hsd
Det är viktigt att få träna på släckning, uppmana arbetsgivare eller förening tex, grannsamverkan till släckutbildning, finns via räddningstjänsten och privata bolag
Tömningstiden ,pulver, varierar från 10-15 sekunder för en två kilos till 25-30 sekunder för en på tolv kilo.
Kolsyresläckare är perfekt i köket för snabb släckning utan sanering efteråt

C
Demmpa Demmpa skrev:
här är ”förödelsen” efter ”snabbt tryck” på pulversläckare.
Helt acceptabelt måste jag säga och lutar ändå åt att det förmodligen är bättre att ta en "sanering" om olyckan är framme än att man eventuellt inte klarar av att släcka.

• Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Mikael_L
PNO skrev ju en gång att vi aldrig ska glömma det släckningsredskap som står närmast till hands.
Töm kaffekoppen eller ölen över det som man precis upptäckt om man råkar ha en kopp eller glas bredvid sig, hellre än att yra iväg och leta efter släckaren för att sen stå och fundera på hur man får bort spärren och tiden går.

• Gilla
Paxman
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
PNO skrev ju en gång att vi aldrig ska glömma det släckningsredskap som står närmast till hands.
Töm kaffekoppen eller ölen över det som man precis upptäckt om man råkar ha en kopp eller glas bredvid sig, hellre än att yra iväg och leta efter släckaren för att sen stå och fundera på hur man får bort spärren och tiden går.
Så länge det inte är över stekpannan som brinner på spisen. ;)

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Ibland behöver man byta ut släckare, jag köpte ett hus för många år sedan, en vattensläckare med kolsyrepatron som följde med huset såg gammal ut och nya köptes in. Men jag tänkte jag skulle visa familjen hur man släcker, så jag tänder en brasa utomhus, radar upp familjen som publik och slår igång släckaren. Det kommer ingenting ur slangen, Men det kommer en rejäl stråle rakt ut ur sidan på släckaren och den strålen blöter ner familjens ben. Jag tyckte det var roligt. Så vattensläckare kan rosta inifrån.

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
hsd
ingenmansland ingenmansland skrev:
Så länge det inte är över stekpannan som brinner på spisen. ;)
Det är då som locket passar perfekt
Om det skulle brinna så mycket att det inte räcker med lock på stekpannan är det utmärkt med en liten kolsyresläckare

• Gilla
ingenmansland
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Det är då som locket passar perfekt
Om det skulle brinna så mycket att det inte räcker med lock på stekpannan är det utmärkt med en liten kolsyresläckare
Ja, precis, kväva är ju absolut mest effektivt. Men det är ganska vanligt att i panik kasta på vatten i rena farten.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Står på våra släckare samt skyltar som är monterade i våra bilar som är underjordsbesiktade, så någon mer källa än detta har jag inte på rak arm!

Däremot har jag praktisk erfarenhet av pulversläckare som inte fungerat och dom har inte varit gamla, under året gamla.

Det som händer är att pulvret blir en klump i botten och det märker man först det brinner då släckaren fortfarande har tryck
Har att göra med att dom packas i bilen och det är inte samma med en brandsläckare som är i en byggnad, sen kan jag säga att 1 gång i kvartalet räcker nog gott även för bilen.

F
tommib tommib skrev:
Jag var tvungen att gå tillbaka och läsa i tråden för att se var du fått mothugg. Insåg att det mest handlade om att vilken släckare som helst är bättre än ingen släckare.

Jag hade för många år sedan ett litet bråk med sambon (numera hustrun) om brandsläckare. Hon kunde absolut inte tänka sig att ha en "stor ful brandsläckare" i lägenheten. Då "löste" hon det genom att köpa en tvåkilos till mig i julklapp så att jag inte skulle få för mig att köpa en större själv... Sneaky.

Numera har vi fyra 6 kg släckare hemma. En sitter i tvättstugan, en på väggen i vårt sovrum, en nere i källaren och en i förrådet som jag tar ut när jag svetsar. Dessutom en gammal 12 kg skumsläckare som fanns i huset när vi köpte det, den är nog dags att pensionera. Och en firemill i köket. Den har jag faktiskt använt några gånger när det brunnit i nedrunnet fett i grillen :)

Dags att gå och kolla brandsläckare och brandvarnare...

Numera finns det ju släckare och filtar i mer diskret vit och svart design också ju. Men det är lite sämre då de blir svårare att hitta av t ex gäster.

hsd
X xdigger skrev:
Har att göra med att dom packas i bilen och det är inte samma med en brandsläckare som är i en byggnad, sen kan jag säga att 1 gång i kvartalet räcker nog gott även för bilen.
Ta för vana att vända och dunka till släckaren när den tas från bilfästet, då släpper pulvret om det har klumpat ihop sig

• Gilla
xdigger
  • Laddar…
hsd
F Fideliox skrev:
Numera finns det ju släckare och filtar i mer diskret vit och svart design också ju. Men det är lite sämre då de blir svårare att hitta av t ex gäster.
F Fideliox skrev:
Brandfilt måste hanteras rätt annars kan den ställa till med mer skada , utbildning behövs efterom ingen har tid att läsa bruksanvisningen när det händer

hsd hsd skrev:
Ta för vana att vända och dunka till släckaren när den tas från bilfästet, då släpper pulvret om det har klumpat ihop sig
ja precis, alternativt en gång i månaden hade vi som krav när jag arbetade i EX-klassade miljöer. :)

Mikael_L
Jag brukar ju bumpa denna tråden inför första advent, för att påminna folk om att nu börjar de 6 värsta veckorna vad gäller bränder i bostäder.

Så ta och kolla era brandsläckare och brandvarnare nu, innan helgen.

(Egentligen en konstig tråd/trådtitel för detta, borde kanske starta en ny ... 🤔)

• Gilla
  • Älska
Posselosse och 20 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag brukar ju bumpa denna tråden inför första advent, för att påminna folk om att nu börjar de 6 värsta veckorna vad gäller bränder i bostäder.

Så ta och kolla era brandsläckare och brandvarnare nu, innan helgen.

(Egentligen en konstig tråd/trådtitel för detta, borde kanske starta en ny ... 🤔)
Bra initiativ. Från en som fyllt/servat fler pulversläckare än jag skulle önskat så stämmer det att pulvret gärna klumpar sig i botten av släckaren. Den består i princip av ett tryckkärl med pulver i botten och en patron med trycksatt gas som används för att driva ut detta genom munstycket. Ligger pulvret som en kaka i botten så blir det bara gas som kommer ut och det släcker inte något vidare.

Vänd släckaren upp och ned och skaka den så att du känner att pulvret skiftar. Kolla sedan att tryckmätaren står i det gröna fältet.

• Gilla
Immobil och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
possum77 possum77 skrev:
Bra initiativ. Från en som fyllt/servat fler pulversläckare än jag skulle önskat så stämmer det att pulvret gärna klumpar sig i botten av släckaren. Den består i princip av ett tryckkärl med pulver i botten och en patron med trycksatt gas som används för att driva ut detta genom munstycket. Ligger pulvret som en kaka i botten så blir det bara gas som kommer ut och det släcker inte något vidare.

Vänd släckaren upp och ned och skaka den så att du känner att pulvret skiftar. Kolla sedan att tryckmätaren står i det gröna fältet.
I trådens första inlägg har jag beskrivit lite hur man kan vända på den och att man sätter örat emot direkt medan man vänder på släckaren upp och ner.
Då hörs det hur pulvret hasar och glider ner, eller om det redan klumpat sig lite, så kommer det liksom i stötar.

• Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.