P Plutus skrev:
Du har min framledning på 26 gr, vilket inte är optimalt med rumsgivare, om solen lyser en vårdag och värmer huset så värmen skulle kunna stänga av så fortsätter värmen, har du golvvärme så blir det ganska mycket. Ett mer lagom värde är 15 gr.
har ingen rumsgivare. Bara ute

D Erikdalarna skrev:
jag får inte såna staplar hur jag än ändrar. Hade den på 60m när jag tog den här bilden
Ställ den på framledningen istället och kör lika.Tycker du ska ta rum värdet på 20 istället och justera kurvan till 33 och skulle det bli för kallt så höjer du kurvan .om du exempel har rum värdet på 20 och ökar till 21 så ökar du framledningstemperaturen med 3 grader men ändrar du på kurvan från exempel 33 till 34 så ökar framledningen med 1 grad.

Dina standard inställningar från fabriken är rum 20
Kurva 40
Värmestopp 17
Får du inte in kalibreringen bättre så skillnaden är 1.5 grader?

V växelventil skrev:
Ställ den på framledningen istället och kör lika.Tycker du ska ta rum värdet på 20 istället och justera kurvan till 33 och skulle det bli för kallt så höjer du kurvan .om du exempel har rum värdet på 20 och ökar till 21 så ökar du framledningstemperaturen med 3 grader men ändrar du på kurvan från exempel 33 till 34 så ökar framledningen med 1 grad.

Dina standard inställningar från fabriken är rum 20
Kurva 40
Värmestopp 17
Får du inte in kalibreringen bättre så skillnaden är 1.5 grader?
så här ser framledningen ut. Hade den på 7m när jag tog bilden

• Digital display visar graf och procent, troligen relaterad till luftfuktighet eller temperatur inomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D Erikdalarna skrev:
så här ser framledningen ut. Hade den på 7m när jag tog bilden
Ser lite knepigt ut så ändra till 3 istället för då ser du värmecykeln bättre och trycker du på vänsterknappen så rullar tiden(pilen -och plus).

V växelventil skrev:
Ser lite knepigt ut så ändra till 3 istället för då ser du värmecykeln bättre och trycker du på vänsterknappen så rullar tiden(pilen -och plus).

• Digital skärm visar graf och temperatur (31°C), text "FRAMLEDNING", knappar med plus och minus.
    Skapa konto
Ser du att den kör 2st varmvatten körningar efter varandra.Har du ändrat starten på varmvatten till 42?

V växelventil skrev:
Ser du att den kör 2st varmvatten körningar efter varandra.Har du ändrat starten på varmvatten till 42?
ja den står på 42 nu. Tror du skrev det längre upp att den skulle stå så

D Erikdalarna skrev:
ja den står på 42 nu. Tror du skrev det längre upp att den skulle stå så
Japp men du har lite knepiga staplar men kan ha göra med att du har kurva 40 och rum 17 om du inte ändrat något.Om di skulle klara dig på rum 20 och kurva 33 och tycker inomhustemperaturen är okej så är det bra.

V växelventil skrev:
Japp men du har lite knepiga staplar men kan ha göra med att du har kurva 40 och rum 17 om du inte ändrat något.Om di skulle klara dig på rum 20 och kurva 33 och tycker inomhustemperaturen är okej så är det bra.
ja när jag ställde om utetempen så den är bättre så blev det jättevarmt inne,och det är ju inte så konstigt om den trodde de va 5 grader varmare ute än det var egentligen. Lägger upp bilder på inställningarna som dom är nu.
När jag tog bilderna va det 4,4minus ute,så 1,4 för varmt visar den just nu

• LCD-display visar temperatur och meddelande: "INGET BEHOV VÄRME DRIFT AUTO" på svenska, möjligtvis en termostat.
    Skapa konto
  • Digital display visar värmeinställningar på svenska, inklusive kurvor och temperaturintervall.
    Skapa konto
  • Digital display med temperaturvärden för uppvärmningssystem på blå bakgrundsbelysning; inkluderar inställningar och mätvärden.
    Skapa konto
  • Digital display med inställningar för varmvatten, inklusive temperatur och tidsintervall, mot grå bakgrund.
    Skapa konto
  • Digital display för värmepump med text och siffror som visar temperatur och inställningar, omgivet av vit vägg.
    Skapa konto
D Erikdalarna skrev:
ja när jag ställde om utetempen så den är bättre så blev det jättevarmt inne,och det är ju inte så konstigt om den trodde de va 5 grader varmare ute än det var egentligen. Lägger upp bilder på inställningarna som dom är nu.
När jag tog bilderna va det 4,4minus ute,så 1,4 för varmt visar den just nu
Fast ändra rum värdet från 17 till 20 och ställ ner kurvan till 33 så borde du inte få för varmt så ska du se på lite andra staplar och blir lättare att se.

V växelventil skrev:
Fast ändra rum värdet från 17 till 20 och ställ ner kurvan till 33 så borde du inte få för varmt så ska du se på lite andra staplar och blir lättare att se.
V växelventil skrev:
Fast ändra rum värdet från 17 till 20 och ställ ner kurvan till 33 så borde du inte få för varmt så ska du se på lite andra staplar och
spelar det någon roll om det är golvvärme också? Har golvvärme nere och element uppe

D Erikdalarna skrev:
spelar det någon roll om det är golvvärme också? Har golvvärme nere och element uppe
Golvvärmen har oftast en shuntventil som ser till att det inte blir för varmt i golvet. Har du radiatorer behöver du lite högre temp i systemet som sedan regleras ner i golvet.

X
D Erikdalarna skrev:
Har märkt att utegivaren visar fel temp på värmepumpen. Stod på 6 grader när det va 0 ute.

är det bara att byta givaren?
För att vara säker så placera en annan termometer bredvid utgivaren.
Placeringen av givaren enligt bild är helt förkastligt för temperaturmätning utomhus.
Mäter man temperatur utomhus skall termometern helst placeras två meter ovan mark, ovsn klippt gräsyta, skyddad från solstrålning (medelst korrekt strålskydd) minst lika långt från husvägg och andra saker såsom häck med mera, som ovan mark. Alltså, 2 meter upp, 2 meter fritt åt sidorna.
2,5 meter upp, 2,5 meter fritt åt sidorna.

D Erikdalarna skrev:
Det du vill se på dina staplar är hur din framledning och varmvatten ser ut och kan vara bra att se någon gång i veckan att allt verkar okej och om du höjer rum värdet och sänker kurvan så blir det ingen skillnad på din framledning (rum 20 och kurva 33) mot vad du har idag.Tittar du på menyn framledning så ser du 40 inom parentes och det är ditt bör värde och 40 är kurvan men när du kör så lågt rum värde kommer inte framledningen upp över 40 grader men höjer du rum värdet till 20 och sänker kurvan kommer inom parentes bli 33 istället.

Redigerat:
TRJBerg
X Xanthopteryx skrev:
För att vara säker så placera en annan termometer bredvid utgivaren.
Placeringen av givaren enligt bild är helt förkastligt för temperaturmätning utomhus.
Mäter man temperatur utomhus skall termometern helst placeras två meter ovan mark, ovsn klippt gräsyta, skyddad från solstrålning (medelst korrekt strålskydd) minst lika långt från husvägg och andra saker såsom häck med mera, som ovan mark. Alltså, 2 meter upp, 2 meter fritt åt sidorna.
2,5 meter upp, 2,5 meter fritt åt sidorna.
Orealistisk förväntan. Gissar att vid installation av bergVP så sätts utegivaren i 99 fall av 100 på närmaste utevägg som vetter åt norr (i bästa fall).

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.