Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trots att man uppger ca 15 år som livslängd så är det tydligen okej med 8 år.
Kort livslängd är ju bra för eftermarknaden ett nytt kompressorpaket kostar ju 25 tusen vilket inte Nibe är berett att rabattera, då jag äger lite aktier i Nibe så får jag väl hoppas att jag får tillbaka en del som aktieutdelning.
Start-räknaren på en Nibe 1215 går inte längre än till 65535 och sedan börjar den om. VET du att det är 32000 starter eller kanske det lika gärna kan vara 97000 starter? Har du loggat antalet starter på ett år? Är du säker på att kompressorn gick sönder? Det händer ju ett otal gången att reparatören slänger ut kompressorn för att sedan upptäcka att det bara är en kontaktor som behöver bytas.
Att ta kort på insidan på en köldbärarpump ä meningslöst. Så där ser vilken använd cirkulationspump som helst ut, speciellt om den fått stå ett tag efteråt.
Hur yttrar sig ditt fel?
Att ta kort på insidan på en köldbärarpump ä meningslöst. Så där ser vilken använd cirkulationspump som helst ut, speciellt om den fått stå ett tag efteråt.
Hur yttrar sig ditt fel?
Tror du jag är tappad bakom en vagn driftstiden har jag järnkoll på.
Pumpen byttes förra veckan den ser ut precis som när den tog ur
Pumpen byttes förra veckan den ser ut precis som när den tog ur
97000 starter på 8 år. Då är pumpen extremt feldimensionerad eller har ett väldigt ogynsamt driftläge. 32000 låter mer troligt. Men, kompressorn är ju specad till x antar starter och driftstimmar. Har för mig att det var 60000starter man tycker den ska klara, minns inte driftstimmarna. Någon kanske har exakta uppgifter.
Du behöver ju inte uttrycka dig riktigt så... lusten att hjälpa till avtar kraftigt... Vad mer exakt är det som vi skall tycka är hemskt med cirkulationspumpen? Och vem har talat om driftstiden? Jag sa att start-räknaren slår runt vid 65535. Har du nu sten-koll på den, så kan du ju presentera lite loggar på hur din värmepump har gått.
Men det verkar uppenbart att du inte vill ha någon hjälp, utan du vill bara spy ur dig galla på Nibe och värmepumpen, då förhandlingarna med Nibe inte gick som du hade hoppats på, eller? Varför berättar du inte istället vad som har hänt och hur ditt fel yttrar sig?
Men det verkar uppenbart att du inte vill ha någon hjälp, utan du vill bara spy ur dig galla på Nibe och värmepumpen, då förhandlingarna med Nibe inte gick som du hade hoppats på, eller? Varför berättar du inte istället vad som har hänt och hur ditt fel yttrar sig?
Jo, men det händer ju att pumparna går på det sättet... Men dessutom skrev inte TS något om hur gammal värmepumpen var, bara hur gammal Kb-pumpen var. För övrigt har jag fortfarande inte fått veta vad som hänt med pumpen. Rasade Kb-pumpen och kompressorn samtidigt, eller varför klagar TS på båda? Är det bara utseendet med Kb-pumpen som ogillas och den fungerar?MathiasS skrev:
Skulle vara intressant att veta varför både kb pumpen och kompressorn bytes ? Skulle även vilja veta vilka temperaturer vp gått med 3150 tim per år och 4000 starter per år låter ju som en rejält dimensionerad vp som trots det inte har många starter finns det en tank i systemet ? hur är vp inkopplad ? Är du säker på att inte start räknaren slagit runt.
Pumpen togs i bruk 04 och har fungerat bra tills i höstas då hp/ms larm började jag försökte få service från auktoricerad Nibe service men tyvärr så lyckades jag inte få hjälp sedan reste jag bort och värmen var nersatt i huset så de verkade funka men när jag kom hem och ökade värmen igen så kom problemen igen med hp/ms utlösning och en dag så stannade det helt men då var det lp-larm kollade köldbärarpumpen den gick inte att rubba och det rann rost ur pumpen tog kontakt med en annan servicekille som kom med en ny pump och bytte ut den defekta pumpen startade och det verkade funka men så helt plötsligt lade den av med ett spöklikt ljud förutom jag var 2 servicekillar där och vi konstaterade att det inte lät bra sedan kollade vi kontaktorer och anslutningar men inget hjälpte den var död och killen sa att han skulle kontakta Nibe han fick beskedet kompressorn var adjöss och som han fattade så var Nibekillen inte överaskad det var tydligen inte allt för ovanligt.
Jag anser nog att jag är ganska värmepumsvan efter ca 30 år med olika värmepumpar från Terra Term, IVT,mm
Och vad gäller mina känslor för Nibe så idag har vi mejlat till varandra och om ni såg den korespondensen skulle ni inte vara förvånade över vad jag skriver.
Jag har kollat på försäkringsbolagen statistik över haverier siffrorna är ju inte i procent men ändå så ger det en vink om att kvaliteten inte är den högsta och good will är tydligen inte Nibes bästa gren
Jag anser nog att jag är ganska värmepumsvan efter ca 30 år med olika värmepumpar från Terra Term, IVT,mm
Och vad gäller mina känslor för Nibe så idag har vi mejlat till varandra och om ni såg den korespondensen skulle ni inte vara förvånade över vad jag skriver.
Jag har kollat på försäkringsbolagen statistik över haverier siffrorna är ju inte i procent men ändå så ger det en vink om att kvaliteten inte är den högsta och good will är tydligen inte Nibes bästa gren
Du kan väl inte vara överaskad att inte Nibe tar det på goodwill på en 8-9 år gammal vp vilken tillverkare skulle göra det ? Vart har du fått fram siffror som visar att kvaliten skulle vara sämre på Nibe än på andra vp. Vad gjorde service killarna som var ute hos dig mätte dom temperaturer eller fick dom inte i gång kompressorn överhuvud taget gick säkringarna eller ? Låter konstigt om det rann rost ur kb pumpen är brine rostigt eller rann det inte från pumphjulet.
Jag anser att Nibe är ganska bra på att ta saker på goodwill. När det gäller kvalitet så har du inte presenterat någonting som visar att Nibe är sämre än andra. Vad gäller dina 30 års värmepumpsvana, så undrar jag om det vsr den som talade när du bara lät maskinen fortsätta att gå efter stt hs fått hp/ms-larm ett flertal gånger? Vet du ens om det var HP eller ms som löste ut? Gjorde du någonting för att åtgärda detta? Många larm är inte där bara för skojs skull utan är ett rop på hjälp från värmepumpen och det är inte bara att sparka igång den ett flertal gånger och hoppas på att den inte skall klaga mer.
Om du t.ex. fick ms larm ett flertal gånger och bara ignorerade det och startade om ett flertal gånger, så är det ju kanske närmast du själv som har knäckt kompressorn.
Har du skruvst loss kompressorns elanslutningar och mätt lindningarna för att konstatera om de brännt?
Om du t.ex. fick ms larm ett flertal gånger och bara ignorerade det och startade om ett flertal gånger, så är det ju kanske närmast du själv som har knäckt kompressorn.
Har du skruvst loss kompressorns elanslutningar och mätt lindningarna för att konstatera om de brännt?
Jag är ingen värmepumpstekniker men killen jag anlitade var en sådan och han mätte vad gäller att lösa ut så gjorde den det även när den var ny men det löste jag efter konsultation med Nibe.
Det är klart jag vet vilket meddelande som angavs när den löste ut fö var det veckor eller månader mellan utlösningarna.
Jag anser fö att en pump som utlovas att fungera i 15 år inte ska haverera efter halva tiden vem kan tycka att det är ok.
Vi har ett ganska nytt hus med en total elförbrukning på ca 13000 kvh vilket inte borde vara så betungande
Det är klart jag vet vilket meddelande som angavs när den löste ut fö var det veckor eller månader mellan utlösningarna.
Jag anser fö att en pump som utlovas att fungera i 15 år inte ska haverera efter halva tiden vem kan tycka att det är ok.
Vi har ett ganska nytt hus med en total elförbrukning på ca 13000 kvh vilket inte borde vara så betungande
Men du som är en så kompetent värmepumpsägare efter 30 år måste väl veta att HP/ms larm betyder att du ANTINGENhsr fått HP (högtryckspressostat) larm ELLER ms (motorskydd) larm. Det är ju väldigt viktigt att man tar reda på vilket av dessa man fick, då åtgärderna är vitt skilda och ett ms larm är ju sista varningen innan kompressorn bränns.
Vilka inställningar för tex gradmin har pumpen gått med ? Hur högt över börvärde brukar den värma ? vilket delta har den haft på varma resp kalla sidan. Hur är den installerad extern cp ? tanklösning ? Det är saker som en kompetent vp användare kan svara på och som kan leda oss till orsaken till att kompressorn havererade i förtid om den nu gjorde det och inte byttes i onödan. Får en känsla av att du endast vill skriva ner Nibes ryckte pga av att din vp gick sönder i förtid och dom inte vill ta det på goodwill i stället för att utreda varför den gick sönder. Om din nya kompressor går med samma inställningar som kanske inte är korrekta så kommer ju den inte heller att hålla så länge heller. Vem har lovat dig att vp ska hålla 15 år ?