M Magnusrex123 skrev:
Hursomhelst- Tror du det är värt att skruva upp skyddet till spisen och kolla efter en dragavlastare eller ska man bara anta att det verkar ok och skicka en beställning?
Det är ju rätt enkelt att skruva av locket. Stäng bara av strömmen till spisen först. Inne i dosan finns troligen ett antal rätt stora kontaktskruvar, som kan vara lätt att komma åt om man inte lyfter metallocket rakt ut från dosan.

H hempularen skrev:
Det är ju rätt enkelt att skruva av locket. Stäng bara av strömmen till spisen först. Inne i dosan finns troligen ett antal rätt stora kontaktskruvar, som kan vara lätt att komma åt om man inte lyfter metallocket rakt ut från dosan.
Great, kanske gör det i kväll eller på lunchen och kollar hur det ser ut.

Ta hjälp av en elektriker som drar trefas till spisen och monterar ett perilexuttag. Sen köper du en spis med perilexkontakt och kan installera den helt själv. Slutet gott, allting gott!

• Gilla
islander och 3 till
  • Laddar…
J jliljeha skrev:
Ta hjälp av en elektriker som drar trefas till spisen och monterar ett perilexuttag. Sen köper du en spis med perilexkontakt och kan installera den helt själv. Slutet gott, allting gott!
Låter väl som att jag då måste byta hela elcentralen, antagligen dra om all el till köket, samt även koordinera med BRF om tillåtelse.

Dyrt och tar tid. Det kan jag göra när spisen går sönder om 15 år kanske.

MultiMan
Elcentralen är ju redan moderniserad och med 3-fas, så det behövs inget utbyte. All el till köket behöver inte dras om, det gäller att dra fram extra kablar till spisen enbart. Belysning mm går på egna säkringar och berörs inte.

Enfas inkoppling av hela spisar är inte särskilt bra och kommer begränsa effektuttaget kraftigt, även med 20A.

Vad menar du med "när spisen går sönder om 15 år"? Skulle du inte köpa en ny spis nu? Då bör du ordna med ordentlig matning nu också när förutsättningarna redan finns i lägenheten.

• Gilla
koaster och 4 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Ungefär samtidigt gjorde norska elsäkerhetsverket en kontroll och upptäckte att uttagen är farliga (har för mig att det går att få in ett barns finger i kontakten om den är delvis inskjuten).
Nej, problemet var att man kunde vålda in stickproppen åt fel håll och eftersom man av någon dum anledning inte lagt skyddsjorden på mittenpinnen så kunde det bli väldigt farligt.

• Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Elcentralen är ju redan moderniserad och med 3-fas, så det behövs inget utbyte. All el till köket behöver inte dras om, det gäller att dra fram extra kablar till spisen enbart. Belysning mm går på egna säkringar och berörs inte.

Enfas inkoppling av hela spisar är inte särskilt bra och kommer begränsa effektuttaget kraftigt, även med 20A.

Vad menar du med "när spisen går sönder om 15 år"? Skulle du inte köpa en ny spis nu? Då bör du ordna med ordentlig matning nu också när förutsättningarna redan finns i lägenheten.
Jo jag ska köpa en spis nu, och den lär väl lägga av om 15 år tänker jag. Jag hinner kanske planera lite mer då och kanske har lärt mig mer, vem vet.

Du menar att det inte alls är dyrt och krångligt att dra om 3-fas till spisen? Låter spontant som en mycket större operation för mig. ska inte det vara 3x16A säkringar och jag ser inga sådana i min elcentral. Oklart för mig vad man behöver göra då.

Just nu har jag ju en gammal spis med vanliga gamla plattor och de lär väl dra mer el än nya spisar? Så varför är effektuttaget ett problem? Den verkar ju funka men är långsam att värma osv. Drar induktionsspisar mer effekt?

Unikt namn
M Magnusrex123 skrev:
Oklart för mig vad man behöver göra då.
Elektrikern kommer vets vad som ska göras. Din el-central är byggd av moduler, befintliga moduler går att ersätta och du har plats i lådan att komplettera med flera moduler om det behövs.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Elektrikern kommer vets vad som ska göras. Din el-central är byggd av moduler, befintliga moduler går att ersätta och du har plats i lådan att komplettera med flera moduler om det behövs.
Ja men jag måste synka med föreningen med tillstånd om att mixtra med elcentralen tror jag.

Och det lär väl bli 10k dyrare att dra om sån el antar jag?

Ser inte riktigt varför det måste göras. Jag vill ju bara ha en ny spis och köper jag en kombination spis/ugn med induktionsplattor lär väl det bli bättre än den 30+ år gamla som står där nu antar jag. Och det borde ju funka eftersom den som står där funkar nu.

Köket är ju gammalt så det kommer bli en totalrenovering någon gång, och då kanske man tar större grejer då, men vi kommer inte totalrenovera nu så det kanske är smartare att vänta med kanske. Vissa som bor här flyttar köket för att ha ett sovrum där vi har köket och det kanske är ett alternativ på sikt. Jag vet faktiskt inte.

Hur som helst så är det väl inte bara att dra hur som helst, måste ju också flytta ut alla skåp i köket(?) tror elen nu är dragen bakom där vi har diskmaskinen kanske så det måste lyftas ur antar jag. Känns hur som helst som en ganska stor operation.

• Gilla
perssun
  • Laddar…
M Magnusrex123 skrev:
Låter väl som att jag då måste byta hela elcentralen, antagligen dra om all el till köket, samt även koordinera med BRF om tillåtelse.
Nej, så stort är inte arbetet. Du behöver 3 st 16A säkringar i centralen iställer för den 20A som sitter där. Du har två reservsäkringar längst till höger, och ytterligare utrymme för ytterligare säkringar. En elektriker kan lätt flytta om så du får 3 säkringar till vänster (som byts till 16A). Den biten är enkel och inte dyr. I princip behöver man bara sätta 3 nya säkringar längst till höger, där det är täcklock nu, men man brukar ha spisäkringarna som första direkt efter huvudbrytare och jodfelsbrytaren. Elektriskt spelar det ingen roll så länge alla 3 säkringarna kan sitta bredvid varandra (faserna ligger på var 3e position, väldigt viktigt att spisen matas från 3 olika faser, brandrisk annars).

Sedan är det omdragning av matningen från centralen till spisen. Det är svårare att sia om. I bästa fall så har du ett elrör från centralen till spisen som man bara behöver dra om trådarna i. I så fall går den delen av jobbet snabbt, klart under timme, kan tom. gå på 10 minuter, men man bör kanske inte räkna med att det är så enkelt. I värsta fall måste man dra en ny kabel som troligen blir synlig.

Och jag kan inte tänka mig att detta är något man behöver diskutera med föreningen.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Är det säkert att Magnus har trefas? Är spisen säkrad 20 A så måste trefasen vara säkrad 3x25A, det tror jag inte på. Tror mera på att elcentralen är förberedd för trefas men just nu bara kopplad för enfas.

En bild på elcentralen utan lock skulle vara intressant.

Protte

• Gilla
Panor82 och 6 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Och jag kan inte tänka mig att detta är något man behöver diskutera med föreningen.
Nej, jag har aldrig pratat med föreningen när elektriker dragit om el i mina lägenheter.

• Gilla
Kardan79
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Sedan är det omdragning av matningen från centralen till spisen. Det är svårare att sia om. I bästa fall så har du ett elrör från centralen till spisen som man bara behöver dra om trådarna i. I så fall går den delen av jobbet snabbt, klart under timme, kan tom. gå på 10 minuter, men man bör kanske inte räkna med att det är så enkelt. I värsta fall måste man dra en ny kabel som troligen blir synlig.
Jag ser ju idag inga synliga kablar så allt lär väl vara draget i väggen. Betyder inte det att jag åtminstone måste såga uppväggen kring centralen för att komma åt och dra nya kablar?

Man får nog anta att det är gamla dragningar och att det är krångel. Förr eller senare måste jag nog dra om allt, men jag tänkte ju inte att vi måste göra det nu.

Redigerat:
prototypen prototypen skrev:
Är det säkert att Magnus har trefas? Är spisen säkrad 20 A så måste trefasen vara säkrad 3x25A, det tror jag inte på. Tror mera på att elcentralen är förberedd för trefas men just nu bara kopplad för enfas.

En bild på elcentralen utan lock skulle vara intressant.

Protte
Nej jag tror vi kom fram till att det var enfas. Ser man inte det i denna, eller menar du bakom spisen? Skruvar upp ikväll tänkte jag.

• Elcentral med märkta säkringsbrytare från Siemens och huvudbrytare märkt A2 i en byggdiskussion om enfasinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S sjoelund skrev:
Nej, jag har aldrig pratat med föreningen när elektriker dragit om el i mina lägenheter.
Kanske man inte behöver. Jag har för vana att försöka säga till så har jag ryggen fri.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.