Det som var avgörande för mig var bredden 70 cm och riktiga rattar för plattorna, inga touchknappar som spökar så fort det kommer lite kokvatten på glaset.

• Gilla
Magnusrex123
  • Laddar…
M Magnusrex123 skrev:
Jo jag ska köpa en spis nu, och den lär väl lägga av om 15 år tänker jag. Jag hinner kanske planera lite mer då och kanske har lärt mig mer, vem vet.

Du menar att det inte alls är dyrt och krångligt att dra om 3-fas till spisen? Låter spontant som en mycket större operation för mig. ska inte det vara 3x16A säkringar och jag ser inga sådana i min elcentral. Oklart för mig vad man behöver göra då.

Just nu har jag ju en gammal spis med vanliga gamla plattor och de lär väl dra mer el än nya spisar? Så varför är effektuttaget ett problem? Den verkar ju funka men är långsam att värma osv. Drar induktionsspisar mer effekt?
Du sade det själv "långsam".
Om du har en utrymningsvägar som är 2000 bred hur mycket folk kan utrymma snabbt?
Om du istället har 3 på 1600 hur går det då?
Snabbare!
Du har nu 1x20A 220v
Du kan köra 2 eller 3 gånger 400v!
Förstår du skillnaden?
Låt bli att vara dumsnål peta inte själv!
Jag lovar att uppgradera är värt varje krona!
Om du låter en riktig elektriker sätta en kontaktdon kan du flytta spisen och städa när du vill utan att vara rädd.
Om du låter Elgiganten göra jobbet får du massor att göra 1. kolla behörighet på personal. 2. Kolla fackmannamässigt utförande mm. Du är ansvarig för anläggningen. Att anlita Elgiganten är som att låta snickaren operera. Går det bra var det billigt om du får ström i dig var det inte värt risken eller pengarna?
Välj rätt!
Lycka till!

Redigerat:
Nu blir det ju tre-fas, men jag upplever ju ändå att induktion alltid är snabbare än andra plattor överallt där jag har testat. Så då lär det väl bara det hos mig nu också? Det blir väl mer direkt effekt på själva stek/kokdonet istället för att vänta på att värmen ska spridas från plattan.

Jag upplever inte att mina gamla plattor är nå långsammare än vad det är på andra gamla spisar.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
K Kriss Marc skrev:
Du sade det själv "långsam".
Om du har en utrymningsvägar som är 2000 bred hur mycket folk kan utrymma snabbt?
Om du istället har 3 på 1600 hur går det då?
Snabbare!
Du har nu 1x20A 220v
Du kan köra 2 eller 3 gånger 400v!
Förstår du skillnaden?
Låt bli att vara dumsnål peta inte själv!
Jag lovar att uppgradera är värt varje krona!
Om du låter en riktig elektriker sätta en kontaktdon kan du flytta spisen och städa när du vill utan att vara rädd.
Om du låter Elgiganten göra jobbet får du massor att göra 1. kolla behörighet på personal. 2. Kolla fackmannamässigt utförande mm. Du är ansvarig för anläggningen. Att anlita Elgiganten är som att låta snickaren operera. Går det bra var det billigt om du får ström i dig var det inte värt risken eller pengarna?
Välj rätt!
Lycka till!
Missade du inlägg #146?

• Gilla
datja och 1 till
  • Laddar…
M Magnusrex123 skrev:
Nu blir det ju tre-fas, men jag upplever ju ändå att induktion alltid är snabbare än andra plattor överallt där jag har testat. Så då lär det väl bara det hos mig nu också? Det blir väl mer direkt effekt på själva stek/kokdonet istället för att vänta på att värmen ska spridas från plattan.

Jag upplever inte att mina gamla plattor är nå långsammare än vad det är på andra gamla spisar.
Induktion är givetvis mycket snabbare eftersom det är kärlet som värms direkt.

Man har också bättre kontroll eftersom kärlet också svalnar mycket snabbare än en kokplatta+kärl ( mindre massa).

• Gilla
returen
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Godkänd betyder inte bra. Elgiganten anlitar en elfirma. Du betalar elgiganten som betalar elfirman. De har troligen instruktionen att utföra installationen så billigt som möjligt, in och ut på max 7 minuter. Mer betalar inte elgigangten till elfirman. Lite av dina pengar tar de säkert själva.
Ja, oftast är det ju budfirman som installerar. För dyrt att ha en som levererar och en annan som installerar. Och man kan ju förstå att de då inte kan göra någonting avancerat, tyvärr. Samma kille kopplar nog in diskmaskinen till vatten och avlopp om det är så.

• Gilla
returen
  • Laddar…
M Magnusrex123 skrev:
Tips på vad det var och var du köpte? Om du är nöjd dvs. Hade induktion i förra lägenheten och det är väl egentligen bara det jag är ute efter då det gick mycket snabbare än andra spisar att få upp värme.

Gärna inte någon som "brummar" väldigt högt.
Kki9000sow eller Lki66890sw hade jag tittat på. Nyttjar alla 3 faser och kommer med perilex. Finns även de som säljer dem med 5 års garanti 😊

M Magnusrex123 skrev:
Tack alla som har hjälpt mycket. Som vanligt är detta forum bäst 😄

Har kontaktat elektriker, det var ju mycket billigare än jag inbillade mig. Grannen hade betalat 6 men denna firma indikerar att det blir troligen billigare än så. Då skulle han dra tre-fas och sätta in ett perilexuttag. Puh.

Såg några spisar där det stod att de levererades klara med perilexkontakt. Kanske satsa på en sådan då. Vet inte om det är vanligt?
det är vanligt hos felgiganten att inte ha anslutningssladd med, mycket för att spisarna är för den Norska marknaden

M Magnusrex123 skrev:
Känns ju trevligt att köpa en svensk och stötta svensk innovation. Jag är nog inte så lättstörd av mig heller, men om man får välja så 😄
Inget svenskt i denna spisen allt är östaststandard från Polen

returen returen skrev:
iduktionsugnar för matlagning är rätt ovanliga...
smältverk däremot.
OM du hade följt tråden så hade du sett att TS har nolledare
skulle vara induktionsspis

• Gilla
returen
  • Laddar…
C carthago skrev:
skulle vara induktionsspis
kände nästan på mig detta liksom

returen returen skrev:
det är vanligt hos felgiganten att inte ha anslutningssladd med, mycket för att spisarna är för den Norska marknaden
Kollar på Elon då 😅

M Magnusrex123 skrev:
Hej,

Kanske väldigt basic men forumet brukar vara bra på att svara på frågor!

Har nyligen flyttat in till en ny lägenhet, spisen är väldigt gammal så jag behöver köpa en ny. Jag kan inte el, men den har en 20A säkring och bara en, så jag antar att det betyder en fas.

Tänkte beställa på Elgiganten och de har ju en tjänst för fast installation men läser jag recensioner så är det ju en dyster syn, typ att de inte installerar men man får betala för installationen ändå.

Små pengar kanske men onödigt och slöseri med tid om jag ändå måste ringa en elektriker.

Undrar därför om ni tror att det blir problem att koppla in (se bild) eller om jag måste undersöka något mer än att det är fast installation och en fas.

Elgigantens villkor:

[länk]

Främst enligt dessa villkor som tillägg när det är fast.: [länk]

Behöver jag skruva upp skyddet för inkopplingen för att se om jag har en s.k. dragavlastare osv? Behöver det vara uppskruvat när de kommer eller borde jag inte peta så mycket i anslutningen?

Pratade med Elgiganten och de sa att det är inga problem och ville inte ens se hur det såg ut, trots att vi hade ett videosamtal, men jag litar inte nödvändigtvis på deras säljare 😂

Alla tips uppskattas!
En modern spis ska kopplas in med tre faser. Det första problemet är om det finns två lediga grupper i elcentralen. Nästa problem är om det finns trefasanslutning i dosan i köket. Elgigantens installation innebär att man ansluter spisen i ett färdigt trefasuttag. Deras pris 699.- täcker en timme inkl. restid. Ta dit en riktig elektriker så jobbet blir rätt gjort.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
C Claes Owe skrev:
En modern spis ska kopplas in med tre faser. Det första problemet är om det finns två lediga grupper i elcentralen. Nästa problem är om det finns trefasanslutning i dosan i köket. Elgigantens installation innebär att man ansluter spisen i ett färdigt trefasuttag. Deras pris 699.- täcker en timme inkl. restid. Ta dit en riktig elektriker så jobbet blir rätt gjort.
Ska???

returen returen skrev:
Ska???
Ska - om spisen ska fungera som det är tänkt. Men visst man kan lägga samman de tre fasledningarna till en fas. Det blir billigast, men köp hem några extra paket säkringar..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.