38 670 läst · 217 svar
39k läst
217 svar
Underhåll pulversläckare
Verkar finnas lite olika bud bland proffsen om detta verkligen behövs. På en av utbildningarna i brandskydd som jag gick så var instruktören tydlig med att det var trams att hålla på att vända på brandsläckarna som svar på en direkt fråga från mig.
Medlem
· Södermanlands län0
· 972 inlägg
Jag var ute i trapphuset till min BR och vände på pulversläckaren som finns där. De första gångerna kunde man höra att det liksom lossnade klumpar. Sen blev ljudet bara som en konstant väsning av pulvret som rörde sig.
En annan sak man ska tänka på med en pulversläckare är att undvika att ha den stående på golvet. Har du t,ex den stående på garagegolvet och det råkar vara lite kallt kan pulvret klumpa sig av det. Upp med den på väggen och vänd på den med jämna mellanrum så fungerar den bättre. Ett litet knep är att testa lilla mätaren med en magnet för att se att den inte fastnat
Jobbar som sjöman och vi har väl i runda slängar ca 30-40 pulversläckare ombord. Ingår i underhållssystemet vi använder att dessa vänds 1 gång varje månad. Förmodligen overkill men finns dock som krav ifrån myndigheter att detta görs, dessutom skall det dokumenteras. Så en viss sanning finns det nog i påståendet att släckarna bör vändas/skakas emellanåt.
Som sagt, lyssna på majoriteten. Den allmänna rekommendationen är att vända på dem. Din instruktör pratar trams.Allvetaren skrev:
Har gått högskoleutbildning i brandskydd, och budskapet där var - vänd på pulversläckaren med jämna mellanrum.
Redigerat:
Bra tråd! Ska vända mina två!
Har nu vänt mina brandsläckare också, det var verkligen en "klump" i botten, kände hur den "landade".
På tal om brandskydd, har någon bra/ dåliga erfarenheter av brandsläckare i "snickeriet"? Pysslar man med färgborttagning eller slipning gissar jag att de flesta vanliga brandvarnare falsklarmar. Vill tipsa om brandvarnare (deckare) med enbart termosensor som larmar när tempen överstiger 55 grader och/ eller om tempen ökar med mer än 4 grader under en 5 minuters period. Finns på Conrad.se, de är gjorda för ett larmsystem och har alltså inte batteri eller ljudsignal, men för den händiga heminstallatören är det ett bra val för snickeriutrymmena. Ska installera ett par stycken snart, hoppas de aldrig kommer till användning...
På tal om brandskydd, har någon bra/ dåliga erfarenheter av brandsläckare i "snickeriet"? Pysslar man med färgborttagning eller slipning gissar jag att de flesta vanliga brandvarnare falsklarmar. Vill tipsa om brandvarnare (deckare) med enbart termosensor som larmar när tempen överstiger 55 grader och/ eller om tempen ökar med mer än 4 grader under en 5 minuters period. Finns på Conrad.se, de är gjorda för ett larmsystem och har alltså inte batteri eller ljudsignal, men för den händiga heminstallatören är det ett bra val för snickeriutrymmena. Ska installera ett par stycken snart, hoppas de aldrig kommer till användning...
Produkter som diskuteras: "färgborttagning"
Speedheater
Speedheater System - använder infravärme så att du bara efter några sekunder kan skrapa bort gammal färg som mjukas upp utan att skada underlaget. Inga giftiga ämnen frigörs, inga kemikalier behövs – Speedheater är en miljövänlig metod
Läs mer
Adventstider = årets flesta husbränder.
Alltså dags att bumpa tråden igen.
Kolla edra pulversläckare enligt tråden. Kolla edra brandvarnare.
Vände och lyssnade på min nyss, lät bra.
Brandvarnaren testade jag ordentligt i förrgår då jag tände om i braskaminen, det rök in lite väl mycket ...
Alltså dags att bumpa tråden igen.
Kolla edra pulversläckare enligt tråden. Kolla edra brandvarnare.
Vände och lyssnade på min nyss, lät bra.
Brandvarnaren testade jag ordentligt i förrgår då jag tände om i braskaminen, det rök in lite väl mycket ...
Redigerat:
Jag har fyra styck sådana hära Claes Olsson full-size
eldsläckare
(samt väldigt många brandvaranare - detta skaffade jag
efter katten väckt mig med ett halvt rökfyllt hus ... ).
Det räcker väl kolla att mätaren är på grönt så är allt OK?
Har funderat på att ha brandövning med en släckare för
att vänja mig - stämmer det man kan fylla dem igen på
brandstation?
eldsläckare
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
(samt väldigt många brandvaranare - detta skaffade jag
efter katten väckt mig med ett halvt rökfyllt hus ... ).
Det räcker väl kolla att mätaren är på grönt så är allt OK?
Har funderat på att ha brandövning med en släckare för
att vänja mig - stämmer det man kan fylla dem igen på
brandstation?
Tja den är väl rätt stor - men när du säger det så låter det rimligt
att det inte är dyrare med en ny än tanka en gammal ... .
Det är väl inget fel på dessa släckare för hemmabruk dock - annars
hade väl Classe knappast sålt dem?
att det inte är dyrare med en ny än tanka en gammal ... .
Det är väl inget fel på dessa släckare för hemmabruk dock - annars
hade väl Classe knappast sålt dem?