mattiasp skrev:
Jag tycker att det låter galet. Har du någon källa på den informationen?
Står på våra släckare samt skyltar som är monterade i våra bilar som är underjordsbesiktade, så någon mer källa än detta har jag inte på rak arm!

Däremot har jag praktisk erfarenhet av pulversläckare som inte fungerat och dom har inte varit gamla, under året gamla.

Det som händer är att pulvret blir en klump i botten och det märker man först det brinner då släckaren fortfarande har tryck

Mikael_L skrev:
Adventstider = årets flesta husbränder.

Alltså dags att bumpa tråden igen.

Kolla edra pulversläckare enligt tråden. Kolla edra brandvarnare.
:cool:

Vände och lyssnade på min nyss, lät bra. ;)
Brandvarnaren testade jag ordentligt i förrgår då jag tände om i braskaminen, det rök in lite väl mycket ... :)
Det där hade jag INGEN ANING om..

Nu har jag vänt och lyssnat på alla mina pulversläckare.

Tack Mikael! (y)

Jo, jag är medveten om att pulver som utsätts för skakning kommer att kompaktera i mer eller mindre grad beroende på pulvrets egenskaper. I pulverforskningssammanhang används storheten "Tap density" för att beskriva ett materials förmåga att kompaktera vid skakning. Exempelvis ASTM D7481 beskriver hur en sådan provning kan gå till. Däremot borde pulvret inte kompaktera av sig självt om släckaren hänger på en vägg. I alla fall inte så att man skall behöva skaka den varje vecka.

mattiasp skrev:
Däremot borde pulvret inte kompaktera av sig självt om släckaren hänger på en vägg.
Risken ökar med exponentiellt med antalet hemmaboende tonåringar samt med priset på närmaste ljudanläggning.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Har haft en brandsläckare i pannrummet i 3 år, tog tid innan jag fick det att rinna runt därinne, den har stått still i tre år! ;)

Lite OT men tråden är ju mest en upprepning av samma bra tips så det kanske är OK?

Är det någon mer än jag som har aversion mot alla "designer"-modeller av diverse brandredskap som släckare och brandfiltar? För mig är det signalrött som gäller och kamouflerade brandsläckare är bannlysta här hemma, trots sambons vädjanden. I de situationer brandredskap behöver användas ska det inte vara någon tveksamhet alls, någon som aldrig varit hemma hos oss ska direkt kunna se brandfilten eller släckaren i köket/garaget utan att behöva fundera på om den där koskinnsmönstrade lilla förpackningen är något man ska dra i för att få ut filten.

OK, det är kanske inte lika snyggt med signalrött...men jag tar det hellre än risken för nedbrunnet hus och personskador...

EDIT:
Ändrade till "tråden" istället för "träden" i första meningen...det blir mer förståeligt så.

Redigerat:
  • Gilla
jhedberg och 2 till
  • Laddar…
Nja, jag gillar varianterna. För mig är det en kalkylerad risk.

Vi är alla olika men för mig ska säkerhetsutrustning inte kamoufleras...det motverkar deras syfte enligt mig.

Om man aldrig varit i en skarp nödsituation så har man ingen aning om hur man kommer reagera och många fungerar ganska dåligt i den stress och press som då uppstår. Jag vet att jag håller mitt lugn och mina sinnen skärps när det är allvar men de övriga som befinner sig i mitt hus har jag ingen koll på. Det är ju inte säkert att jag kan ta befälet om det börjar brinna...

mattiasp skrev:
Jo, jag är medveten om att pulver som utsätts för skakning kommer att kompaktera i mer eller mindre grad beroende på pulvrets egenskaper. I pulverforskningssammanhang används storheten "Tap density" för att beskriva ett materials förmåga att kompaktera vid skakning. Exempelvis ASTM D7481 beskriver hur en sådan provning kan gå till. Däremot borde pulvret inte kompaktera av sig självt om släckaren hänger på en vägg. I alla fall inte så att man skall behöva skaka den varje vecka.

Hur snabbt det kompakteras vet jag inte men helt utan vetenskapliga grunder så tror jag faktiskt det är skillnad på släckare och släckare.

Är UE åt ett gruvbolag och har varit med om en brand i en ny byggnad där släckarna var Max ett år gamla och dom hade slutat fungera pga att pulvret var en kaka i botten, så det höll nästan på att gå illa. Men vi fick liv i släckaren med våldsam skakning!

Kan ha varit vibrationer i stommen som orsakat det men hemma chansar jag inte utan det skakas och vänds ofta.

Mikael_L
Nu är det adventstider igen, de veckor under året med flest villa och lägenhetsbränder.

Så jag bumpar tråden enligt tidigare tradition.

Vänd pulversläckarna och kontrollera brandvarnaren redan nu ikväll.
Från början av tråden finns info för den som inte redan vet hur.

Kanske passa på och testa jordfelsbrytaren också, när du ändå håller på och kollar säkerhetsfunktionerna i huset.

• Gilla
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Och då gick jag sen jag postade och vände och lyssnade på våra två släckare.

Och den som vi haft i några år lät precis som vanligt, lite bloffande när pulvret lossnade i kakor vid första vändandet, sen bara ett jämt susande av redan finfördelat pulver vid nästa vändning.

MEN, den jag köpte på Jula i våras, den lät ingenting.
Skumt, jag skakade och slog med handflatan, fortfarande lika tyst ...

Till sist slog jag släckaren i golvet och då minsann började pulvret röra sig, och låta som det brukar.
Ja det är alltså inte säkert att den släckaren skulle fungerat om den behövts. :eek:

Jag har en släckare som jag hade i firmabilen på gamla jobbet, nör den hade stått i mitt pannrum ett år aå var den helt knäpptyst, krävdes en hel del kraft för att få pulvret att röra sig igen!

Jag hade en släckare som visade sig vara helt tyst och bottentung. Inte ens om jag bankade på den med plastklubba blev det något bättre. Det blir ett utbyte. Vad skall jag köpa? Det skall vara 6 kg pulver. Den här släckaren är ganska ny och från Ikea. Kanske skall man ha en skumsläckarare i verkstaden i stället?

Korvgubbe
Mikael_L skrev:
Nu är det adventstider igen, de veckor under året med flest villa och lägenhetsbränder.

Så jag bumpar tråden enligt tidigare tradition.

Vänd pulversläckarna och kontrollera brandvarnaren redan nu ikväll.
Från början av tråden finns info för den som inte redan vet hur.

Kanske passa på och testa jordfelsbrytaren också, när du ändå håller på och kollar säkerhetsfunktionerna i huset.
Jag slänger in en uppmaning om att motionera vattenavstängningen med. Det är inte kul när vattnet sprutar fritt i huset, och det blir garanterat inte roligare av att huvudkranen har stått och fastnat i öppet läge!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.