Tjena,
Jag hade OVK besiktning på min lägenhet och den blev underkänd. "Överluft till badrummet inte va ok"
Jag jämförde lite med grannen under mig ( se bilder 1,2 och 3)
Där han inte fick någon kommentar på detta.
(Se bilder 4 och framåt på min lägenhet)
Det finns en stor glipa i underkant som jag förstår är ok enligt regler. En glipa i underkant på ungefär 10mm på höger sida, ca 5-6 på vänster sida på dörren lutar en aning.
Vad säger ni här?
Jag fick på mig att antingen installera ett överlufston i nederkant av dörr, kapa av X antal cm i nederkant av dörr så att det blir en glipa mot tröskel, alternativt justera tröskeln.
Vill ju inte riskera att sätta in ett överluftsdon i dörren och det låter en massa när man är där inne och gör sina behov...
Är inget proffs men tycker att det är märkligt att jag fick en anmärkning här.
Jag hade OVK besiktning på min lägenhet och den blev underkänd. "Överluft till badrummet inte va ok"
Det finns en stor glipa i underkant som jag förstår är ok enligt regler. En glipa i underkant på ungefär 10mm på höger sida, ca 5-6 på vänster sida på dörren lutar en aning.
Vad säger ni här?
Jag fick på mig att antingen installera ett överlufston i nederkant av dörr, kapa av X antal cm i nederkant av dörr så att det blir en glipa mot tröskel, alternativt justera tröskeln.
Vill ju inte riskera att sätta in ett överluftsdon i dörren och det låter en massa när man är där inne och gör sina behov...
En överluftsventil är väl en enkel lösning på utmaningen?F Frodboll skrev:Tjena,
Vad säger ni här?
https://shop.byggahus.se/products/o...-19ed-4977-bbf9-cf42a44fdc82_0f3cbefcba6988d0
Produkter som diskuteras: "överluftsventil"

Överluftsventil 363 x 29 mm Fresh
För ventilation mellan rum
115 kr inkl moms
Läs mer
Trist , har ej större springa själv i badrummet och inga anmärkningar på ovk. man ju lämna dörren på glänt vid längre våtrumsaktiviteter. Skulle isåfall haka av dörr och ta fram cirkelsågen alternativt fogsvansen o kapa bort knappt 1cm o slipa o lacka. Så brukar snickare lösa det. Finns fönster som går att öppna i badrummet så skall anmärkningen bort.F Frodboll skrev:
Ja det var lite segt. Ok jag förstår!H Håbbe01 skrev:Trist , har ej större springa själv i badrummet och inga anmärkningar på ovk. man ju lämna dörren på glänt vid längre våtrumsaktiviteter. Skulle isåfall haka av dörr och ta fram cirkelsågen alternativt fogsvansen o kapa bort knappt 1cm o slipa o lacka. Så brukar snickare lösa det. Finns fönster som går att öppna i badrummet så skall anmärkningen bort.
Att ta ner dörren och kapa säg 1cm är inga konstigheter så sätt. Fönster finns i badrummet och det går att öppna.
Aaaah... Har alltså egentligen inget med undertrycket att göra...
Alltså marginellt.
Hos mig med centralt placerad stor täljstensugn har jag fixat öppning i nederkant på dörrbladet i stället för ovankant.
Annars skulle golven på toaletterna bli kalla. Alltså om varmaste luften uppe vid taken, skulle fortsatt strömma in genom springa upptill i dörrbladet och så vidare efter toataken direkt till frånluftsdonen.
Alltså marginellt.
Hos mig med centralt placerad stor täljstensugn har jag fixat öppning i nederkant på dörrbladet i stället för ovankant.
Annars skulle golven på toaletterna bli kalla. Alltså om varmaste luften uppe vid taken, skulle fortsatt strömma in genom springa upptill i dörrbladet och så vidare efter toataken direkt till frånluftsdonen.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Underkänd OVK - Direktkopplad spisfläkt utan grundflödesspjäll
Ventilation -
Spiskåpa underkänd OVK - vems ansvar?
Juridik -
Underkänd OVK - byggt igen ventilationskanal
Ventilation -
Underkänd OVK - För tät dörr till badrum - inget luft flöde
Ventilation -
Underkänd OVK 5 år tillbaks i tiden, ingen åtgärd - vem är ansvarig?
Juridik