Utför du behörighetskrävande elarbeten själv och i så fall vad?

• Nej, jag gör inga behörighetskrävande jobb med el själv

34 Röster 5,7%
  • Ja, kopplar i och ur fast anslutna maskiner, typ tvättmaskin, VVB, värmepump

339 Röster 56,9%
  • Ja, VP-rör och dosor, dvs inga ledare/kablar

253 Röster 42,4%
  • Ja, river befintliga elinstallationer

283 Röster 47,5%
  • Ja, byter skadat eller dåligt elmaterial, oavsett om det är behörighetskrävande

325 Röster 54,5%
  • Ja, installerar elektrisk golvvärme

93 Röster 15,6%
  • Ja, jag utför mindre kompletteringar, typ enstaka uttag, strömbrytare

421 Röster 70,6%
  • Ja, utför smärre arbeten i centralen

208 Röster 34,9%
  • Ja, jag gör kompletta installationer i hela huset utan att blinka

210 Röster 35,2%
  • Antal röster
    596
  • Omröstningen stängd .
Har höjd, haj och extrem elfobi så jag försöker undvika att pilla på elen hemma ;)

Måste rengöra taket.....undrar om jag kan muta någon granne till att göra det åt mig.....

CM1234 skrev:
Måste rengöra taket.....undrar om jag kan muta någon granne till att göra det åt mig.....
Se till att grannen är behörig takrengörare. Om han bara jobbar i samma firma som en takrengörare med behörighet får han inte rengöra tak på fritiden.

• Gilla
Noobe
  • Laddar…
Ulric skrev:
Se till att grannen är behörig takrengörare. Om han bara jobbar i samma firma som en takrengörare med behörighet får han inte rengöra tak på fritiden.
Eller så kan man väl alltid hoppas att om det blåser riiiiiktigt ordentligt så kanske taket blir rent av sig själv?!

nej? :surprised:

Skämt åtsido så skulle jag aldrig röra elen hemma för jag har alldeles för bristande kunskaper och extremt mycket respekt för....mja....allt som kan skada mig vilket gör att jag rör mig väldigt försiktigt i huset då vi i källaren har, vad jag gissar, gamla dosor av plåt där locken saknas på hälften av dem och nystan av tveksamma kablar. Självklart har jag en tumme i *beep* så jag har inte ordnat det än

(ledsen för offtopic!)

Jag saknar ett alternativ i stilen "Jag ger mig på alla elarbeten efter att ha detaljstuderat hur det skall ske på ett fackmannamässigt sätt"

Utvecklar 230V-Anslutna produkter på jobbet. Detta är inte behörighetskrävande.
Det är inte heller behörighetskrävande att utveckla kärnkraftverk eller att bygga elcentraler.

Så som regelverket är utformat så är det omöjligt för de ingenjörer som utvecklar den elmateriel elektrikerna installerar och de installationsinstruktioner som elektrikerna följer att själva skaffa sig behörighet. En lustig bieffekt av skrået och paragraferna.

Jag gör inget som jag inte med säkerhet vet exakt hur det skall utföras. Därmed inte sagt vad jag gör. :)

Det finns en del skrämmande installationer där ute. Utförda av amatörer både med och utan behörighet. Vissa trådar här på forumet är tydliga bevis för det.
Det finns även fullkomligt livsfarlig "CE-märkt" elmateriel ute på markanden.

Jag anser mig vara någorlunda skicklig på att identifiera båda, och såvitt jag vet aldrig varit ansvarig för att något dylikt spänningssatts.

Räkna på ledningsdimensionering kan jag göra bara för att det är kul. Vare sig jag tänkt koppla något eller ej. ;-)

Redigerat:
  • Gilla
Mirar
  • Laddar…
byggcalle skrev:
Har gjort en hel del genom åren men aldrig något man är osäker på.

Hade misstänkt kortslutning en gång. Tog hjälp av elektriker för att vara säker på att det blev rätt.

När jag ett par månader för senare, att undersöka en sak, öppnade el-centralen - såg jag att han glömt sätta tillbaka jordkabeln för hela huset. Satte dit den själv och blev allmänt förbannad... Det får man ju inte missa...
Jag hoppas att det inte var en medvetet bruten anslutning mellan exempelvis N och PEN det handlade om. Exempelvis efter installation av jordfelsbrytare.

Mikael_L
ampz skrev:
Jag hoppas att det inte var en medvetet bruten anslutning mellan exempelvis N och PEN det handlade om. Exempelvis efter installation av jordfelsbrytare.
Det kan det inte varit, ty då hade JFB slagit ifrån på bråkdelar av sekunder hela tiden efter att han kopplat i ledaren.

Och var det PEN som inte var inkopplad så hade all elutrustning i huset redan brunnit upp. Det måste alltså varit den vanliga riktiga PE-ledaren.

Ja om det nu inte var någon överbliven kabel i skåpet som inte längre hade någon uppgift då.

Mikael_L skrev:
Det kan det inte varit, ty då hade JFB slagit ifrån på bråkdelar av sekunder hela tiden efter att han kopplat i ledaren.

Och var det PEN som inte var inkopplad så hade all elutrustning i huset redan brunnit upp. Det måste alltså varit den vanliga riktiga PE-ledaren.

Ja om det nu inte var någon överbliven kabel i skåpet som inte längre hade någon uppgift då.
Ja, under förutsättning att det inte råder nästan perfekt balans mellan faserna hela tiden så bör det givetvis vara så.
Men så pass synkad är han nog inte så att han alltid tänder tre lampor samtidigt :)

Måste vara en någorlunda modern anläggning med TN-S matning till centralen för att det överhuvudtaget skall existera en jordtråd som kan vara frånkopplad på det viset.

Hur som helst mycket allvarligt slarv i så fall.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.