ja men
M Magnusrex123 skrev:
De skriver i tjänsten för fast installation att de garanterar att någon godkänd av elsäkerhetsverket utför jobbet. Man får väl därför anta att det är sant.
Ja men det är ju lätt att kolla för dig

• Gilla
msrvadm
  • Laddar…
returen returen skrev:
Nej nej nej lure inte TS till detta stor risk att det går åt h--e
Vad skulle med stor risk gå åt h--e av att tillfälligt lyfta på locket? TS har ju lyckats öppna dosan bakom spisen utan att något gick åt h--e...

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
useless useless skrev:
Vad skulle med stor risk gå åt h--e av att tillfälligt lyfta på locket? TS har ju lyckats öppna dosan bakom spisen utan att något gick åt h--e...
jo visst, men känns ju lite mer riskabelt. Vet inte exakt om/hur jag kan stänga av ström då (det är ju ström till elcentralen hur jag än gör) eller vilka skruvar jag ens borde skruva i.

Men visst, att lyfta av och på en låda borde väl vara enkelt och relativt låg risk. Får se vad firman jag hörde av mig till säger först.

J J-banan skrev:
Jag kan matcha 6000 så kör jag iväg din gamla spis på köpet 😆
Haha, ja jag kanske hör av mig. Har ju skickat iväg ett mail till en annan först så får vi se.

• Gilla
J-banan
  • Laddar…
M Magnusrex123 skrev:
De skriver i tjänsten för fast installation att de garanterar att någon godkänd av elsäkerhetsverket utför jobbet. Man får väl därför anta att det är sant.
Godkänd betyder inte bra. Elgiganten anlitar en elfirma. Du betalar elgiganten som betalar elfirman. De har troligen instruktionen att utföra installationen så billigt som möjligt, in och ut på max 7 minuter. Mer betalar inte elgigangten till elfirman. Lite av dina pengar tar de säkert själva.

• Gilla
returen och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
en gång ingen gång...

returen returen skrev:
en gång ingen gång...
Hade det varit en gammal diazedcentral så... Men en modern normcentral är beröringsskyddad med locket av, så det ska mycket till för att något ska gå fel.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Finns ingen anledning för TS att öppna elcentralen nu på egen hand när han ändå tar dit elektriker att bygga om till 3-fas, det verkar ju osannolikt att det finns några stora överraskningar där, med tanke på informationen från grannen.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
D dan_norstedt skrev:
Finns ingen anledning för TS att öppna elcentralen nu på egen hand när han ändå tar dit elektriker att bygga om till 3-fas, det verkar ju osannolikt att det finns några stora överraskningar där, med tanke på informationen från grannen.
Det kan ju vara av värde att veta om det finns inkommande trefas till centralen eller om man måste dra ny kabel från huvudsäkringar/mätare.
Elektrikerns uppgift blir ju helt annorlunda om ny stigarkabel måste dras.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Det kan ju vara av värde att veta om det finns inkommande trefas till centralen eller om man måste dra ny kabel från huvudsäkringar/mätare.
Elektrikerns uppgift blir ju helt annorlunda om ny stigarkabel måste dras.
Allt ska vara klart som jag förstår föreningens hemsida. Ska nog inte vara något problem med tanke på att andra har gjort det.

Köp gasspis med el ugn.
Voila ingen elektriker.

Coolman Coolman skrev:
Köp gasspis med el ugn.
Voila ingen elektriker.
Jäkla lyx sålänge det finns gasol hemma👌

PK5 får nog plats i en skåp 👍

• Gilla
MJ9 och 1 till
  • Laddar…
J Jonas928 skrev:
Elementen i dagens spisar är för 230 V. Men för att kunna använda flera plattor o ugn samtidigt används flera faser och nolla. På spisens kopplingsplint framgår hur man ska bygla för om man har 1,2 eller 3 faser. På den finns även kopplingspunkt för nolla o jord.
Är du helt ”rudis” på el ska du inte röra något.
Det är inte svårt för någon med elkunskap att koppla in din nya spis under förutsättning att det finns Nolla.
Om du bara har en propp till din spis har du förmodligen en fas o en nolla. Men det kan man inte veta utan att titta.
Vilken elkunskap Elgigantens montörer har vet jag inte. Men de brukar begränsa sig till ” Elmontage i befintligt uttag”. Det menas en stickkontakt för spis i väggen.
Att göra det är ett litet jobb för en med elkunskap.
Men ta med bilden till butiken och be om ett Mail där säljaren bekräftar att du uppfyller deras krav.
induktionsugn kräver nolla har du inte det pajar spisen

• Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
M Magnusrex123 skrev:
Hej,

Kanske väldigt basic men forumet brukar vara bra på att svara på frågor!

Har nyligen flyttat in till en ny lägenhet, spisen är väldigt gammal så jag behöver köpa en ny. Jag kan inte el, men den har en 20A säkring och bara en, så jag antar att det betyder en fas.

Tänkte beställa på Elgiganten och de har ju en tjänst för fast installation men läser jag recensioner så är det ju en dyster syn, typ att de inte installerar men man får betala för installationen ändå.

Små pengar kanske men onödigt och slöseri med tid om jag ändå måste ringa en elektriker.

Undrar därför om ni tror att det blir problem att koppla in (se bild) eller om jag måste undersöka något mer än att det är fast installation och en fas.

Elgigantens villkor:

[länk]

Främst enligt dessa villkor som tillägg när det är fast.: [länk]

Behöver jag skruva upp skyddet för inkopplingen för att se om jag har en s.k. dragavlastare osv? Behöver det vara uppskruvat när de kommer eller borde jag inte peta så mycket i anslutningen?

Pratade med Elgiganten och de sa att det är inga problem och ville inte ens se hur det såg ut, trots att vi hade ett videosamtal, men jag litar inte nödvändigtvis på deras säljare 😂

Alla tips uppskattas!
Handla på ELON istället!

• Gilla
returen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.