11 601 läst · 67 svar
12k läst
67 svar
Uppföljning ett år med solceller
Medlem
· stockholm
· 36 inlägg
gäst skrev
Att inte bara tänka ekonomi var det dummaste argumentet i mannaminne. Möjligen förunnat folk med överskott av pengar. Då kan man väl lika gärna ge bort pengarna. Nej det måste vara ekonomiskt försvarbart att skaffa solel.
Du verkar ha missuppfattat något. Jag ser inget sånt argument.
Mitt inlägg gick i alla fall ut på att ta in det hör med att mäta miljökostnader. Alltså att försöka sätta en prislapp på miljöpåverkan som man låter förorenaren betala. Då får människor rättvisande priser art välja på.
Att inte bara tänka ekonomi var det dummaste argumentet i mannaminne. Möjligen förunnat folk med överskott av pengar. Då kan man väl lika gärna ge bort pengarna. Nej det måste vara ekonomiskt försvarbart att skaffa solel.
Du verkar ha missuppfattat något. Jag ser inget sånt argument.
Mitt inlägg gick i alla fall ut på att ta in det hör med att mäta miljökostnader. Alltså att försöka sätta en prislapp på miljöpåverkan som man låter förorenaren betala. Då får människor rättvisande priser art välja på.
Det där sista argumentet är något jag läser allt för sällan. Jag syftar på värdet i att ha ett Sverige vars energiförsörjning är helt oberoende av omvärlden. Dom framtida krigen kommer handlar om att roffa åt sig så mycket resurser som möjligt. När vi själva kan sitta med armarna i kors när resten av världen bråkar om olja och gas är enormt mycket värt.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 897 inlägg
Ca 13kr/W och du har gjort allt jobb själv? Du kan köpa turnkey med projektering för ca 15 ink moms efter ROT. Stora installationer ligger under 13kr/W ink moms och utan bidrag eller rot.
Medlem
· Blekinge
· 10 585 inlägg
Plus att staten subventionerar med 60 öre skatteavdrag för varje kWh som matas in i nätet.
Liknande trådar
-
Solceller och energideklaration
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Solceller - nyfiken på vad man får betalt i område 3?
Ladda elbil när man har solceller med batterier
Svenska forskare sätter nytt världsrekord för solceller
Artikelkommentarer -
Varför går det mera el när solcellerna producerar?
Solceller, Solfångare, Solenergi