14 094 läst · 168 svar
14k läst
168 svar
Uppfyller jag Elgigantens villkor för fast installation?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 535 inlägg
Det är helt uteslutet att en utbildad behörig elinstallatör knackar på dörren. Utan det handlar troligen om ett yngel som fått lära sig precis så mycket som krävs för att dra åt tre skruvar. Det är fullt lagligt med en elfirma i botten.... Du får knappast några kontroller gjorda, t.ex att spisen blir skyddsjordad efter ordning, och knappast heller reparationer ifall han drar sönder en skruv. Mantelskruvarna i din dosa är kända för att gå av.M Magnusrex123 skrev:
De dåliga recensionerna är väl i princip endast att de inte utfört inkopplingen. Verkar inte finnas någon recension att kopplingen var dålig i sig.returen skrev:
Behövs det verkligen så mycket mer? Man måste veta vilka man ska dra åt också antar jag.Bo.Siltberg skrev:
Får jag nödvändigtvis det om jag tar en slumpmässig elektrikerfirma och frågar om installation av en spis då? Jag har väl ingen aning vad som kontrolleras.Bo.Siltberg skrev:
Om du vill ha en snabbare spis drar den mer ström. Förvisso är induktion troligen lite effektivare än en gammal spis, så med samma effekt lär den vara något snabbare på samma effekt. Men enfas spisar har jag för mig kunde använda ganska hög ström, induktion tror jag sällan har det alternativet. Det är inte kul att ha en installation där säkringen går om någon gäst kokar ägg och steker korv samtidigt. Du själv kan säkert lära dig. Men se till du köper en spis som effekten kan begränsas på så du slipper detta.
Är du ingen matlagare av rang så skit i att dra om elen, koka the och mikra en Billys och lägg pengarna på gå på restaurang...
Är du ingen matlagare av rang så skit i att dra om elen, koka the och mikra en Billys och lägg pengarna på gå på restaurang...
Nu har jag svårt att tänka mig att värdet på Brf skulle öka (i praktiken är det ju ingen som kollar detta), och sen hade jag hoppats på att aldrig flytta så värdet är ju inte särskilt relevant egentligen.Coolman skrev:
Men visst, det kan vara ett bra alternativ verkar ju många tycka. Problemet är väl att det då blir mycket dyrare då det blir ju ingen Black Friday spis precis. Elektrikern kan nog inte komma denna vecka.
Om jag inte köper en först nu och står utan spis tills en elektriker kan komma och/eller att det blir dyrare att betala en bortforsling av den gamla senare.
När det ser ut så där skulle jag absolut inte låta Elgiganten försöka installera ny spis, för den där äldre typen av skruv kräver att man har ett litet hum om vad man pysslar med. Den som installerade den kabel som sitter där har uppenbarligen inte haft tillräcklig kompetens/yrkesstolthet, för så där får det inte se ut med kardeler som hänger utanför, och är potentiellt farligt (varmgång/brandrisk), och detta bara på vad jag kan direkt se på fotot.M Magnusrex123 skrev:
Så du bör verkligen ta dit en elektriker (eller möjligen någon annan som vet vad de pysslar med) oavsett.
Sedan så skulle jag nog säga att det går att leva med en modern spis om man bara använder 2 saker i taget, men man bör tänka på att om man har en häll så körs värmeelementen genom att växla mellan av och på med full effekt styrt av en termostat. På gjutjärnsplattor kopplar man in olika antal värmespiraler för olika värmeinställningar vilket ger mindre strömspikar.
Men en pragmatisk kompromiss är att skaffa en spis som kan kopplas på 1, 2 eller 3-fas, låt en elektriker koppla in den på 1-fas i den existerande dosan (detta bör inte ta en riktig elektriker mer än några minuter att koppla om allt annat är förberett och inget tillstöter). Om man får problem med effekten, bygg om till 3-fas då - men du kan ju fråga elektrikern på plats hur lätt han bedömer att det är att bygga om i just din installation, det är ju möjligt att du har tur och anläggningen råkar vara utformad så det är enkelt att bygga om och lika bra att göra direkt.
Jag skulle inte bygga om till stickpropp, gillar inte dolda uttag som kan börja glappa eller oavsiktligt bli vattnade.
Bra info tack.D dan_norstedt skrev:När det ser ut så där skulle jag absolut inte låta Elgiganten försöka installera ny spis, för den där äldre typen av skruv kräver att man har ett litet hum om vad man pysslar med. Den som installerade den kabel som sitter där har uppenbarligen inte haft tillräcklig kompetens/yrkesstolthet, för så där får det inte se ut med kardeler som hänger utanför, och är potentiellt farligt (varmgång/brandrisk), och detta bara på vad jag kan direkt se på fotot.
Så du bör verkligen ta dit en elektriker (eller möjligen någon annan som vet vad de pysslar med) oavsett.
Sedan så skulle jag nog säga att det går att leva med en modern spis om man bara använder 2 saker i taget, men man bör tänka på att om man har en häll så körs värmeelementen genom att växla mellan av och på med full effekt styrt av en termostat. På gjutjärnsplattor kopplar man in olika antal värmespiraler för olika värmeinställningar vilket ger mindre strömspikar.
Men en pragmatisk kompromiss är att skaffa en spis som kan kopplas på 1, 2 eller 3-fas, låt en elektriker koppla in den på 1-fas i den existerande dosan (detta bör inte ta en riktig elektriker mer än några minuter att koppla om allt annat är förberett och inget tillstöter). Om man får problem med effekten, bygg om till 3-fas då - men du kan ju fråga elektrikern på plats hur lätt han bedömer att det är att bygga om i just din installation, det är ju möjligt att du har tur och anläggningen råkar vara utformad så det är enkelt att bygga om och lika bra att göra direkt.
Jag skulle inte bygga om till stickpropp, gillar inte dolda uttag som kan börja glappa eller oavsiktligt bli vattnade.
Får fundera lite.
Men att det tidigare inte är bra gjort känns knepigt för mig. Eller ja, det kanske det är, jag vet int. Men ser men skicket på spisen i fråga så skulle jag inte vara förvånad om detta har hållt i 30-40 år. Så bra eller inte, det verkar ju duga över tid åtminstone.
Nu har jag skickat en fråga till en elektriker om att dra in 3-fas då, ni har övertygat mig. En granne skrev att det hade gått på 6000 så det är väl inte så farligt i så fall. Räknar med att det blir lite dyrare då men vi får väl se.