mikethebik mikethebik skrev:
En annan fundering är att du har kurva 40 men att pumpen har ett börvärde framledning 33 grader vid utetemp -2, dessa siffror stämmer inte, borde vara ett börvärde framledning runt 40-42 grader.
Börvärdet är väl också beroende av vad Rum värdet står på.
 
  • Gilla
eg123
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Det jag reagerar på är att du har stopp för värmeproduktion först vid +20 ute, det borde vara typ 16-17 grader, annars går pumpen väldigt mycket i onödan med många starter och onödig elanvändning när du inte behöver tillskott inne, om du nu inte har en innetemp på 25 grader..
En annan fundering är att du har kurva 40 men att pumpen har ett börvärde framledning 33 grader vid utetemp -2, dessa siffror stämmer inte, borde vara ett börvärde framledning runt 40-42 grader.
Rum-värdet är inställt på 17 grader. Så systemet är inte intrimmat utifrån att först hitta rätt kurva, ev. knäcka vi 5, 0 och -5 grader. Finns noterat, se mitt tidigare inlägg.
 
Du har min framledning på 26 gr, vilket inte är optimalt med rumsgivare, om solen lyser en vårdag och värmer huset så värmen skulle kunna stänga av så fortsätter värmen, har du golvvärme så blir det ganska mycket. Ett mer lagom värde är 15 gr.
 
Martin Liljedahl Martin Liljedahl skrev:
Börvärdet är väl också beroende av vad Rum värdet står på.
Sant, men om börvärdet framledning vid -2 är 33 grader vid kurva 40, och värmestopp är 20 så innebär väl det att rumbör står lägre än värmestopp utetemp, då blir det väldigt fel.
 
mikethebik mikethebik skrev:
Sant, men om börvärdet framledning vid -2 är 33 grader vid kurva 40, och värmestopp är 20 så innebär väl det att rumbör står lägre än värmestopp, då blir det väldigt fel.
Värmestoppet är väl ändå att pumpen slutar värma huset vid en utetemperatur på +20grader. Så har i allafal jag lärt mig.
 
Martin Liljedahl Martin Liljedahl skrev:
Värmestoppet är väl ändå att pumpen slutar värma huset vid en utetemperatur på +20grader. Så har i allafal jag lärt mig.
Så är det på vår gamla Thermia och sedan finns det en temperatur när den åter aktiveras, tror grundinställning är 12 grader.
Men ni har nog inte läst hela tråden, se #21, då ts skriver att 17 grader är inställt, blir lite tokig diskussion om värden om man inte utgår från det.;)
 
Martin Liljedahl Martin Liljedahl skrev:
Värmestoppet är väl ändå att pumpen slutar värma huset vid en utetemperatur på +20grader. Så har i allafal jag lärt mig.
Stämmer, men om rumbör är lägre än värmestopp blir det knasigt, har för mig att fabriksinställningen från Thermia är utetemp17 grader värmestopp, själv har jag 16.
 
mikethebik mikethebik skrev:
Stämmer, men om rumbör är lägre än värmestopp blir det knasigt, har för mig att fabriksinställningen från Thermia är utetemp17 grader värmestopp, själv har jag 16.
Vår Thermia har 15 grader stopp. Men tror vi ska återgå till hur en grundinställning görs utifrån ts kunskap om vp.;)
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
En bra grundinställning är förstås att gå tillbaka till fabriksinställningarna och utgå från dessa, sedan är det dags att börja laborera utifrån huset, brukar ta några dagar, eller i mitt fall, ett par veckor, innan man är nöjd.
 
mikethebik mikethebik skrev:
En bra grundinställning är förstås att gå tillbaka till fabriksinställningarna och utgå från dessa, sedan är det dags att börja laborera utifrån huset, brukar ta några dagar, eller i mitt fall, ett par veckor, innan man är nöjd.
Se mitt tidigare inlägg #22:cool:
Men det finns bra guider i "värmepumsforum.com" hur man gör, var aktiv där för 15-20 år sedan.
 
Redigerat:
D Erikdalarna skrev:
Nu har det gått 1 dygn och nu ser värdena ut så här. Något som ser konstigt ut?

Passerat 50000 timmar nyss såg jag
Hm stängde du av pumpen efter kalibreringen?Ser nu att det verkar inte stämma något vidare och ändra MIN värdet från 26 till 10 (ditt minsta börvärde)har du kurva 40 och rumvärde på 20 borde din beräknade framledning visa 40 vid utetemp 0 och dina kompboxar har du inte ändra på så mycket så det borde stämma.
 
V växelventil skrev:
Hm stängde du av pumpen efter kalibreringen?Ser nu att det verkar inte stämma något vidare och ändra MIN värdet från 26 till 10 (ditt minsta börvärde)har du kurva 40 och rumvärde på 20 borde din beräknade framledning visa 40 vid utetemp 0
TS skriver ju att rumvärdet är inställt på 17 grader i inlägg #21.;)
 
A AndersS skrev:
TS skriver ju att rumvärdet är inställt på 17 grader i inlägg #21.;)
Missade det:sleep: då är det inte så konstigt om MIN värdet är ställt på 26
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
TS borde gå tillbaka och göra en ny grundinställning, samt dokumentera hur det fungerar under en hel vinter vid olika temperaturer.
Och sedan också en justering av värmesystemet så att det blir den temperatur man vill ha i husets alla rum, det kan då åter bli lite finjustering av kurvorna för att optimera hur vp fungerar och ev. minska/optimera energiförbrukning.
 
Redigerat:
V växelventil skrev:
[bild]
Den räknar inte minuter så det står lite tokigt utan har för mig att 1m är timmar ca lite tråkig.Så ställ den på 3 och tryck och håll i vänsterknappen då rullar tiden och om du vill se 24 timmar så blir det 7m men då blir topparna mindre tyvärr och man får räkna på den tiden som räknar.men man får ett hum om hur många starter man har och så ser man när den kör varmvatten.

Bilden visar bara värmekörningar men inga varmvattenkörningar mao så hade den kört en varmvattenkörning så hade stapeln stuckit ut med en högre topp.
jag får inte såna staplar hur jag än ändrar. Hade den på 60m när jag tog den här bilden
 
  • Termostat med blå skärm visar varmvattentemperatur på 52°C, justeringsknappar nedanför, tidpunkt 5:00.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.