17 447 läst · 82 svar
17k läst
82 svar
Utför du elarbeten själv och i så fall vad?
Jag som kommer från den fordonselektriska skolan och tycker det här med el är väldigt roligt har tappat lite respekten för att väcka frågor och debatter här på forumet av den vägg av "du vet väl att det här är behörigshetskrävande" man möts av vid frågeställningar. Det är förvisso bra att påpeka detta, men det känns som att det måste påpekas trots att det redan påpekats en gång tidigare i tråden och trots att det uppenbarligen finns en kompetens hos frågeställaren.
Dock ska jag kontra med att efter allt smygläsande här på forumet har jag lärt mig väldigt mycket och jag VILL göra ett lika bra jobb som en elektriker och precis som mina rörkopplingar är bättre nu än för fem år sen, blir mina elinstallationer bättre och bättre, precis som med snickrandet, trädgården osv...
Jag vill med detta tacka er elkunniga som sprider ljus över frågeställningarna som yppas här och jag kommer fortsätta smygläsa för att lära mig så mycket som möjligt, göra installationerna så säkra och proffsiga som möjligt och framförallt med ödmjukhetens respekt, involvera en yrkesman där jag känner mig osäker.
Dock ska jag kontra med att efter allt smygläsande här på forumet har jag lärt mig väldigt mycket och jag VILL göra ett lika bra jobb som en elektriker och precis som mina rörkopplingar är bättre nu än för fem år sen, blir mina elinstallationer bättre och bättre, precis som med snickrandet, trädgården osv...
Jag vill med detta tacka er elkunniga som sprider ljus över frågeställningarna som yppas här och jag kommer fortsätta smygläsa för att lära mig så mycket som möjligt, göra installationerna så säkra och proffsiga som möjligt och framförallt med ödmjukhetens respekt, involvera en yrkesman där jag känner mig osäker.
Jag tycker nog inte att det är så mycket mer än ett påpekande om behörighetskravet. Att det förekommer en gång per tråd tycker jag också är lämpligt eftersom folk hittar trådarna med google och kanske inte har hela kontexten klar för sig.
De gångerna det trycks på behörighetskravet eller att TS bör kontakta en elektriker är i mitt tycke de gångerna som TS är uppenbart inkompetent och/eller inte lyssnar på vad som sägs.
Med det sagt så har jag också svarat och jag gör numera det mesta själv, inkl arbeten i centralen. Dock aldrig något som jag är osäker på, men i en vanlig villainstallation vet jag inte vad som skulle kunna vara så komplext att det inte går att läsa in sig på snabbt. Det gäller bara att hålla reda på vilken ledare som är vad (och att inte koppla JFB fel).
De gångerna det trycks på behörighetskravet eller att TS bör kontakta en elektriker är i mitt tycke de gångerna som TS är uppenbart inkompetent och/eller inte lyssnar på vad som sägs.
Med det sagt så har jag också svarat och jag gör numera det mesta själv, inkl arbeten i centralen. Dock aldrig något som jag är osäker på, men i en vanlig villainstallation vet jag inte vad som skulle kunna vara så komplext att det inte går att läsa in sig på snabbt. Det gäller bara att hålla reda på vilken ledare som är vad (och att inte koppla JFB fel).
Sätta nya uttag, koppla vidare från dosor mm gör jag själv utan dåligt samvete. Försöker dock kolla så noga som möjligt så att inga fel ska kunna orsaka olyckor. Är jag inte säker så avstår jag.
Tycker hela denna artikel visar på vissa brister i regelverket! Läser man (jag) mellan raderna så kommer man fram till följande:
1. Antalet elolyckor går ner stadigt
2. Lagen om behörighetskrävande installationer efterföljs / respekteras inte i någon större utstreckning av villaägare.
3. De flesta som "hempular" med el anser att de vet hur det ska göras.
4. Verkar mest vara behöriga elektriker som anser detta vara ett stort problem.
Kanske dags att se över regelverket, lagar som inte respekteras / efterföljs av en stor del av befolkningen fyller ingen funktion. Kanske kunde man införa någon form av undantag för hempuleri med lagkrav om besiktning av ackrediterad besiktningsman innan anläggningen tas i bruk? Lagar ska väl i första hand inte hålla en bransch om ryggen, utan vara till för medborgarnas bästa?
//MA
1. Antalet elolyckor går ner stadigt
2. Lagen om behörighetskrävande installationer efterföljs / respekteras inte i någon större utstreckning av villaägare.
3. De flesta som "hempular" med el anser att de vet hur det ska göras.
4. Verkar mest vara behöriga elektriker som anser detta vara ett stort problem.
Kanske dags att se över regelverket, lagar som inte respekteras / efterföljs av en stor del av befolkningen fyller ingen funktion. Kanske kunde man införa någon form av undantag för hempuleri med lagkrav om besiktning av ackrediterad besiktningsman innan anläggningen tas i bruk? Lagar ska väl i första hand inte hålla en bransch om ryggen, utan vara till för medborgarnas bästa?
//MA
Personligen tycker jag att elektrikerna har fått för mycket monopol på sitt yrke därav tror jag att många som har tillräckliga kunskaper fuskar på hemma med det man har koll på. Finns ju många som har arbetat som elektriker i nån form men aldrig tagit ut nån behörighet för det är bara en eller några på företaget som tar ut behörighet och resten jobbar under den behörigheten. Så en person som jobbar som elektriker på en större industri och dagligen utför el arbeten där men inte har en utplockad behörighet får då egentligen inte göra nåt behörighetskrävande hemma. Blir väldigt tillkrånglat svenskt lagtrams av det hela. Visst det finns många som håller på mycket och hempular med el och inte har kunskaper för det men om du frågar mig så får vilken ursäkta uttrycket pappskalle som helst fixa med bromsarna på bilen eller lastbilen med men skall man flytta ett fast eluttag hemma så krävs behörighet...Ändra lagarna och kräv fackmannamässigt utförd arbete och tillräckliga kunskaper och ta bort behörighets tramset. Detta är min personliga åsikt.
Sen håller jag med om att det är lite för många poliser och lite översittar fasoner på några delar av forumet där man istället för att svara på trådskaparens fråga bara svarar att "det är behörighets krav på det" och "det är olagligt att göra själv" eller som när nån frågar om hållfasthets beräkningar på byggnader så sitter nån där och tycker "att måste du fråga om det så bör du nog lämna det till en fackman" Man vet aldrig varför någon ställer en fråga eller vad personen har för behörighet eller kunskaper och bakgrund ,men man borde svara på frågan i första hand och möjligen lägga in om lagkravet eller åsikter som en extra bra att veta och inte som svar på frågan.
Jag har varit och kopplat om och gjort om saker som är gjorda av en med utplockad elbehörighet som varken fungerade eller följer dom lagkrav som finns så inte säkert att folk gjort rätt bara för att dom har en utplockad behörighet..Det är ingen magisk papperslapp som ser till att allt blir rätt.
Sen håller jag med om att det är lite för många poliser och lite översittar fasoner på några delar av forumet där man istället för att svara på trådskaparens fråga bara svarar att "det är behörighets krav på det" och "det är olagligt att göra själv" eller som när nån frågar om hållfasthets beräkningar på byggnader så sitter nån där och tycker "att måste du fråga om det så bör du nog lämna det till en fackman" Man vet aldrig varför någon ställer en fråga eller vad personen har för behörighet eller kunskaper och bakgrund ,men man borde svara på frågan i första hand och möjligen lägga in om lagkravet eller åsikter som en extra bra att veta och inte som svar på frågan.
Jag har varit och kopplat om och gjort om saker som är gjorda av en med utplockad elbehörighet som varken fungerade eller följer dom lagkrav som finns så inte säkert att folk gjort rätt bara för att dom har en utplockad behörighet..Det är ingen magisk papperslapp som ser till att allt blir rätt.
I en inte alltför avlägsen framtid kommer försökringsbolagen helt enkelt att annulera hemförsäkringen för den som pillar i egen elinstallation utan att vara behörig. Kan ju vara bra att tänka på för alla som tror sig kunna bäst själv
Jag jobbade som elektrikerlärling i tonåren, fick utföra i stort sett allt. Senare har jag gjort installationer och sedan har en elektrikerfirma kollat och godkänt. Byter hellre ut själv än låter gammalt skräp vara kvar. Ibland så har jag råkat ut för hemska hempularinstallationer. Har som ni förstår haft några hus...
Jo, har både gjort en del elinstallationsjobb som en elektriker har kollat upp och godkänt efteråt och en del elinstallationsjobb utan att elektriker kollat och godkänt. Tycker framförallt att en hel del små el-jobb är ganska enkelt att göra själv och det känns onödigt och dyrt att gå via en elektriker om man har nödvändig kunskap. Förstår dock att lagen behövs för 220 V spänning är livsfarligt om något ansluts felaktigt.
Det där har hävdats i åtminstone de 15 år som jag varit intresserad i frågan. Jag har hittills aldrig läst om ett fall där det skulle inträffat. Det har också efterfrågats många gånger här på forumet, utan respons. Så jag tvingas nog att tro att det helt enkelt är fel. Det är också så att bevisbördan ligger på försäkringsbolaget och så länge allt är fackmässigt gjort blir det svårt att visa på att en hempulare kopplade just den skarven där det brann (för övrigt en extremt ovanlig händelse).Arneby skrev:
Medlem
· Västerbotten
· 885 inlägg
Själv är jag elingenjör, dock utan formell behörighet. Efter att ha haft en behörig elekriker hemma I samband med ombyggnad/renovering då han lyckades förstöra apparater för väl over tio tusen genom att koppla fel har jag undvikit firmor (fanskapet hänvisade till min hemförsäkring och ville inte använda sin ansvarsförsäkring, om han nu hade någon....)
Jag gör det mesta själv men är jag det minsta osäker kallar jag in bekantas bekanta med formell behörighet för att kolla av.
Jag gör det mesta själv men är jag det minsta osäker kallar jag in bekantas bekanta med formell behörighet för att kolla av.
Bara för att förtydliga detta då, det du gjort är olagligt ändå. Det finns inget "komma efteråt och godkänna". Antingen jobbar man under någon med behörighet eller så har man en själv.fri_tid skrev:Jo, har både gjort en del elinstallationsjobb som en elektriker har kollat upp och godkänt efteråt och en del elinstallationsjobb utan att elektriker kollat och godkänt. Tycker framförallt att en hel del små el-jobb är ganska enkelt att göra själv och det känns onödigt och dyrt att gå via en elektriker om man har nödvändig kunskap. Förstår dock att lagen behövs för 220 V spänning är livsfarligt om något ansluts felaktigt.
Att lagen skulle behövas för att 230V är farligt är ett bakvänt resonemang. Bilar är också livsfarliga. Trots detta kan man ta ett körkort utan att praktisera på ett åkeri i fyra år först. Konstigt det där....
Mja... ville eg. inte öppna den (uppenbara) dörren då jag har stor respekt för yrket och duktiga elektriker i allmänhet. Få hantverksyrken har samma yrkesheder och kunskap inom sitt område (gissar jag).Squall Leonhart skrev:
Jag tror dock att elektriker inte skulle märka nån jätteskillnad då de största jobben bör komma från större entreprenader / företag / industrier och inte från gds'aren (som ändå olagligen gör jobbet själv). Det finns nog plats för både och.
//MA
Exakt vad är det för lag som säger vad som förbjuder detta.
Vi exempelvis våtrum är det ju en liknande diskussion, men där är det inget lagkrav. Självklart försöker branschen få det att låta så, de vill ju ha jobb. Lagkravet där är väl att det skall utföras på rätt sätt och man kan ha en utmaning med bevisbördan - men det innebär inte att det är förbjudet att göra själv. Så hur är det med el?
Vad säger lagen egentligen? Och vad är åsikter och rekommendationer från diverse jobb-skyddande organisationer...
Vi exempelvis våtrum är det ju en liknande diskussion, men där är det inget lagkrav. Självklart försöker branschen få det att låta så, de vill ju ha jobb. Lagkravet där är väl att det skall utföras på rätt sätt och man kan ha en utmaning med bevisbördan - men det innebär inte att det är förbjudet att göra själv. Så hur är det med el?
Vad säger lagen egentligen? Och vad är åsikter och rekommendationer från diverse jobb-skyddande organisationer...