17 446 läst · 82 svar
17k läst
82 svar
Utför du elarbeten själv och i så fall vad?
Sida 1 av 6
Administrator
· Skåne
· 7 890 inlägg
En medlem i forumet ifrågasätter hur utbett hempuleri med behörighetskrävande el egentligen är. Vi hoppas få en bättre bild av frågan genom att undersöka hur det står till här i forumet. Utför du behörighetskrävande elarbeten själv. Vilka arbeten då?
Undersökningen är anonym. Ingen kan se vem som svarar vad.
Undersökningen är anonym. Ingen kan se vem som svarar vad.
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Bra med en sådan undersökning!
Det är nog få "amatörer" som inte har gjort något behörighetskrävande själv.
Jag har installerat några eluttag, där de uppenbarligen saknades, både inomhus och ute.
Och nu med jordfelsbrytare känns det väldigt tryggt.
Men har inte varit inne och pillat i elcentralen.
Har inte behövts, för det finns gott om behöriga elinstallatörer i närområdet.
Det är nog få "amatörer" som inte har gjort något behörighetskrävande själv.
Jag har installerat några eluttag, där de uppenbarligen saknades, både inomhus och ute.
Och nu med jordfelsbrytare känns det väldigt tryggt.
Men har inte varit inne och pillat i elcentralen.
Har inte behövts, för det finns gott om behöriga elinstallatörer i närområdet.
Administrator
· Skåne
· 7 890 inlägg
Det har blivit fel där, jag rättar!
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 343 inlägg
Jag har inte gjort allt jag klickat i, men då jag misstänker att jag skulle göra det ifall jag fick chans så valde jag dem ändå.
Valde att ta in en elektriker för att dra om all el i lägenheten, dels av juridiska själ då det trots allt var en bostadsrätt dels för att jag inte kände mig säker på hur man kopplar en elcentral. Efter av elektrikern utfört arbetet konstaterade jag att jag hade kunnat göra det också.
Valde att ta in en elektriker för att dra om all el i lägenheten, dels av juridiska själ då det trots allt var en bostadsrätt dels för att jag inte kände mig säker på hur man kopplar en elcentral. Efter av elektrikern utfört arbetet konstaterade jag att jag hade kunnat göra det också.
Jag gör rubbet =) Är det någon tveksamthet får min Farfar komma o guida
kanske händer att man kanske gör lite mer än vad man får ibland....
...fast på jobbet bygger jag ibland 230v anslutna medicintekniska maskiner, tex varit några projekt som pumpar in vätska i hjärnan på människor, vilket inte kräver någon behörighet alls för att få bygga... (det säkerhetsmässiga hanteras iofs på andra mycket jobbigare sätt där)
...fast på jobbet bygger jag ibland 230v anslutna medicintekniska maskiner, tex varit några projekt som pumpar in vätska i hjärnan på människor, vilket inte kräver någon behörighet alls för att få bygga... (det säkerhetsmässiga hanteras iofs på andra mycket jobbigare sätt där)
Vet inte riktigt vad jag ska svara. Jag har gjort en hel del tidigare, som kopplat i och ur fast belysning samt bytt jordade uttag i väggen (lång historia som handlar om en blöt fest där jag var den enda som var nykter och inte ville att folk skulle råka hamna i "elektriska stolen") osv. Men av idag är jag fegare, min ena hund har tuggat sönder en strömbrytare till taklampan och det enda jag gjort är att montera loss den från väggen (givetvis stängde jag av elen) och sedan satt fast den så högt att ingen kommer åt den. Tyvärr är jag för fattig för en elektriker och än så länge för feg för att åtgärda den.
Jag vet varför jag blivit feg, två personer har försökt att ha ihjäl mig (genom deras grad av efterblivenhet) de senaste åren och nu vågar jag inte ens pyssla med el runt folk jag litar på.
Jag vet varför jag blivit feg, två personer har försökt att ha ihjäl mig (genom deras grad av efterblivenhet) de senaste åren och nu vågar jag inte ens pyssla med el runt folk jag litar på.
Har gjort en hel del genom åren men aldrig något man är osäker på.
Hade misstänkt kortslutning en gång. Tog hjälp av elektriker för att vara säker på att det blev rätt.
När jag ett par månader för senare, att undersöka en sak, öppnade el-centralen - såg jag att han glömt sätta tillbaka jordkabeln för hela huset. Satte dit den själv och blev allmänt förbannad... Det får man ju inte missa...
Hade misstänkt kortslutning en gång. Tog hjälp av elektriker för att vara säker på att det blev rätt.
När jag ett par månader för senare, att undersöka en sak, öppnade el-centralen - såg jag att han glömt sätta tillbaka jordkabeln för hela huset. Satte dit den själv och blev allmänt förbannad... Det får man ju inte missa...
Känns ju intressant att man egentligen inte får ta loss eller ansluta maskiner till en fast anslutning (iaf för 230V), men man får byta ett vägguttag tex.... i mina ögon är det samma sak: Arbeta med bruten ström, koppla rätt kabel på rätt ställe (är inte svårare än blå/brun (alt svart/vit om det finns brytate för tex lampkontakt)/gul-grön - N-L-Jord).
Borde ju inte vara mer risk att göra fel (m.a.p på jordledning för det är ju det allvarligaste) om man kopplar in ett uttag, resp direkt till maskin ?
Vi tveksamheter mät upp, vid mer tveksamhet ring en elektriker
/K
Borde ju inte vara mer risk att göra fel (m.a.p på jordledning för det är ju det allvarligaste) om man kopplar in ett uttag, resp direkt till maskin ?
Vi tveksamheter mät upp, vid mer tveksamhet ring en elektriker
/K
Vi som har behörighet, vilken ska vi kryssa för? För statistikens skull, det hänger ju ett antal av oss här också.
Medlem
· Västerbotten
· 885 inlägg
En del regelbrott har man väl begått under sitt liv gällande el, t.ex bytt ut gamla porslinsdosor och kuloledning till plastvarianter och vanlig EKK/EKLK.
Det senaste och största brottet jag kunde ha gjort var i min husrenovering där all el bytts ut. Jag rev allt utom centralen, drog ny slang och monterade både dosor och ny central. Men det hela gjordes under uppsikt av min elektriker. Han drog trådarna och kopplade in allt i den nya centralen (och fick givetvis avgöra vad som skulle sitta i centralen), resten överlät han till mig med några varningar om att jag skulle undvika Malmbergs.
Så det blir väl nästan full pott förutom golvvärme.
Ska jag vara stolt över dessa regelbrott? Kanske inte, men att jag fått tummen upp av en erfaren elektriker väger ungefär som ett diplom till en 7-åring
Det senaste och största brottet jag kunde ha gjort var i min husrenovering där all el bytts ut. Jag rev allt utom centralen, drog ny slang och monterade både dosor och ny central. Men det hela gjordes under uppsikt av min elektriker. Han drog trådarna och kopplade in allt i den nya centralen (och fick givetvis avgöra vad som skulle sitta i centralen), resten överlät han till mig med några varningar om att jag skulle undvika Malmbergs.
Så det blir väl nästan full pott förutom golvvärme.
Ska jag vara stolt över dessa regelbrott? Kanske inte, men att jag fått tummen upp av en erfaren elektriker väger ungefär som ett diplom till en 7-åring