Utför du behörighetskrävande elarbeten själv och i så fall vad?

• Nej, jag gör inga behörighetskrävande jobb med el själv

34 Röster 5,7%
  • Ja, kopplar i och ur fast anslutna maskiner, typ tvättmaskin, VVB, värmepump

339 Röster 56,9%
  • Ja, VP-rör och dosor, dvs inga ledare/kablar

253 Röster 42,4%
  • Ja, river befintliga elinstallationer

283 Röster 47,5%
  • Ja, byter skadat eller dåligt elmaterial, oavsett om det är behörighetskrävande

325 Röster 54,5%
  • Ja, installerar elektrisk golvvärme

93 Röster 15,6%
  • Ja, jag utför mindre kompletteringar, typ enstaka uttag, strömbrytare

421 Röster 70,6%
  • Ja, utför smärre arbeten i centralen

208 Röster 34,9%
  • Ja, jag gör kompletta installationer i hela huset utan att blinka

210 Röster 35,2%
  • Antal röster
    596
  • Omröstningen stängd .
"Jag undrar varför elinstallationerna i dom länder där man har någon form av behörighet är så mycket bättre än i dom "laglösa" länderna???"

Det kanske inte har så mycket att göra med behörighetskrav som i byggnormer. Jag har också rest/bott i många länder och det är långt ifrån bara elinstallationerna som håller en betydligt lägre standard än i sverige...

• Gilla
ampz och 2 till
  • Laddar…
Jag gör allt förutom direkt inkoppling mot centralen och dess komponenter. El är väldigt enkelt och elektriker är oftast väldigt överbetalda om man t ex jämför med en undersköterska.

Behörighetskrävande är en tolkningsfråga
Du får göra det mesta med -'Nödig kännedom'
Dvs.så länge allt är korrekt utfört så är det ok.

En bekant till mig .elektriker på ett kraftverk hade några pryoelever för ett tag sedan, 2a års elever från ellinjen
Dom hade inte ens koll på vilken färg nollan har ... så man kan lungt koppla vidare själv det verkar säkrast

• Gilla
Atom och 1 till
  • Laddar…
Jörgen Salomonss, med nödig kännedom är det ytterst få moment som man får utföra i en elinstallation. I princip byta lite uttag och brytare samt armatur, det räcker tex INTE till att byta från brytare till dimmer. Och det är INGEN tolkningsfråga för på elsäkerhetsverkets hemsida är allt som man får göra utan behörighet uppräknat.
Dessutom tror jag att en kraftverkare har ytterst dålig koll på installationarbeten, det är ett helt annat yrke och troligen ligger betydligt närmare en linjemontör.

• Gilla
tommib
  • Laddar…
KjellSB skrev:
Du får skruva i en bil utan behörighet, hur säkert är det? Om du gör fel på bromsarna....
Jag har också sett elinstallatörer som gör fel och när jag påpekade det, rättade de inte till det utan det fick jag göra själv.
Tycker du har helt rätt här. Skillnaden kanske är att det finns omfattande beskrivningar från biltillverkaren medans elbranschen lyckats förhindra en likadan kunskapsspridning och dessutom lyckats få med ett behörighetskraven på el.

Elbranschen har duktiga lobbyister.

Det är en väsentlig skillnad mellna bromsbyte och elinstallation. Till bromsbytet går det att ta fram instruktioner som gäller för just den bilen, och som då "alltid" gäller.

Till elinstallationer går det inte att göra, det har (nästan) inget med lobbyarbete att göra, förutsättningarna skiljer sig från fall till fall. och det som då kan vara lite läskigt är att det kan för den oinvigde se ut som "det andra uttaget" och jag tror att jag kan göra likadant.

Nu skall jag tillägga att jag är varken bilmeck eller elektriker, så jag kanske har en alltför förenklad uppfattning om hur unikt varje bromsproblem är.

Har bytt otaliga bromsar genom åren och jämförelsen haltar lite.. att kalla det komplicerat är nog att ta i.. det är väl isf riskerna när man gör tokfel som kan vara relevant.. Sen besiktas ju bilen ofta inom ett år.. det gör man ju sällan med elanläggningen...

Jag säger bara suck!
Jag är själv i branschen och kan skriva under på att majoriteten av de elektriker som finns på marknaden nu är av riktigt usel kvalitet.
Det finns ingen yrkesstolthet eller allmänt kunnande kvar. När frågar en kollega om varför det skall vara på ett visst sätt så, så har de ingen aning.
Försök att hitta en elektriker under 35 år som kan spika kabel. Även en sådan enkel uppgift är svår nu för tiden.
Att sedan använda en ph1 för att dra ALLA skruvar i en hel elinstallation inkl central och allt är ju inte heller kul.

Det finns väldigt få som tar ansvar och lär sig yrket och hur man utför alla moment.

Här kan du även slänga in den sociala biten:
Jag fick lära mig den hårda vägen att vi hantverkare var GÄSTER i någon annans hem. Vi skall behandla våra kunder med respekt. Det skall inte synas att vi varit där när vi är klara. Men här har det falerat totalt, folk kliver in med smutsiga skor och skräpar ner och struntar i att plocka upp skaländar och annat skräp, de kör vårdslöst med firmabilen med världens största logga på, etc etc.

Jag förstår att ni äldre riktiga hantverkare fortfarande pratar om yrkesstolthet, det gör jag med. Tyvärr så är det snart ett bortglömt ord.
Lika bortglömt som respekten för yrket.

För vi branschen vill ju faktiskt ge väsen av att alla elektriker är behöriga, eller hur?
Men vi vet ju att endast en max två personer på firman är det...

• Gilla
Atom och 6 till
  • Laddar…
Mikael_L
Arneby skrev:
I en inte alltför avlägsen framtid kommer försökringsbolagen helt enkelt att annulera hemförsäkringen för den som pillar i egen elinstallation utan att vara behörig. Kan ju vara bra att tänka på för alla som tror sig kunna bäst själv :)
Haha, ja nu var du allt lite rolig.

Almanackan din går fel, det är inte 1: a april. :D

• Gilla
Atom
  • Laddar…
Hur jävla svårt kan det vara? Fas, nolla och jord. Ibland trefas. 10A eller 16 A ger ledningsarean. Jämn belastning mellan faserna kan en schimpans mäta upp. Snygga ledningsdragningar eller utvärdering av en gammal installation klarar inte en normalfakturerande elektriker. Efter min erfarenhet...

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
avendere skrev:
Har bytt otaliga bromsar genom åren och jämförelsen haltar lite.. att kalla det komplicerat är nog att ta i.. det är väl isf riskerna när man gör tokfel som kan vara relevant.. Sen besiktas ju bilen ofta inom ett år.. det gör man ju sällan med elanläggningen...
Det är ju det jag skriver branschen håller på instruktionerna.

En instruktion på tex en dimmer montering gör knappast dimmermonterincen svårare än bromsbytet.

Ett annat exempel är när det blir fel på ABS styrenheten så är det folk som öppnar den och ser över kallödningar vilket kan gå bra men vad händer om bromsstyrsystemet inte fungerar på rätt sätt i ett kritiskt läge!

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
tommib
Crore skrev:
Hur jävla svårt kan det vara? Fas, nolla och jord. Ibland trefas. 10A eller 16 A ger ledningsarean. Jämn belastning mellan faserna kan en schimpans mäta upp. Snygga ledningsdragningar eller utvärdering av en gammal installation klarar inte en normalfakturerande elektriker. Efter min erfarenhet...
Faktum är att det kan vara svårt. Inte jättesvårt eller omöjligt, men krångligare än fas, nolla och jord. Avsäkringen beror t.ex. på förimpedans, ledningslängd, tänkt belastningsfall mm., så lite mer är det allt än 10A=1,5 och 16A=2,5.

Ett exempel från helgen är svärfar som vill kapa ner lite träd i en dunge som står på en åker. Röjsågen klarar inte av dem och han har bara en eldriven motorsåg. Vad gör svärfar då? Jo, han tar alla skarvsladdar (hembygda) som han har och kopplar ihop och drar över åkern mot dungen..... typ 80m bort.

Som tur var räckte det inte och strax därefter såg jag vad han gjorde och förklarade att det var en extremt dålig idé...

Men rent allmänt håller jag med. En normal villainstallation är inte så komplex. Det finns inte så många saker som går att göra svårt. Det mest komplicerade man kan hitta är väl en KNX-installation men då ska man ändå aldrig in på starkströmssidan och det är inte heller något de flesta normala elektriker gör.

tommib
Jörgen Salomonsson skrev:
Behörighetskrävande är en tolkningsfråga
Du får göra det mesta med -'Nödig kännedom'
Dvs.så länge allt är korrekt utfört så är det ok.
För att återupprepa det som elmont sa tidigare (för dem som hittar tråden via google), det här är helt fel! Listan på saker man får göra själv är ytterst kort och väldefinierad. Den styrs av ELSÄK-FS 2013:1 eller senare föreskrifter och hittas på elsäkerhetsverkets hemsida. Allt som inte är med under 3§ är förbjudet. Punkt.

Din svärfar har då inte nödvändig kunskap om el, det har jag.

• Gilla
Atom
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.