H
Kontrollera manometern motionera den med en nål för att se så den inte står på grön fast den är tom för gas ( nålen sitter fast ).
Skruva av slangen på släckaren och blås i den så det är fritt löp. Bör göras 1 gång om året.

Har sett allt från spindel bon till barn som stoppa in saker så det är stopp.
Detta är väl det som jag rekommenderar ska göras.

Se bilden som jag bifogar.
Vänster om pilen så är det ett hål i glaset den svarta pricken ( är inte på alla ) där passar det med en tunn spik nål eller liknande.
Trycker du in i hålet så kan du se nålen vicka, du påverkar membranet då ser du att tryck finns i släckaren och att nålen inte sitter fast.

• Närbild av brandsläckarens manometer med tryckindikering, svart prick vid ett hål och blått säkerhetssigill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
JuggeH och 8 till
  • Laddar…
Toppentips! Skall utföras omgående! (y)

H
Om du inte har hål i glaset men du kan se hålet innanför så kan man ta loss glaset för att testa.
Detta är dock ett j***a bök.
Enklast är att ta ett fint borr och göra hålet i glaset.
Eller värms en tunn spik med tändaren och göra hålet.

• Gilla
Paxman
  • Laddar…
Mikael_L
Min släckare inomhus (precis nyss vänd, tack Paxman) hade inget sådant hål, jag ska kolla den i garaget.

• Gilla
Paxman
  • Laddar…
Mikael_L
Hej.
I övermorgon är det första advent, alltså går vi in i de 4-5 veckor som toppar brandstatistiken år efter år.

Tråden vaknade till ganska nyligen, men för de som missade eller glömde så påminner jag igen att kolla era brandvarnare och pulversläckare nu.

• Gilla
Krilleman och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
Mikael_L Mikael_L skrev:
Hej.
I övermorgon är det första advent, alltså går vi in i de 4-5 veckor som toppar brandstatistiken år efter år.

Tråden vaknade till ganska nyligen, men för de som missade eller glömde så påminner jag igen att kolla era brandvarnare och pulversläckare nu.
Bra tips i juletider!

Brandsläckare och brandfiltar kostar knappt något längre. Jag har fem (5!) av varje hemma. Tre i källaren där jag har störst brandrisk, iom vedeldning. Ytterligare en på varje våning i huset. Brandfiltar alltid placerade i anslutning till släckare. Ovärderligt om jag någon gång behöver använda dessa.

Ett annat tips är att skriva upp inköpsår på baksidan av släckarna. Dom ska omladdas eller bytas var 10:e år!

• Gilla
1
  • Laddar…
H
Krilleman krilleman_215 skrev:
Bra tips i juletider!

Brandsläckare och brandfiltar kostar knappt något längre. Jag har fem (5!) av varje hemma. Tre i källaren där jag har störst brandrisk, iom vedeldning. Ytterligare en på varje våning i huset. Brandfiltar alltid placerade i anslutning till släckare. Ovärderligt om jag någon gång behöver använda dessa.

Ett annat tips är att skriva upp inköpsår på baksidan av släckarna. Dom ska omladdas eller bytas var 10:e år!
10. År på pulver 5 år på skum

Krilleman
Läs rubriken på ämnet...

Nu var det ju visserligen ett antagande men majoriteten har nog pulver hemma. 10 års bytesintervall.

Dessutom rekomenderar försäkringsbolagen pulver framför skum, trots förödelsen det innebär med pulver.

Har gott om pulversläckare och brandfilt hemma.
En utlöst pulversläckare kräver enorm sanering efteråt så lyckas man strypa brasan med en brandfilt så är lyckan stor.

Kan rekommendera trådlösa brandvarnare.
Om en indikerar brand larmar alla.

Har räddat mig från att tvingas använda pulversläckare när en batteriladdare brann i garaget.
Brandvarnaren på övervåningen började tjuta och jag körde ut familjen i trädgården, gick ner för att lokalisera orsaken. Kom in i ett rökfyllt garage, drog ut stickproppen, öppnade garagedörren och vädrade, ställde ner pulversläckaren och faran var över.

• Gilla
1
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Hej.
Tack för varningen!
Men det viktigaste är väl ändå att man inte lämnar några levande ljus obevakade?
När man reser sig från kaffe- eller glöggbordet släcker man genast allt som brinner med öppen låga!

En annan sak:
För ett tag sedan blev jag "pålurad" en ny brandsläckare av ett par duktiga "hemförsäljare".
Den var dyr, men med 20-årig funktionsgranti.
Dvs att man behövde inte vända, skaka och ruska på den regelbundet som man skall göra med billiga IKEA- och Biltemasläckare.
Så den gång det brinner nästa gång, och vi är hemma, så kan vi släcka.
Med enklare pulversläckare, som man inte "motionerat", så kan tydligen pulvret ha klumpat ihop sig så inget kommer ut när det är skarpt läge.

Märket på vår nya släckare är Nu-Swift.
Och om jag har blivit lurad vet jag ju inte förrän den dagen kommer :rolleyes: :(

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Det där med brandsläckare som klumpar ihop sig lär vara ett problem som kan uppstå när släckaren utsätts för vibrationer regelbundet, t.ex. i båtar och bilar.
Edit: jag har arbetat med keramiska pulver i ca 20 år

H
mattiasp mattiasp skrev:
Det där med brandsläckare som klumpar ihop sig lär vara ett problem som kan uppstå när släckaren utsätts för vibrationer regelbundet, t.ex. i båtar och bilar.
Edit: jag har arbetat med keramiska pulver i ca 20 år
Men med brandsläckare så är det bra med vibrationer.
Pulvret blir som vatten och nästan flytande när det vibrerar.
En släckare som sitter i bil eller båt där det skakar och vibrerar så sitter pulvret mindre fast än en som står eller sitter fast och aldrig vänds.

Om du har släckpulver i en behållare och slår med en gummi klubba på utsidan, när du ser på pulvret så ser det ut som det är mjölk.

Blev lärd att vibrationer är bra.
Har haft service och godkännande av släckare i 7 år nu.
Var iväg på service kurs i oktober igen för att förfriska minnet igen.

H
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Tack för varningen!
Men det viktigaste är väl ändå att man inte lämnar några levande ljus obevakade?
När man reser sig från kaffe- eller glöggbordet släcker man genast allt som brinner med öppen låga!

En annan sak:
För ett tag sedan blev jag "pålurad" en ny brandsläckare av ett par duktiga "hemförsäljare".
Den var dyr, men med 20-årig funktionsgranti.
Dvs att man behövde inte vända, skaka och ruska på den regelbundet som man skall göra med billiga IKEA- och Biltemasläckare.
Så den gång det brinner nästa gång, och vi är hemma, så kan vi släcka.
Med enklare pulversläckare, som man inte "motionerat", så kan tydligen pulvret ha klumpat ihop sig så inget kommer ut när det är skarpt läge.

Märket på vår nya släckare är Nu-Swift.
Och om jag har blivit lurad vet jag ju inte förrän den dagen kommer :rolleyes: :(
Sök på det företaget och släckaren på nätet.
Ser ut som de kanske inte är så seriösa.

H Hallerudsbo skrev:
Sök på det företaget och släckaren på nätet.
Ser ut som de kanske inte är så seriösa.
Är det inte?
Jag tror det är bättre att ha en underhållsfri med 20 års garanti, om man kommer på att släckaren man har hemma inte fungerar och ingen sett det!

Jag var på kursen heta arbeten för några veckor sedan, instruktören sade att det var länge sedan som man gick över till "klumpfritt" (åtminstone tror jag det var termen han använde) pulver, och att man inte behövde vända på pulversläckare längre.

Fast jag tycker nog att det inte kostar så mycket att vända på släckaren hemma ändå, och from nu ska jag kolla nålen samtidigt :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.