E
Skrivet av: Han uppe i norr

Glömmar ni inte att el kostar idag ca. 1 kr/KWh, men om 5 år, kostar den 2,50 kr/KWh, och i 2020 kostar den minst 5 kr/KWh??
 
E
Skrivet av: Tuca

spännande att läsa om möjligheten med solceller!
 
E
Skrivet av: Dennis Pettersson

Om man läser den förra artikeln, som det finns en länk till längst ner i denna artikel(Solen minskar familjens elnota)
Där kan man förstå, bland annat att jag inte i första hand gör detta i hopp om snabba ekonomiska vinster, utan av teknikintresse, miljöintresse, nyfikenhet och förhoppningen om att få tillbaka pengarna innan panelernas effektgaranti går ut om 24år.
Detta är jag ganska säker på, eftersom jag vet att de elpriser vi haft under 2012 inte är desamma om 5 eller 10år, min gissning är att vi under dessa år närmar oss de Tyska priserna som ligger runt det dubbla.
På den ekonomiska biten (som de flesta hänger upp sig helt på) kan man konstatera att panelerna betalar för bankräntan plus lite amortering under första året, beroende på hur man räknar och om man räknar med att vi "förädlat" elen till bensinpris, med Elgräsklippare och Elmoped, lite bättre ändå.
Från Juni byter jag elbolag till ett som betalar lika mycket som de tar i betalt per kWh och då blir det innevarande året bättre än det som var (cirka tre gånger så mycket betalt).
Dessutom finns tva andra värden:Solanläggningen har varit till stor glädje för mig och min familj, delvis av det intresse som människor visar, med frågor och besök på plats.
Sedan är det en viss känsla av tillfredsställelse att kunna leva som vanligt, med A/C på varma dagar, baka och laga mat som vanligt plus allt annat elektriskt och ändå "nolla" mätaren på dygnets ljusa timmar på elräkningen.
 
E
Skrivet av: Lasse004

Som alltid är den svagaste länken....Elbolagets nät. Kablarna i området är inte dimensionerade för stora elleveranser bakvägen i nätet. Elbolagen kommer att godkänna eller stoppa möjligheterna till för många el-producenter.
 
E
Skrivet av: Torkel Höglund

Hur tänker Du nu? Kablarna tål givetvis lika mycket ström åt båda hållen. Dessutom torde det ju bara vara absolutbeloppet av differansen mellan för stunden köpt och för stunden såld ström som går i kablarna. Ge gärna en mera tekniskt utförlig förklaring till hur Du menar. Ty det Du skriver ovan torde, i vart fall för undertecknad, framstå såsom tämligen svårbegripligt...
 
E
Skrivet av: Lilla My

Befriande att se personer som ser i större perspektiv än bara krasst ekonomiskt. Fler som tänker som Dennis behövs i samhället.
 
E
Skrivet av: Cato L

Tycker det är roligt att läsa om hur det har gått för er. Att allt funkar som det skall och inget krångel. Håller med om att dom flesta bara går efter pris, och inte intresse.
Solceller lönar sig kanske speciellt om man har en stuga ute i skogen som inte har ström i första hand, och som kostar en förmögenhet att få installerad ström på. Andra har ju klarat sig endast på solpanel faktisk. Då är det pengar att spara i alla fall..
Nu är det väll 30% som staten stöder med ifrån 1 februari, men solcellerna har blivit billigare, in tills nu i alla fall. Det som händer på producent sidan av solceller är ju faktisk att dom lägger ned efter hand nu, då priserna är så låga som dom är. Wafer priset stiger, och solpanel kommer att bli dyrare framåt. Så nu tror jag att det är ett ganska lönsamt tillfälle att köpa och installera om man skall göra något sådant som du har gjord.
10KW anläggning kostar i dag 165 700 kr på 24volt.eu, och det är nog det billigaste man kan hitta en sådan anläggning här i Sverige i dag. (Som jag vet i alla fall.

Hus som endast har sol celler.. :http://nseffektivareenergi.se/epages/nseffektivareenergi_se.sf/sv_SE/?Ob...
 
E
Skrivet av: Norrlänning

LENR (Low Energy Nuclear Reactions). Det är en modern, miljövänlig och småskalig energikälla som också kan producera miljövänliga fordonsbränslen.

Vad skall politikerna straffskatta då. :)))
 
E
Skrivet av: Lasse004

Politikerna har en enorm kapacitet när det gäller nya skatter. Tror inte du behöver ha bekymmer för det.
 
E
Skrivet av: Lasse004

Jag har själv tänkt investera i el-paneler, men problemet är att skatterna kommer att äta upp allt. I dag en skatt i morgon en helt annan. Det är det som gör mig mycket bekymrad och tvehågsen.
 
E
Skrivet av: Undrande

Om man säljer till sin nätägare då slipper man väl överföringskostnaden på det man säljer?

Men om man säljer elen till någon annan elleverantör då kräver väl nätägaren betalt för överföringen? Av mig som säljare?

Någon som vet?
 
E
Skrivet av: Jan-Erik

Förstår inte rim och reson att staten sponsrar denna hobbyverksamhet med våra skattepengar. Hur har det blivit en statens ansvar för att börja subventionera privat elproduktion? Styr vattenfall på ett vettigt sätt till att börja med. Jag tycker att detta är en skandal.
 
E
Skrivet av: Mange

Ja staten delar ut bidrag till privatpersoner av alla de möjliga och omöjliga skäl. ROT (någon som försökt hitta en ledig vettig hantverkare på senare tid?) Att renovera köket är väl också en hobby eller? Barnbidrag då? Är inte att tillverka barn en hobby så säg? Så med det resonemanget blir allt som riktar sig mot stöd till privatpersoner att betrakta som stöd för hobbyverksamhet. Kanske inte....! Nej installera paneler och solfångare etc och egen batteribank. Gå off-grid och bli självförsörjande så långt det går. Det är modellen.
 
E
Skrivet av: Stefan

Nils skrev att tillverkningen av solceller är energikrävande, det stämmer men den energin har panelen producerat "tillbaka" redan efter 7 månader, sedan är det en ren miljövinst.
Och många tjatar om kostnaden, sedan när är det enbart plånboken som styr hur vi skall bygga våra hus eller leva våra liv.
Om man hoppar över spa-anläggningen eller väljer billigare kakel/köksinredning så finansierar det solcellerna och man kommer sova så mycket bättre.
Tack Dennis och Gunilla!
 
E
Skrivet av: Erik

Jag tycker inte man ska vifta bort den ekonomiska aspekten av detta. Kristallina solceller brukar sägas ha en livslängd på 20-30 år, tunnfilmsbaserade celler något kortare. Det är dock så att solceller förlorar ca 1% av verkningsgraden per år idag. Det vore intressant att höra om tillverkaren gjort några utfästelser ang. effektivitet på denna installation.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.