14 859 lĂ€st · 168 svar
15k lÀst
168 svar
Uppfyller jag Elgigantens villkor för fast installation?
Du har 3 fas hemma men endast 1 fas till spis?đ€ Om du har 20mm rör/slang fram till spis kan det gĂ„ rĂ€tt snabbt dra fram 5 ledare. VĂ€rsta fall utanpĂ„liggande och dĂ„ tar det lite lĂ€ngre tid och mer material kostnad. Ta det pĂ„ rot sĂ„ blir det lite billigare.M Magnusrex123 skrev:
Hobbyelektriker
· VĂ€rmland, Molkom
· 24 712 inlĂ€gg
Jösse mÀnniska! Vad menar du med den frÄgan? Om du tror mer pÄ dig sjÀlv Àn pÄ vad jag skriver sÄ kan du vÀl göra jobbet sjÀlv!M Magnusrex123 skrev:
Kanske detM Magnusrex123 skrev:
Nej, det ska du inte behöva heller. Jag har redan förklarat för dig vad mer du fÄr genom att anlita en elfirma.M Magnusrex123 skrev:
Har och har? Föreningen bytte elcentraler för ett par Är sen och det ska vara relativt enkelt att dra det som jag förstÄr det. Ser inga bra rör, möjligen om man vill dra det bakom alla skÄp vi har, men dÄ mÄste man dra det bakom diskmaskinen ocksÄ.J J-banan skrev:
Grannen sa att elektrikern kunde dra i befintliga rören- men jag fattar itne var dessa Àr. Jag gissar pÄ att det ser likadant ut pÄ ett ungefÀr i alla lÀgenheterna sÄ det kanske gÄr.
MÄste jag öppna upp vÀggen kring elcentralen tror ni? Ser inga kablar i direkt anslutning till elcentralen sÄ jag vet inte exakt var man drar elen ifrÄn i sÄ fall. Hallen dÀr den sitter ska ÀndÄ renoveras pÄ sikt (mÄla och fixa vÀggarna dÀr Àr först pÄ tur antar jag) sÄ det gör inte sÄ mycket om man mÄste dra upp nÄgon vÀgg egentligen.
Bo.Siltberg skrev:
Tack. har dragit ivÀg ett mail till en firma nu.
Jag vet inte vad det betyder. StÄr pÄ BRFs hemsida att man fÄr sÀtta in 3 nya sÀkringar om man vill bygga om till 3-fas. Verkar ha varit enkelt för nÄgon granne.useless skrev:
Just nu Àr det en fas till spisen.
det Àr ju för f-n det jag skriver en "riktig" elektrikare skulle inte fÄ en dÄlig recension för att denne skulle kopplat in spisenM Magnusrex123 skrev:
dessutom kan inte den outbildade konsumenten verifiera kvaliteten pÄ inkopplingen mer Àn att spisen fungerar
Iom att du uppenbart inte vet nÄgot om detta sÄ Àr det dÀrför du vill betala för tjÀnstenM Magnusrex123 skrev:
ett företag som Àr auktoriserat har ett egenkontrollprogram som Àr godkÀnt at esv, anstÀllda i detta företaget skall förhÄlla sig till detta program
Detta i sin tur Àr en garant till att deras arbeten Àr utförda pÄ ett sÄnt sÀtt att du inte skall behöva kontrollera sjÀlv.
Ăr du orolig eller misstĂ€nker fel kan du lĂ„ta en annan av ESV auktoriserad kontrollera inkopplingen
De befintliga rören gÄr inuti vÀggarna. Du ser mynningen i toppen av dosan bakom spisen, dÀr sladdarna kommer ut. Andra Ànden av röret Àr bakom din central.M Magnusrex123 skrev:Har och har? Föreningen bytte elcentraler för ett par Är sen och det ska vara relativt enkelt att dra det som jag förstÄr det. Ser inga bra rör, möjligen om man vill dra det bakom alla skÄp vi har, men dÄ mÄste man dra det bakom diskmaskinen ocksÄ.
Grannen sa att elektrikern kunde dra i befintliga rören- men jag fattar itne var dessa Àr. Jag gissar pÄ att det ser likadant ut pÄ ett ungefÀr i alla lÀgenheterna sÄ det kanske gÄr.
MÄste jag öppna upp vÀggen kring elcentralen tror ni? Ser inga kablar i direkt anslutning till elcentralen sÄ jag vet inte exakt var man drar elen ifrÄn i sÄ fall. Hallen dÀr den sitter ska ÀndÄ renoveras pÄ sikt (mÄla och fixa vÀggarna dÀr Àr först pÄ tur antar jag) sÄ det gör inte sÄ mycket om man mÄste dra upp nÄgon vÀgg egentligen.
Du gör rÀtt som kontaktar en elektriker och gör det ordentligt. En enfasspis kan vÀl knappt köra en platta och vÀrma upp ugnen samtidigt?
det beror ju pÄ hur oduglig du ÀrJ J-banan skrev:
Om du tex vill ha in en spis i sovrummet bör du nog ta dit elektrikaren först sÄ att denne kan pÄ ett pedagogiskt sÀtt förklara för och nackdelar sÄ att du slipper asflabbet frÄn frÄn felgigantens mindre bemedlade fysionomier
som nÄgon antydde tidigareM Magnusrex123 skrev:Nu har jag svÄrt att tÀnka mig att vÀrdet pÄ Brf skulle öka (i praktiken Àr det ju ingen som kollar detta), och sen hade jag hoppats pÄ att aldrig flytta sÄ vÀrdet Àr ju inte sÀrskilt relevant egentligen.
Men visst, det kan vara ett bra alternativ verkar ju mÄnga tycka. Problemet Àr vÀl att det dÄ blir mycket dyrare dÄ det blir ju ingen Black Friday spis precis. Elektrikern kan nog inte komma denna vecka.
Om jag inte köper en först nu och stÄr utan spis tills en elektriker kan komma och/eller att det blir dyrare att betala en bortforsling av den gamla senare.
kokar du bara thevatten och micrar en billys sÄ behöver du inte byta spis och dÄ kan du lÀgga peningarna pÄ annat Àn felgiganden och riktigt fackfolk
Nu har jag ju mailat en elfirma för att reda ut 3-fas dragning. Men elgiganten garanterar ju att de installerar med folk som Àr godkÀnda av elsÀkerhetsverket. Det Àr vÀl det som de ovan sÀger? Annars blir man vÀl inte godkÀnd?returen skrev:
ESV Àr för mig Ekonomistyrningsverket och jag hoppas att de inte behöver ha nÄgot finger med i spelet.
Med tanke pÄ hur mÄnga som Àr missnöjda med Elgiganten och deras installationer sÄ hade jag aldrig ens tÀnkt tanken pÄ att slÀppa in en "installatör" dÀrifrÄn. Jag har för mig att Svanströms el gjorde nÄgot klipp pÄ Youtube om nÀr de fick stÀda upp efter en sÄdan installation och med tanke pÄ hur den var gjord sÄ var inte den killen som skulle installera nÄgon elektriker alls.
SnÄlheten bedrar visheten lyder ju det gamla ordstÀvet.
SnÄlheten bedrar visheten lyder ju det gamla ordstÀvet.