Fixat vid tidsomställningen till vintertid. (y)

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Igår när jag kom på att jag skulle fixa och kolla allt här, så orkade jag inte annat än att skriva påminnelsen/uppmaningen här.

Men nu är jag klar med årets kontroll såsom adventsförberedelse.
Och se på tusan, brandsläckaren verkar bra, en brandvarnare funkar som den ska, men den andra, på övervåningen, den piper inget. Inte med nytt batteri heller.
Lysdioden blinkar på så sätt som att det verkar funka, bara inget ljud ...

Så nu måste jag köpa en ny. De jag har var en testvinnare i råd& rön för några år sedan.
Vad är idag en bra brandvarnare för rimliga pengar?

• Gilla
Paxman
  • Laddar…
Krilleman
Även fast jag fått mothugg tidigare i tråden så förespråkar jag "godkända" släckare i hemmet!

Minst: 43A 255BC
Försäkringsbolag rekommenderar aldrig mindre.

Kostar väldigt lite och räcker länge den dagen du behöver dessa. Köp gärna kombo-kit med brandfilt.

Tex:
https://www.clasohlson.com/se/Brandsläckare-6-kg-55A-Housegard/p/34-156-1?utm_source=google&utm_medium=organic&utm_campaign=google surfaces&gclid=EAIaIQobChMIvNLw0N_d-wIVcvbVCh032Q5eEAQYBSABEgL-tfD_BwE
eller varför inte med brandfilt:
https://www.k-rauta.se/produkt/bran...MIvNLw0N_d-wIVcvbVCh032Q5eEAQYASABEgJGnPD_BwE

I mitt eget hus (som numera är sålt) hade jag en uppsättning för alla tre ingångar in i pannrummet och ytterligare en på varje våning. Fem totalt.

Kostnad i inköp med brandfilt: 5x500 = 2500:- Sett över 10 år som dessa håller, så är det en extremt liten investering i brandsäkerhet.

Redigerat:
  • Gilla
Immobil och 4 till
  • Laddar…
tommib
Jag var tvungen att gå tillbaka och läsa i tråden för att se var du fått mothugg. Insåg att det mest handlade om att vilken släckare som helst är bättre än ingen släckare.

Jag hade för många år sedan ett litet bråk med sambon (numera hustrun) om brandsläckare. Hon kunde absolut inte tänka sig att ha en "stor ful brandsläckare" i lägenheten. Då "löste" hon det genom att köpa en tvåkilos till mig i julklapp så att jag inte skulle få för mig att köpa en större själv... Sneaky.

Numera har vi fyra 6 kg släckare hemma. En sitter i tvättstugan, en på väggen i vårt sovrum, en nere i källaren och en i förrådet som jag tar ut när jag svetsar. Dessutom en gammal 12 kg skumsläckare som fanns i huset när vi köpte det, den är nog dags att pensionera. Och en firemill i köket. Den har jag faktiskt använt några gånger när det brunnit i nedrunnet fett i grillen :)

Dags att gå och kolla brandsläckare och brandvarnare...

Krilleman
tommib tommib skrev:
Jag var tvungen att gå tillbaka och läsa i tråden för att se var du fått mothugg. Insåg att det mest handlade om att vilken släckare som helst är bättre än ingen släckare.
Där har du helt rätt, argumentet var att en 2kg var bättre än ingen 6kg.
I sak så är det ju helt korrekt.

Felet där är ju dock att man köpt fel storlek från början. En större 12kg släckare har dessutom större påföringshasighet av släckmedel än 2st 6kg enligt SVEBRA.

I en vanlig villa är flera strategiskt placerade 6kg-släckare det bästa. Alla normala vuxna och ungdomar kan hantera vikten och man får en större godkänd volym än 2kg-varianten.

Dessutom kan man ju öva i trädgården på släckövning vart 10:e år när släckarna ska bytas ut!

https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUKEwiCt_Sw6937AhVxSvEDHUt7CPoQFnoECBAQAw&url=https://www.gotland.se/37054&usg=AOvVaw25P4XeUXhi6wPuhNEohJLK

Svensk text om fördelar med större brandsläckare för effektivt brandskydd. Rekommenderar 12 kg över 6 kg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag skulle verkligen vilja öva med våra gamla pulversläckare, eller jag skulle vilja att frun övade...hon har aldrig avfyrat en släckare i hela sitt liv och är av typen som ibland tycker att saker är lite otäcka. Dessvärre är det totalt eldningsförbud i vår kommun så jag får inte ens göra en liten övningsbrasa på tomten. :confused:

En tanke jag har haft är om inte räddningstjänsten skulle ha en dag per år där de anordnar släckningsövning för kommunens invånare. Folk kunde ta med sina "utgångna" släckare och under brandmans övervakning få tömma dem över någon liten lagom brasa.

Förövrigt vill jag gärna slå ett slag för Firemill. Som någon skrev här ovan har min sådan räddat ett par tre grillmiddagar när jag fått fettbrand i gasolgrillen. Några puffar med Eldkvarnen och grillningen kunde fortsätta som om inget hade hänt! :D

Det är bättre att öva med CO2 släckare. Det går att tända brasan igen efter släckning så att flera får öva. Om du har släckt med skum eller pulver får du inte fart på brasan igen. Dessutom slipper man en massa städjobb med CO2 jämfört med de andra.

• Gilla
Purre
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Där har du helt rätt, argumentet var att en 2kg var bättre än ingen 6kg.
I sak så är det ju helt korrekt.

Felet där är ju dock att man köpt fel storlek från början. En större 12kg släckare har dessutom större påföringshasighet av släckmedel än 2st 6kg enligt SVEBRA.

I en vanlig villa är flera strategiskt placerade 6kg-släckare det bästa. Alla normala vuxna och ungdomar kan hantera vikten och man får en större godkänd volym än 2kg-varianten.

Dessutom kan man ju öva i trädgården på släckövning vart 10:e år när släckarna ska bytas ut!

[länk]

[bild]
Ja och 50 kg pulver är ännu bättre... om du inte har trappor.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
E Eld skrev:
Det är bättre att öva med CO2 släckare. Det går att tända brasan igen efter släckning så att flera får öva. Om du har släckt med skum eller pulver får du inte fart på brasan igen. Dessutom slipper man en massa städjobb med CO2 jämfört med de andra.
Jag tycker att det är bäst att öva med den utrustning man har. Släckning med pulver och CO2 skiljer sig ganska mycket, så har man bara ena sorten (som ju är absolut vanligast skulle jag säga) så bör man få tillfälle att öva med just den.

Krilleman
E Eld skrev:
Dessutom slipper man en massa städjobb med CO2 jämfört med de andra.
Städjobb utomhus?
Som jag skrev i inlägget ovan...

Övning ska ju givetvis alltid vara verklighetstroget i "skarpt" läge för att man ska känna sig bekväm om det väl händer.

Släcka med CO2 eller pulver är en väldigt stor skillnad.

Jag har övat med båda varianterna i över tjugo år i och med utbildningen "heta arbeten" som infördes 1990. I utbildningen är det ett krav att släckning skall ske praktiskt. Ofta sker denna praktiska övning med CO2, men även pulver finns med ibland för att känna skillnaden.

Krilleman
E Eld skrev:
Ja och 50 kg pulver är ännu bättre... om du inte har trappor.
50kg, är du ute och cyklar eller har lördagsölen gjort sig påmind? :thinking::beer:
Vem saluför en 50-kilos släckare för privatpersoner?
6kg är det normala för en godkänd släckare hos försäkringsbolagen.

Det ska vara behändigt att fysiskt ta sig till en eventuell eldhärd.
6kg är alldeles lagom för detta. Det kan en normal 10-åring och uppåt hantera med korrekt skarp fysisk övning.

Redigerat:
A
P Paxman skrev:
Jag skulle verkligen vilja öva med våra gamla pulversläckare, eller jag skulle vilja att frun övade...hon har aldrig avfyrat en släckare i hela sitt liv och är av typen som ibland tycker att saker är lite otäcka. Dessvärre är det totalt eldningsförbud i vår kommun så jag får inte ens göra en liten övningsbrasa på tomten. :confused:

En tanke jag har haft är om inte räddningstjänsten skulle ha en dag per år där de anordnar släckningsövning för kommunens invånare. Folk kunde ta med sina "utgångna" släckare och under brandmans övervakning få tömma dem över någon liten lagom brasa.

Förövrigt vill jag gärna slå ett slag för Firemill. Som någon skrev här ovan har min sådan räddat ett par tre grillmiddagar när jag fått fettbrand i gasolgrillen. Några puffar med Eldkvarnen och grillningen kunde fortsätta som om inget hade hänt! :D
Räddningstjänsten tänder inga brasor för att släckas.
De använder vattenbad med gasol för att öva för vanliga dödliga.

brandutbildning1.jpg

Rkarlsson skrev:

[bild]
Det där är fyra CO2 släckare...

Rkarlsson skrev:
Ja, det är väl en "liten lagom brasa"?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.