14 849 läst · 168 svar
15k läst
168 svar
Uppfyller jag Elgigantens villkor för fast installation?
Medlem
· Västerbottens län
· 17 911 inlägg
Tror vi har dragit slutsatsen att så inte är fallet. Tror den induktionspisen jag kollade på låg kanske på lite under 8000W stod det.A avh67f skrev:
Tror du det är ett problem med 20A säkring? Antar att man får leva med om man inte kan köra alla plattor på max tänker jag.
20 A är anslutningseffekt på 4600 W. Brukar användas i enfaslägenheter.
Kanske missförstod men tyckte det skrevs ovan att trefas fanns.
8000 W kan du inte köra på en fas.
https://www.byggahus.se/el/koppla-in-spis-hall-eller-ugn
Kanske missförstod men tyckte det skrevs ovan att trefas fanns.
8000 W kan du inte köra på en fas.
https://www.byggahus.se/el/koppla-in-spis-hall-eller-ugn
Kontakta killarna på J&C EL om du behöver hjälp, de är duktiga😁M Magnusrex123 skrev:Great! Stort tack
Tror du jag borde skruva upp skyddet/locket och kolla om det är någfon sådan dragavlastare då eller? Och om det inte finns, är det något man klarar av att sätta på själv i så fall? En klämma låter ju inte så svårt att sätta på men kanske kräver att man byter hela kopplingen bakom iofs.
Stämmer att det är en gammal fastighet och en vippa för spisen på 20A. Finns lite info om man vill bygga om för 3fas på brfs hemsida, men det vet jag inte om jag har något större intresse för.
Ser nu att det ser ut som att vi har en jordfelsbrytare i elcentralen.
Står 400V på den, men det är väl alltid 230V ut? Står 40A på den så jag antar att det är huvudsäkringen(?).
EDIT: nä det stod ju 25A, men tänkte uppe i vänster står det 40A.
Nä men det som står på effekt i teknisk spec på spisen är ju max. Det står 7850 på en jag kikade på. Det är väl om man slår på alla plattor på max och har ugnen på max, samt att de börjar från kalla? Vilket inte är ett särskilt troligt scenario, eller har jag fel? Använder man halva spisen lär man väl ligga på halva effekten (typ) tänker jag. Då funkar ju 4600.A avh67f skrev:
Står ju i din länk: "Båda går bra, om hällen kan inkopplas över en fas. Det blir dock stora begränsningar i effektuttaget. Det är på gränsen till att vara rekommendabelt."
Haha, är det du eller?J J-banan skrev:
Det är inte jag som har anlitat dem tidigare i alla fall. Men visst, kanske det!
Har haft Sallens elektriska för en del jobb där jag bodde tidigare och det tyckte jag funkade perfa och var bra pris, enkelt att få tag i folk osv - så hade de i åtanke annars.
Nej för fan inte salléns😂 Jag antar du bor i Uppsala, de har trots allt kopplat elen där, då har de inget att skylla på om nåt är dåligtM Magnusrex123 skrev:
Sant. Nä JC är säkert bra.J J-banan skrev:
Sallén har dock ganska enkelt att bara boka in någon online och man slipper ringa och prata med folk. Tycker det var smidigt. Sen att det varit bra och billigt och enkelt två gånger (enklare installationer / reparationer på typ 1-2h) har ju varit bra. Vet inte om så många bolag är så enkla att få att göra 1h jobb och bara ta betalt för 1h också. Gissar på att om jag var hantverkare så skulle jag inte riktigt bry mig så mycket om småjobb på samma sätt - eller så skulle jag ta ut lite extra för att det ska kännas värt, men vad vet jag.
Det ska nog inte vara några stora problem att byta ledningar till spisdosan och montera ett perilexuttag.
Enfas spis i trefas-lgh är inte att rekommendera. Blir väldigt begränsad effekt att laga mat på. Kanske någon vet om det fungerar i praktiken?
Enfas spis i trefas-lgh är inte att rekommendera. Blir väldigt begränsad effekt att laga mat på. Kanske någon vet om det fungerar i praktiken?
Det funkar ju med spisen nu utan större problem?A avh67f skrev:
Den är bara vinglig och har gamla plattor osv. Hade varit trevligt med en med induktion och som kanske har hela handtag osv. (Den nuvarande har möjligen varit ute i krig någon gång i sitt liv). Men jag lagade ju mat på den idag utan problem, stekt kyckling och ris
Så här ser det ut, verkar vara en s.k. dragavlastning. Höljet runt verkar väl kanske vara av metall då (?) (eller är kopplingsdosan den bruna plastbiten i mitten?) så jag kanske måste ta hit någon ändå.
Ja du, jag ser bara 2st inkommande kablar. Om så är fallet så är spisen endast kopplad på nolla och fas, jag är ytterst tveksam att Elgigantens installatörer kommer röra en sådan koppling.
Kontrollera så att det inte finns en gömd tredje kabel där bakom tillsammans med den vita och röda. Om det inte finns det så är rätt lösning att dra i nya trådar och sätta ett 3-fas uttag.
Kontrollera så att det inte finns en gömd tredje kabel där bakom tillsammans med den vita och röda. Om det inte finns det så är rätt lösning att dra i nya trådar och sätta ett 3-fas uttag.