Utför du behörighetskrävande elarbeten själv och i så fall vad?

• Nej, jag gör inga behörighetskrävande jobb med el själv

34 Röster 5,7%
  • Ja, kopplar i och ur fast anslutna maskiner, typ tvättmaskin, VVB, värmepump

339 Röster 56,9%
  • Ja, VP-rör och dosor, dvs inga ledare/kablar

253 Röster 42,4%
  • Ja, river befintliga elinstallationer

283 Röster 47,5%
  • Ja, byter skadat eller dåligt elmaterial, oavsett om det är behörighetskrävande

325 Röster 54,5%
  • Ja, installerar elektrisk golvvärme

93 Röster 15,6%
  • Ja, jag utför mindre kompletteringar, typ enstaka uttag, strömbrytare

421 Röster 70,6%
  • Ja, utför smärre arbeten i centralen

208 Röster 34,9%
  • Ja, jag gör kompletta installationer i hela huset utan att blinka

210 Röster 35,2%
  • Antal röster
    596
  • Omröstningen stängd .
Arneby skrev:
I en inte alltför avlägsen framtid kommer försökringsbolagen helt enkelt att annulera hemförsäkringen för den som pillar i egen elinstallation utan att vara behörig. Kan ju vara bra att tänka på för alla som tror sig kunna bäst själv :)
Intressant. Var hittar man den informationen?
Försäkringsbolagen lär ju bli av med de flesta av sina kunder över en natt eftersom det inte lär finnas många hus, bortsett möjligen från nybyggen, där inte någon varit inne och "pillat" utan behörighet.

• Gilla
Ulric
  • Laddar…
tommib skrev:
Det där har hävdats i åtminstone de 15 år som jag varit intresserad i frågan. Jag har hittills aldrig läst om ett fall där det skulle inträffat. Det har också efterfrågats många gånger här på forumet, utan respons. Så jag tvingas nog att tro att det helt enkelt är fel. Det är också så att bevisbördan ligger på försäkringsbolaget och så länge allt är fackmässigt gjort blir det svårt att visa på att en hempulare kopplade just den skarven där det brann (för övrigt en extremt ovanlig händelse).
Det där är nog helt kopplat till hur stort problemet är. Om vi nu utgår från att uppgiften om att elolyckor stadigt går ner stämmer, att de flesta bränder INTE har med hempulad el att göra, samt att bevisbördan ligger hos försäkringsbolagen så ser jag inte vari vinsten för fb. ligger? Försäkringsbolag siktar nog hellre in sig på "riktiga" problem, såsom vattenskador, bilbränder o liknande som ligger i en helt annan division än ett fåtal fall / år.

Vår omfattande vattenskada som berodde på en felaktig rörinstallation på 70-talet (innan jag var född) kostade i slutnota ungefär lika mkt som att riva huset och bygga nytt.. Hur ser kostnadsfördelningen ut om man tittar på elbränder kontra exv. vattenskador?

//MA

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
tommib
mrpos skrev:
Exakt vad är det för lag som säger vad som förbjuder detta.
Vi exempelvis våtrum är det ju en liknande diskussion, men där är det inget lagkrav. Självklart försöker branschen få det att låta så, de vill ju ha jobb. Lagkravet där är väl att det skall utföras på rätt sätt och man kan ha en utmaning med bevisbördan - men det innebär inte att det är förbjudet att göra själv. Så hur är det med el?
Vad säger lagen egentligen? Och vad är åsikter och rekommendationer från diverse jobb-skyddande organisationer...
Vg se Elinstallatörsförordning, 6§, som förbjuder allt arbete på starkströmsanläggningar samt ELSÄK-FS 2013:1, 3§ som tillåter vissa åtgärder.

Enkelt uttryckt kan man säga att allt är förbjudet utom det som explicit tillåts enl 3§ ELSÄK-FS.

• Gilla
Elektriker F och 3 till
  • Laddar…
Du får skruva i en bil utan behörighet, hur säkert är det? Om du gör fel på bromsarna....
Jag har också sett elinstallatörer som gör fel och när jag påpekade det, rättade de inte till det utan det fick jag göra själv.

• Gilla
Noobe och 2 till
  • Laddar…
tommib skrev:
Vg se Elinstallatörsförordning, 6§, som förbjuder allt arbete på starkströmsanläggningar samt ELSÄK-FS 2013:1, 3§ som tillåter vissa åtgärder.

Enkelt uttryckt kan man säga att allt är förbjudet utom det som explicit tillåts enl 3§ ELSÄK-FS.
Intressant egentligen, är inte detta den enda hantverkskategorin som är reglerad i lag? Finns det samma lagkrav inom vvs-installationer eller är det "bara" branschregler?

Lagen om elinstallationer bör tillkommit efter omfattande problem med elolyckor, ofta med dödlig utgång, eller hur ser bakgrunden ut?

//MA

avendere skrev:
Intressant egentligen, är inte detta den enda hantverkskategorin som är reglerad i lag? Finns det samma lagkrav inom vvs-installationer eller är det "bara" branschregler?

Lagen om elinstallationer bör tillkommit efter omfattande problem med elolyckor, ofta med dödlig utgång, eller hur ser bakgrunden ut?

//MA
Man måste nog betänka att el var nyare/krångligare (?) när det kom (Säg i början av förra århundradet) ?.

Idag finns mkt bra material (enkelt att koppla rätt och få det att sitta bra, fördragna kablar etc), jordad el (i allt nytt) och JFB (oftast) för att inte tala om att kunskapen har ökat enormt - när lagen ursprungligen skrevs kan jag tänka mig att det var en del olyckor och mycket okunskap, bristfälliga verktyg/materiel osv

Sen är det rätt uppenbart att skrået Elektriker fick en hel del att säga till om, men att i det allmännas bästa någon liten kompromiss ändå infördes ; delen om att man får byta tex uttag om man "har nödvändig kunskap"....annars hade man väl inte fått gjort nånting, och det hade dinglat lösa kablar och trasiga uttag överallt (eftersom det är svårt/dyrt och tar en jäkla tid att få tag i elektriker för enkla småjobb)

/K

Arneby skrev:
I en inte alltför avlägsen framtid kommer försökringsbolagen helt enkelt att annulera hemförsäkringen för den som pillar i egen elinstallation utan att vara behörig. Kan ju vara bra att tänka på för alla som tror sig kunna bäst själv :)
Då får man helt enkelt annullera betalningen för hemförsäkringen.

Bakgrunden kanske är den potentiella risken, en vattenskada kan inte döda men det kan en felaktig elinstallation.

• Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Haha! 95,17% brottslingar i undersökningen, vilken respekt för regler. :D

• Gilla
ampz och 1 till
  • Laddar…
klaskarlsson skrev:
Man måste nog betänka att el var nyare/krångligare (?) när det kom (Säg i början av förra århundradet) ?.

Idag finns mkt bra material (enkelt att koppla rätt och få det att sitta bra, fördragna kablar etc), jordad el (i allt nytt) och JFB (oftast) för att inte tala om att kunskapen har ökat enormt - när lagen ursprungligen skrevs kan jag tänka mig att det var en del olyckor och mycket okunskap, bristfälliga verktyg/materiel osv

Sen är det rätt uppenbart att skrået Elektriker fick en hel del att säga till om, men att i det allmännas bästa någon liten kompromiss ändå infördes ; delen om att man får byta tex uttag om man "har nödvändig kunskap"....annars hade man väl inte fått gjort nånting, och det hade dinglat lösa kablar och trasiga uttag överallt (eftersom det är svårt/dyrt och tar en jäkla tid att få tag i elektriker för enkla småjobb)

/K
Ligger nog mycket i vad du skriver. Å andra sidan vill vi ju inte ha det som i Ukraina heller (utgår, på ren fördom, att det råder elektrisk vilda västern där). Någon kompromiss som ligger lite mer rätt i tiden bör gå att få till.. att göra en stor del av befolkningen till brottslingar är inte till hjälp för någon..

//MA

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
elmont skrev:
Bakgrunden kanske är den potentiella risken, en vattenskada kan inte döda men det kan en felaktig elinstallation.
Poäng! - Fast det måste ändå vara en koppling till statistiken också. Låter kanske syniskt, men 1 dödsfall per år (teoretiskt resonemang) borde inte motivera införandet av lagar. Isf får vi stifta många lagar...

//MA

Jag undrar varför elinstallationerna i dom länder där man har någon form av behörighet är så mycket bättre än i dom "laglösa" länderna???
Undrar globetrotter elektrikern.
Ps
Behörigheten kom i en helt annan tid med helt annat kunnande/förståelse och material och har sedan levat kvar då man troligen ansett att den höga säkerheten, folks medvetande om farorna påverkats på ett positivt sätt och att nackdelarna var mindre än fördelarna.

Redigerat:
Om vi ser till de moment som ingår för att göra elen i en bostad,

• rita elschemat,
  • dimensionera ledningar och apparater,
  • välja materiel,
  • köpa in materiel,
  • planera arbetet, inkl de säkerhetsmässiga momenenten,
  • installera elmaterielen enligt ritningen,
  • kontrollera installationen och
  • driftsätta installation
så behöver ingen av dessa punkter utföras av en behörig elinstallatör, och endast en (1) av punkterna kräver en behörig elinstallatör "i ryggen".

Att behörighetsmodellen är en förlegad kvarleva från 1900-talets början vet vi redan, och att branschen gärna vill ha den kvar vet vi också. Så låt oss återgå till trådens ämne innan vi spårar ut för mycket.

• Gilla
Noobe och 4 till
  • Laddar…
elmont skrev:
Jag undrar varför elinstallationerna i dom länder där man har någon form av behörighet är så mycket bättre än i dom "laglösa" länderna???
Undrar globetrotter elektrikern.
Självklart behöver man inte avskaffa behörigheten för att man ska tillåta någon att "hempula" i sitt eget hem, med någon form av efterföljande besiktning. Man kan ju även ställa krav på att man inte får utföra installationer åt grannen/polaren svågern eller att ta betalt utan behörighet.

//MA

avendere skrev:
Självklart behöver man inte avskaffa behörigheten för att man ska tillåta någon att "hempula" i sitt eget hem, med någon form av efterföljande besiktning. Man kan ju även ställa krav på att man inte får utföra installationer åt grannen/polaren svågern eller att ta betalt utan behörighet.

//MA
Om man gör en liknelse med Sotning, så får man ju där ta ett certifikat för att sota sin egen skorsten.
Sotbränder är potentiellt dödliga, och definitivt skadliga för huset.

ca 1000 st sotbränder anmäls varje år. Okunskap (hur man eldar/vad man eldar) samt att man inte sotar regelbundet och inte besiktigar är det vanligaste förekommande orsakerna....men man kan iaf ta certifikat själv (kostar en slant dock9 och avhjälpa det, problemet i detta fall handlar nog snarare om så mkt okunskap att man inte ens vet att man måste sota åspass ofta och hur man eldar som sagt....

/K

• Gilla
Noobe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.