A
E Eld skrev:
Det där är fyra CO2 släckare...

Bra syn. Jag ville bara visa vad räddningstjänsten använde för något man ska släcka =)

A
P Paxman skrev:
Ja, det är väl en "liten lagom brasa"?
Ja den är ju bra i med den kan startas direkt =)

Men du kan ju alltid låta tanten bara få tömma en släckare utan eld så hon vet hur den känns och funkar. Sen förklara att hon ska sikta rätt.

Krilleman
Är man osäker på vilket släckmedel man ska ha i sitt egna hem så är försäkringsbolagens svar: pulver.

Förödelsen blir total inomhus. Men saneringen täcker dom upp för utan att blinka, kontra brandskador.

Vid osäkerhet om du gör rätt i ditt inköp av släckare, ring upp ditt försäkringsbolag och fråga!!! Det tar inte lång tid.

https://www.if.se/privat/forsakringar/hemforsakring/skadeforebyggande/brand/brandslackare
https://www.trygghansa.se/forsakringar/hemforsakring/brand/brandslackare
https://www.folksam.se/forsakringar/hemforsakring/skydda-hemmet/mot-brander

Läs skillnaden mellan olika släckmedel här:
https://www.tryggsaker.se/guide/brandslackare

Redigerat:
Krilleman
Redigerat:
hsd
Alla borde gå kurs på användning av brandsläckare och brandfilt, rätt användning ger snabbt och bra resultat

Rkarlsson skrev:
Räddningstjänsten tänder inga brasor för att släckas.
De använder vattenbad med gasol för att öva för vanliga dödliga.

[bild]
Haha. När jag var på en av alla sådana brandövningar släckte övningsledaren genom att stänga av gasolen så fort kolsyresläckaren öppnats. Det är ju dyrt med gasol. :)

A
imported_Benno imported_Benno skrev:
Haha. När jag var på en av alla sådana brandövningar släckte övningsledaren genom att stänga av gasolen så fort kolsyresläckaren öppnats. Det är ju dyrt med gasol. :)
Utbildaren hos oss berätta om en elev som istället för att ta släckaren gick fram till gasoltuben och stängde ventilen.

Det var ju inte fel i sig :p Tog ju bara bort källan till bränslet.

Krilleman
imported_Benno imported_Benno skrev:
Då är nog allt fyllningen av CO2 dyrare gissningsvis...

Mikael_L
Krilleman Krilleman skrev:
Då är nog allt fyllningen av CO2 dyrare gissningsvis...
Ännu smartare av övningsledaren då, då sparades både gasol och CO2 ;)

Den enda gång jag varit på dylik brandskyddsutbildning och fått köra släckare på riktigt, så var det CO2 samt ett lågt "fat" av plåt med uppvikta kanter på ca 5-10cm som sen hade någon cm med bensin eller diesel i sig som vi fick släcka efter att övningsledaren antänt det hela.
Pulversläckning har jag aldrig provat.
Och här kan det ju finnas ett bra skäl till att ha en lite större pulversläckare, man har lite marginal för felanvändning, kan använda först 3 kg pulver till att fatta var man ska sikta osv, och sen ha en del kvar till att verkligen sikta rätt.
Själv har jag dock inte 6kg, jag tror det är 2-kilos som jag har ett par av, en i huset en i garaget. Jag måste göra rätt direkt.

Jag har använt CO2 släckare i skarp läge. Den var hopplös. Elden slocknade på några sekunder, men så fort man slutade spruta CO2 mot härden flammade den upp igen. Til slut tömde jag hela släckaren det hjälpte. Men då hade vi en brandhärd som var ca 30x30 cm (gammal kopieringsmaskin som brann).

H hempularen skrev:
Jag har använt CO2 släckare i skarp läge. Den var hopplös. Elden slocknade på några sekunder, men så fort man slutade spruta CO2 mot härden flammade den upp igen. Til slut tömde jag hela släckaren det hjälpte. Men då hade vi en brandhärd som var ca 30x30 cm (gammal kopieringsmaskin som brann).
CO2-släckare ÄR dåliga. De är mest till för att släcka elektronikbränder utan att skada annan elektronik. Mot brinnande vätskor och glödbrand är de nästan verkninglösa. Tidigare var pulversläckare inte godkända för glödbrand, men det är de nu. Däremot kan de ju vara effektiva om branden är liten och man först vill prova att släcka utan att skita ner så mycket, men det är ju lätt hänt att branden hinner sprida sig mer då.

Att öva med pulversläckare kan verkligen vara en bra idé. Det borde helt klart annordnas sådana utbildningar. Det är stor skillnad på hur effektivt man kan använda en pulversläckare.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Rickard.
H hempularen skrev:
Fördelen med en CO2 släckare är att man kan tömma hela helt utan reservationer, sen bör man börja läskigt nära och avsluta arbetet med munstycket ända mot för bästa effekt. När jag gick heta arbeten första gången fick vi använda skum som jag tycker släcker ungefär som pulver, resten av gångerna har vi använt CO2 vilket ger väldigt lite för dom flesta.

Har dock funderat på om man inte skulle köpt en eller två som första försvar i hemmet då även om dom är sämre så är fördelarna stora om t ex en laddare eller annan småelektronik fattar eld som ändå verkar förhållandevis vanligt.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Har dock funderat på om man inte skulle köpt en eller två som första försvar i hemmet då även om dom är sämre så är fördelarna stora om t ex en laddare eller annan småelektronik fattar eld som ändå verkar förhållandevis vanligt.
Det är här som jag tycker Firemill är så genial. Den är ju en putteliten släckare, men den är ett bra första försök, som om den räcker inte kräver någon sanering. Det jag har sagt till min fru är att om jag ropar efter Eldkvarnen så ska hon, efter att ha lämnat över den till mig, ha högsta beredskap att även komma springande med 6 kg pulversläckaren. Man märker ju ganska snabbt om första försöket inte verkar ge någon vidare effekt.

För säkerhets skull vill jag lägga in att jag inte har några som helst kopplingar till företaget som säljer Eldkvarnen (det är därför jag väljer att använda just det ordet istället för att strössla med engelska namnet). Däremot tycker jag att det är en väldigt bra produkt på alla sätt. Enda nackdelen är att priset är satt lite högt...men det går att hitta den på kampanj då och då. Senast tror jag att jag betalade knappt 800 kr för en.

C
Rickard. Rickard. skrev:
Haft samma tanke här. Och det är väl så det också är tänkt i en klassisk kombination CO2 + pulver som ofta finns på t.ex. kontor. Antar dock att risken är att den oerfarne tar "fel" släckare.

Pulver är till synes ruskigt effektivt jämfört med alternativen, kolla t.ex. denna video:

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.