlunda på).

Men till slut kan det bli så att man inte har råd att bo kvar....och då är din höga fastighetsskatt absolut en direkt orsak eftersom dom pengarna hade kunnat vara en buffert när det går dåligt.
Ja om det inte var så att jag skrivit att det skulle finnas ett tak kopplat till inkomst. Har nog skrivit det 100 gånger i tråden nu

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.