38 670 läst · 217 svar
39k läst
217 svar
Underhåll pulversläckare
Alla skumsläckare jag har sett är godkända upp till 1000V. Det brukar stå på dem.H heimlaga skrev:
Du får utbilda med det kunskapsfyllda programmet HippHipp, rädda, larma, släck. Hunden, katten, glassen mfl.Workingclasshero skrev:Jag tog hem lite filmer från brandkåren och visade barnen när de var små.
Jag frågade även vad de skulle göra om det började brinna, ena sonen sa att han skulle leta upp brandsläckaren och börja släcka, men jag förklarade att se till att alla kommer ut ordentligt och låt det brinna.
Mi pulversläckare som är 30 år gammal står på grönt, men jag har aldrig vänt på den...... hmmmm....
Medlem
· Stockholm
· 4 103 inlägg
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 559 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 559 inlägg
Det slängs runt många råd av mer eller mindre kvalificerade människor så det är lite lurigt att veta vad som egentligen är rätt.
Snackade för nått år sen med en som tidigare hade servat släckare och han påstod att släckare som hängde stilla inomhus inte behövde vändas eller skakas alls utan varför det har blivit en grej är för att det varit problem med släckare som suttit fast på något vibrerand som exempelvis alla sorters fordon och vissa industrimaskiner.
Men jag vänder ändå mina varje år ifall att han har fel, kostar 1minut av mitt liv så dumt att chansa 😉
Snackade för nått år sen med en som tidigare hade servat släckare och han påstod att släckare som hängde stilla inomhus inte behövde vändas eller skakas alls utan varför det har blivit en grej är för att det varit problem med släckare som suttit fast på något vibrerand som exempelvis alla sorters fordon och vissa industrimaskiner.
Men jag vänder ändå mina varje år ifall att han har fel, kostar 1minut av mitt liv så dumt att chansa 😉
Jag tror att det finns en hel del sanning i det där.
Om jag försöker mig på att sammanfatta det jag fått till mig genom något slags snitt av åsikter så är det att pulvret förr i tiden var mycket mer benäget att bilda en kaka, och sen som du också skrev, att i vissa miljöer blev det ännu tydligare.
Men idag så har släckare av god kvalitet ett bättre pulver, eller klumpförebyggande medel, så det är inte så stort problem längre.
Men precis som du skriver, att vända den en gång om året är ju inte speciellt betungande.
Om jag försöker mig på att sammanfatta det jag fått till mig genom något slags snitt av åsikter så är det att pulvret förr i tiden var mycket mer benäget att bilda en kaka, och sen som du också skrev, att i vissa miljöer blev det ännu tydligare.
Men idag så har släckare av god kvalitet ett bättre pulver, eller klumpförebyggande medel, så det är inte så stort problem längre.
Men precis som du skriver, att vända den en gång om året är ju inte speciellt betungande.
Mja..... jag fick en relativt ny släckare gratis från en rivning och den hade en klump i botten. Det blev totalrenovering på den.Mikael_L skrev:Jag tror att det finns en hel del sanning i det där.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Underhåll stenläggning
Grund & Markarbeten -
Brunn med servitut och delade underhållskostnader
Juridik -
Underhållsservice Bosch 3800i EW
Värme allmänt -
Husunderhåll - Hur kollar man status på huset
Byggnadsvård -
Avloppsrör i kök som inte sticker ovanför golvet, vad blir bäst ur underhållsynounkt?
Vatten & Avlopp