E
Skrivet av: SvaLun

Intressant diskussion. Har själv funderat lite på solceller till stugan men avstår efter info ovan. Tänk att när kalkylen inte går ihop så är det alltid någon som tycker att "man inte bara ska tänka krasst ekonomiskt". Var och en får väl använda sina egna pengar som man vill, men problemet blir när vi ska använda gemensamma resurser där det ALLTID finns en alternativ användning. Att i dagens Sverige, där i princip all el produceras koldioxidfritt och till en låg kostnad, använda gemensamma resurser som behövs till skola, sjukvård och infrastruktur till att subventionera olönsamma investeringar i sol- och vindkraft är omdömeslöst. Om miljarder fattiga människor i utvecklingsländer slåss för att skaffa sig en bättre tillvaro kommer de inte att ta speciellt stor hänsyn till miljöfrågorna. De jobbar nästan gratis och tar alla jobb för våra lågutbildade genom att transportkostnaderna är så låga. Ska vi använda våra resurser till att bli ändå mindre konkurrenskraftiga genom att satsa på att vara "världens goda förebild"? Nej, låt oss utnyttja vår vatten- och kärnkraft till att utveckla Sverige till ett land som har världens bästa levnadsstandard. Har själv däremot tänkt installera solfångare för varmvatten till stugan som jag tror kan bli bättre ekonomiskt.
 
E
Skrivet av: Gäst

140 000 efter investeringsbidrag för att spara 5500 kr. Då förutsätter det att de har pengarna på fickan och inte behöver låna pengar, för då blir det plötsligt negativt penningsflöde. Nä det tar många år innan solceller, solvärme lönar sig, först måste priserna sjunka runt 80%. Har man råd att låta miljövänlighet och ideologi kosta 140000 så är det väl okej, men de flesta har andra hål att stoppa 140000 i, oavsett bidrag.
 
E
Skrivet av: Magnus R

Hittar det här på boverkets hemsida...

"Solvärmestödet upphörde vid årsskiftet 2011/2012. Detta innebär att du inte lägre kan ansöka om solvärmestöd. För att du ska kunna få stöd måste länsstyrelsen ha prövat din ansökan under 2011.
Om du utnyttjar ROT-avdraget för solvärme kan du inte få solvärmestöd."
 
E
Skrivet av: Johan K

Som jag förstått det gäller det solvärme för varmvatten, inte solceller för elproduktion.
 
E
Skrivet av: Anonymous

Diskuteras mycket om att tjäna pengar på att sälja elen. Är inte hela tanken att bara minska sin egna elräkning? Det är iallafall min tanke om solceller på mitt tak. Eller skall man köra med solvärme-grejjer istället så man får värme? Vilket gagnar mig själv bäst i en ved-panne-uppvärmd 1½-plans villa?
 
E
Skrivet av: Staffan

Väldigt mycket snack här från många som höftar till med diverse olika priser och annat och som inte har egna erfarenheter. Den el man producerar med solceller är värd i runda slängar:
1kr i ren elkostnad
20 öre i besparad överföringsavgift till nätägare

Om man matar ut överskott på elnätet tillkommer:
5 öre i förlustersättning (nätbolaget pröjsar överföringsavgift till dig)
30 öre i elcertifikat (säljes per 1000kWh)

SÅ, elen är värd ca 1,20kr/kWh för en som konsumerar upp allt. Matar man ut överskott på nätet hamnar man runt 1,35kr/kWh. Har man sedan ett energisnålt hus kan det vara så att årsförbrukningen minskar så pass att man kan tjäna på ett småförbrukarabonnemang. I vårt fall sparar vi ytterligare ca 500kr/år på detta.

Priset på solceller kanske snittar på 31000kr/kW eller vad det var någon skrev, men då dras det isf upp av ockrare, det är INGA problem att hitta pris idag på runt 20000kr/kW installerat och klart. Monterar man själv kan man komma ner i 15000kr/kW.

Med mina siffror ovan inser man att om man lägger 100000kr får man nyckelfärdigt ca 4500 kWh/år som kommer vara värt runt 5600 kr/år och det tar då 17 år att spara in. Men sannolikt ökar energipriset under tiden så det blir kanske 10 år, detta UTAN bidrag. Med bidrag på 35% kortas tiden till 7 år.

Är du händig och monterar själv får du istället 6000 kWh/år för samma investering vilket ger 7500kr/år och 13 års återbetalning med dagens elpris. Med ökande energipriser blir det kanske 8 år och detta UTAN bidrag. Med bidrag på 35% landar vi på 5 år.

Själv var jag tidigt ute och spenderade 185000kr men fick 60% bidrag så anläggnignen kostade mig 75000kr i slutändan och ger 6500kWh/år och räknar man med dagens elpris blir återbetalningstiden 9år.

SÅ, ni som sågar solceller och säger att det tar 30 år att återbetala och är skitigare än kärnkraft och gud vet vad, det låter som snack i sandlådenivå.

Soceller är förresten koldioxidneutrala på ca 3år, så inte ord till om den förträffligt rena, fina, statligt subventionerade kärnkraftsolyckan tack.

Solceller är här för att stanna, och problem med svajiga nät håller redan på att lösas, det är bara lite mer teknik som ska till, som jag har sett prototyper på.
 
E
Skrivet av: Micke

Jag hittade följande siffror på swesol: 11,5m2 som kan producera 1600kwh/år till ett pris av 32500kr. Efter bidrag blir detta 21125 kr. Med ett elpris idag på 1,2 öre/kWh och en ökning av priset med 5%/år blir det: 21125kr/(1600kwh x1,2öre/kWh x1,05^8,9år)= 8,9. Med detta exempel blir det alltså ca 9 år pay off. Denna kalkyl är ju lite grov men verkar inte jätteilla att investera i det.

Jag har jämfört lite med solvärme till en bergvärmepump och då vinner solceller faktiskt. Speciellt med hänsyn till att jag hänvisar till att värmepumpens cop gör att jag får ut mer värme ur solceller än ur solvärme.
 
E
Skrivet av: Micke

Förlåt det skall vara för ett elpris på 1 krkWh. Med ett elpris på 1,2kr blir det 7,6år
 
E
Skrivet av: anders

Nu måste ni läsa på lite bättre. Generellt så blandar ni ihop begreppen så man blir mörkrädd.
Om solen strålar med 1000 w/ m2 på sommaren så har en fångare som gör el en verkningsgrad på ca14%.Dvs 140 w/ m2"
Om vi gör varm vätska blir samma utfall ca80% dvs 800w/ m2.
Investeringen för de båda systemen per m2 är nästan likvärdiga.
En vätskeanläggning är betald på ca 7 år men pga den dåliga verkningsgraden då vi gör el gör att det tar storleksordningen 30 år innan investeringen för solel är betald.
Men man behöver inte investera bara pga ekonomiska skäl man kan ha ideologiska tankar.
Får man bidrag för installationen ändras naturligtvis förutsättningarna.
Tack
 
T
Jag tror jag tilläggsisolerar för 140000Kr i stället.
/Frusen
 
Priset på solceller faller snabbt, och teknikutvecklingen går fort. Jag tror att hela tak av solceller kommer att vara vanligt vid taktbyten om 10 år.
 
Vårt hus har tak av obehandlad korrugerad plåt, dvs "metallfärgat". Det är lagt 1971 och beräknas hålla ca 40 år utan åtgärd, man kan få ut ytterligare 10-20 år om man målar/behandlar/renoverar det efter 30 år och sedan vart tionde år.

Några grannar har i år bytt sina mot den här fula svarta takpanneimitationen, vilket kostade dem ca 100 000 med ROT-avdrag.

Vår plan är att istället byta mot Plannjas falsad plåt-imitation i grått, samt fälla in solceller på sydsidan. Min idé är att dela upp arbetet i två jobb: riva gamla taket, åtgärda undertak och isolering om det behövs, samt lägga nytt plåttak på nordsidan som ett jobb med ROT, och sedan solanläggningen på sydsidan för sig. Ingen plåt under den, så man sparar kostnaden och arbetet tak på för den ytan. För det jobbet söks solelsbidraget.

De pengar jag spar in på takomläggningen genom att inte behöva plåt under solcellerna räknas av från elkalkylen och vips är flera år intjänade. Livslängden på en sådan anläggning beräknas till minst 20-30 år och driftkostnaden är ju noll så efter kalkyltidens slut är allt ren vinst.

Fult? Inte alls, inte i jämförelse med tegelimitation i plåt eller korrugerad plåt.
 
Redigerat:
Du ska väl ha underlagspapp under solcellerna? Isåfall blir det enbart några kvadrat plåt du sparar in, vilket inte är några stora pengar. Typ en 150 - 200 kr/kvm monterat och klart.
 
Jobbet ska ju ändå göras, men sätter jag solceller på halva taket istället för plåt får jag ju pengarna tillbaka.
Och så blir det snyggt!
 
En rolig diskussion där alla har rätt. Men det finns en faktor som inte nämnts, solen. Alla som sprider budskapet om klimatförändringen påstår, kanske med all rätt att vädret kommer att bli mer oväder och mer regn och då lyser ingen sol på era paneler. Det visas på TV under sommaren antal soltimmar och det varierar kraftigt år från år och från plats till plats. Så om budskapet om klimatet stämmer så stämmer nog alla era kalkyler väldig olika, den dagen ni skall summera hur det gick. Men tro kan försätta berg heter det ju.
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.