Givaren kan räcka att bara lossa på plintarna och sen dra åt igen. Väldigt vanligt fel på dom där givarna.

Ställ rumbör på temperaturen du vill ha inne och sen justerar du värmekurvan tills du får temperaturen du ställde rumbör på. Efter det kan man finjustera på +5/0/-5 men förmodligen inte nödvändigt.
Har du sutteräng kan man behöva ha värmestopp lite högre då det kan bli lite ruggigt på nedervåningen vår/höst annars.
Annars är 17grader fabriksinställning.

Varmvatten är jag rätt säker på att standard är 40grader på diplomaten. Men den kan man ställa upp lite om man tycker att varmvattnet inte räcker till.

4grader tempskillnad mellan brine in och brine ut.
8grader tempskillnad mellan framledning retur (när den gör värme).

Inte helt ovanligt att pumpen startar två ggr på varmvattnet efter man tömt beredaren. I och med att man har starttemp längre ner i beredaren. Den kommer upp i temp men sen stiger värmen upp i beredaren och starttemp givaren sjunker lite så att den går igång igen.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D Erikdalarna skrev:
spelar det någon roll om det är golvvärme också? Har golvvärme nere och element uppe
När du har golvvärme så har du rätt inställning på MIN värdet 26 och dom har nog ställt upp värmestoppet till 20 för att misstänker du har källare så inte den ska kännas rått under sommarperioden när värmestoppet ligger i.

X
TRJBerg TRJBerg skrev:
Orealistisk förväntan. Gissar att vid installation av bergVP så sätts utegivaren i 99 fall av 100 på närmaste utevägg som vetter åt norr (i bästa fall).
Jo visst är det ju så men jag ville påtala just det probleet det innebär att inte ha en korrekt (korrekt i bemärkelsen: Mäta ordentligt) placerad givare.
Ett problem för nära vägg är att väggen avger värme som läcker från huset. Sedan så avger väggen värme som inkommer med solstrålning (även reflekterande från omgivningen). Likaså är väggen mer nedkyld på morgonen än vad lufttemperaturen ute är, det blir en större tröghet i mätningarna. Marken under påverkar på samma sätt, därav att det skall vara kortklippt gräs under.

Mäta temperatur är svårt. Att mäta exakt rätt är helt och hållet fysikaliskt omöjligt rent krasst. =)

Men därav dessa saker så kan man placera en lämplig trådlös termometer, som man har kollat av mot någon lämplig okej referens hemma. Lägg till exempel fyra termometrar bredvid varandra. Om de visar typ lika okej, men skiljer en påtagligt, bort med den.
Sätt din trådlösa termometer någon dm bredvid din givare på ytterväggen, samma höjd. Gör lite stickprover olika tider på dygnet i oika vädersituationer så ser du om det är placeringen som ger problem eller om givaren mår dåligt eller har dålig kontakt.

Min utegivare gick också sönder och visade konstant 5-6 grader fel (gick inte att korrigera mer), en thermia-ÅF bytte för några hundralappar.

• Gilla
Permelite och 1 till
  • Laddar…
edelman edelman skrev:
Min utegivare gick också sönder och visade konstant 5-6 grader fel (gick inte att korrigera mer), en thermia-ÅF bytte för några hundralappar.
Givaren kostar 40 kronor med frakt tar max 1 minut att byta (efter att du fått loss locket).

Ockerpriser från ÅF och andra, över 600 spänn för en hel givare (en plastlåda med skruvplint + en NTC-resistor).

Man bygger en egen för under hundringen.
https://www.biltema.se/bygg/elinstallationer/eldosor/kopplingsdosa-2000018341
https://www.electrokit.com/produkt/ntc-150ohm-500mw-3560k-2-54mm/

• Gilla
chokladboll och 1 till
  • Laddar…
Kan intyga att samma manöver funkade kalas på IVT 490 också. Säkert en standardkomponent som många använder.

D Dilato skrev:
Givaren kostar 40 kronor med frakt tar max 1 minut att byta (efter att du fått loss locket).

Ockerpriser från ÅF och andra, över 600 spänn för en hel givare (en plastlåda med skruvplint + en NTC-resistor).

Man bygger en egen för under hundringen.
[länk]
[länk]

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.