15 228 läst · 168 svar
15k läst
168 svar
Uppfyller jag Elgigantens villkor för fast installation?
Det jag inte riktigt förstår är varför jag skulle behöva trefas. Kanske är lite bättre men om man kan få tillräcklig värme nu så kan man väl få det sen också.
Det är inte som att jag kommer att använda 4 plattor och ugn samtidigt. På sin höjd 2 plattor, eller möjligen 1 platta + ugn. Det funkar ju på den gamla spisen så jag ser inte riktigt varför det skulle vara viktigt att dra in 3-fas nu. Jag fattar att man kanske blir lite begränsad i effekt, typ att man inte kan köra alla plattor på max, men när gör man det?
Kör ev. airfryer och sånt men det ligger på en annan säkring kom vi på häromdagen när jag körde airfryer och vattenkokare samtidigt (poff).
Det är inte som att jag kommer att använda 4 plattor och ugn samtidigt. På sin höjd 2 plattor, eller möjligen 1 platta + ugn. Det funkar ju på den gamla spisen så jag ser inte riktigt varför det skulle vara viktigt att dra in 3-fas nu. Jag fattar att man kanske blir lite begränsad i effekt, typ att man inte kan köra alla plattor på max, men när gör man det?
Kör ev. airfryer och sånt men det ligger på en annan säkring kom vi på häromdagen när jag körde airfryer och vattenkokare samtidigt (poff).
Jordfelsbrytaren tar upp 4 platser. Då brukar det vara 3-fas. Annars skulle de kunnat använda en mindre. Och om föreningen säger det är möjligt att byta till 3-fas till spisen lär det vara 3 faser in i lägenhetenM Magnusrex123 skrev:
Bästa svaret
Två alternativ:
1) Gör det lätt - installera den nya spisen precis som den gamla. Säkerställ dragavlastningen bara.
2) Gör det rätt - installera perilexuttag (3-fas)
Spisen måste du förmodligen bygla till rätt koppling hursomhelst
1) Gör det lätt - installera den nya spisen precis som den gamla. Säkerställ dragavlastningen bara.
2) Gör det rätt - installera perilexuttag (3-fas)
Spisen måste du förmodligen bygla till rätt koppling hursomhelst
Kollar dragavlastning och hur det ser ut ikväll. Tack!L Lars_P2006 skrev:
Det blir nog lätt nu, och sen när vi ska dra om all el så får vi göra det "rätt" då kanske.
Moderator
· Stockholm
· 53 081 inlägg
Helt säker kan man nog inte vara. Jag ser två tecken på att centralen matas med 3 fas.prototypen skrev:
1. att det sitter en 4 polig jordfelsbrytare (avsedd för 3 faser och nollan),
2. säkringarna märkta tvättmaskin/torktumlare. Det är två säkringar vilket jag tolkade som en tvåfasgrupp (vanlig lösning för att kunna köra både tvätt och tumlare samtidigt). Det behöver iofs. inte vara en tvåfasgrupp, det kan vara två separata grupper, jag kan ha misstolkat.
Och det är möjligt att man satt in en jordfelsbrytare för trefas, men bara kopplat in en fas.
Det enda jag vet med tvätt/tork är att det sitter i ett "vanligt" eluttag och att den fungerar (kör kombinerad tvätt/tork-maskin).H hempularen skrev:
Jag har bott i en lgh där vi endast hade en fas in. Var orolig att det inte skulle funka när vi vi moderniserat denna men det fungerade hur bra som helst. (Gjorde iofs en spärr på hällen på 4500w) men praktiskt var det inget som påverkade matlagningen eller någon annan funktion som ugn eller Micro osv.
Allt modernt utom tvätt/tork men var iofs förberett för det också.
Är det inte så att den som renoverat elskåpet har satt så att det är förberett för 3-fas om någon vill göra så. Jag skulle gå ner i källaren och kika på huvudsäkringarna vad som gäller.
Troligtvis får den som vill bekosta nya kablar från mätaren och det är nog inte så kul..
Allt modernt utom tvätt/tork men var iofs förberett för det också.
Är det inte så att den som renoverat elskåpet har satt så att det är förberett för 3-fas om någon vill göra så. Jag skulle gå ner i källaren och kika på huvudsäkringarna vad som gäller.
Troligtvis får den som vill bekosta nya kablar från mätaren och det är nog inte så kul..
Skulle tro att det är föreningen som förberett detta men jag hittar inte något nu om det. Det ska vara förberett för 3-fas enligt föreningens hemsida så jag antar att det är något föreningen gjorde tidigare. EDIT: eller ja, det står massa info om vad man ska göra om man ska bygga om till 3-fas iaf, så att det blir rätt. EDIT2: Såg nu på föreningens hemsida att de bytte alla elcentraler för några år sedan när de utförde stamrenovering.Dr Benz skrev:
Är inte huvudsäkringen den jag har i mitt elskåp?
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 53 081 inlägg
nget av det vi ser på bilderna är huvudsäkring. Huvudsäkringar brukar finnas vid elmätaren.
OK!H hempularen skrev:
Då är det i trapphuset bredvid. Tvåvåningshus med ett mindre trapphus där det finns förråd och ett låst rum med mätare, tror jag. Ska få access till mätning så man kan se online men inte ordnat det än.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 093 inlägg
Japp. Den märker inte skillnaden.maxmsm skrev:
Det enda problemet som kan uppstå är att testknappen inte fungerar. Den brukar vara kopplad på en, eller två faser. Så om man vill att den skall det så måste det naturligtvis vara en JFB som bara kräver en fas för testknappen, och den fasen måste vara inkopplad.