H
Nja pulversläckare klumpar än finns inte något pulver som inte klumpar på släckare.
De flesta jag tatt isär sitter det en stor kaka i botten fast.

Man ska ta släckaren och lägga mot örat när man vänder den.
Man brukar höra att det låter som sand som sipprar i släckaren, ha den vänd tills det är tyst.
Man kan då höra på släckaren om den inte vart vänd på länge om det låter som klumpar som ramlar ned samtidigt som pulvret sipprar ned.
Vänd den ett par gånger så tillslut när du lyssnar och vänder så kommer du inte höra något, det är helt tyst då har du löst upp pulvret, oftast måste man vända mer än en gång när man vänder släckaren.

Så alltså när man vänder släckaren lägg den mot örat och lyssna.
Ha den vänd tills sipprande är tyst ( 3-6 sekunder )
Hör man inget kan man behöva en gummi klubba att knacka i botten så pulvret släpper.

hsd
Ta för vana att när släckaren behöver användas
dunka till den mot golvet först och när den används ska den vara upprätt

hsd hsd skrev:
Ta för vana att när släckaren behöver användas
dunka till den mot golvet först och när den används ska den vara upprätt
Njae ha inte brandsläckning som vana då är iallafall jag rädd att du är pyroman...

Ja eller brandman då.

• Gilla
Jambalaya och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
Hur många gånger måste man nyttja sin pulversläckare för att det ska bli en vana?

• Gilla
Jambalaya och 2 till
  • Laddar…
hsd
Ursäkta ordvalet
Jag är varken brandman eller pyroman men har varit på utbildning ett par gånger och fått se hur lite som händer när pulvret klumpat sig
Och om det brinner i skarpt läge agerar man inte riktigt logiskt
Om man dunkar till släckaren när man tar den ifrån sin plats så funkar den ,det kan ju vara på jobbet eller dagis där släckaren aldrig vänts

H Hallerudsbo skrev:
Sök på det företaget och släckaren på nätet.
Ser ut som de kanske inte är så seriösa.
På vad sätt menar du att de inte är seriösa. Bolaget är 55 år gammalt:
https://www.merinfo.se/foretag/Hald-&-Tesch-Brand-Aktiebolag-5560846544/2jys8nk-ar04
https://www.haldotesch.se/

För övrigt har vi fått många bra råd här i tråden.
Så nu går vi väl alla runt och vänder på våra släckare inför adventsfirandet :)
Hos oss har vi bara tre stycken, så det är inte så mycket besvär.

(Off topic: Hos oss blir det friterade räkor till kvällen.
Men då är det nog brandfilten som gäller som plan B.
Den hänger bland handdukar och grytlappar en meter från spishällen.)

• Gilla
p.lundgren och 1 till
  • Laddar…
H
hsd hsd skrev:
Ursäkta ordvalet
Jag är varken brandman eller pyroman men har varit på utbildning ett par gånger och fått se hur lite som händer när pulvret klumpat sig
Och om det brinner i skarpt läge agerar man inte riktigt logiskt
Om man dunkar till släckaren när man tar den ifrån sin plats så funkar den ,det kan ju vara på jobbet eller dagis där släckaren aldrig vänts
Hmm jobb och dagis?
Är det inte krav om årlig kontroll i det offentliga?
Tror det är större risk att inte den fungerar för någon som haft släckaren i en städskrubb i flera år

• Gilla
thomas33
  • Laddar…
Eftersom ingen annan pumpat tråden, så gör jag det! ;) Omställning av klockan= vändning av hemmets pulversläckare! :D

Hur ska vi göra om de nu tar bort tidsomställningen vår och höst...? :thinking:

hsd
Höst /vårdagjämningen

Fast de dagarna passerar ju rätt obemärkt för de flesta...då kan man ju lika gärna ha internationella kvinnodagen och FN-dagen. Fördelen med just tidsomställningsdagarna är ju att man tvingas agera på något, och då är det lätt att hänga på ytterligare en grej att agera på.

P Paxman skrev:
Hur ska vi göra om de nu tar bort tidsomställningen vår och höst...? :thinking:
Många ställer ju ändå fram, och ställer, tillbaka utemöblerna.
Som vi hittills gjort med klockorna.
(Har två klockor som ställer om sig själva, förutom datorer och mobiler.
Så det var "bara" fyra klockor att ställa om manuellt. Blus bilens.
När kommer det eldsläckare som vänder på sig automatiskt två ggr/år? IOT? :geek: )

optimum
Tänk om man kunde läsa alla fina svar i tråden innan man hittar på massa eget.

1:a advent är perfekt (förslag som finns i denna tråd) för att se över sina släckare och brandvarnare samt brandfiltar och annat som hör till skydd för hus och hem.
Men läs nu tråden igen så får ni även tips om sådant och rör inte till det för folk med trams om tidsomställningar mm.då de flesta bara behöver byta batterier 1 gång om året i sina brandvarnare.

Ursäkta om jag störde med "trams" rolri...

optimum
P Paxman skrev:
Ursäkta om jag störde med "trams" rolri...
Lugnt.

1:a advent som föreslagits tidigare är riktigt bra då bränder hemma kraftigt ökar då och beror på alla som tänder ljus samt elsystem får början av sin tuffa period då.

Kompletterat med en brandövning som många får på sina företag så kommer massor med bränder kunna undvikas att bli till en katastrof.

Vi har även dubbla system med brandvarnare, ett via larmsystemet och ett separat med trådlösa brandvarnare som har kontakt med varandra.
Viktigt för de som skaffar larm att se till att de eventuella brandlarm som kommer från larmsystemet även går till en larmcentral som då har rätt att få kalla på räddningstjänsten vilket vårt förra larmsystem inte kunde. Krävs två oberoende detektorer som indikerar på brand.

Mikael_L
Nu missade jag lite, detta inlägg borde väl kommit förra veckan. :oops:

Men nu är det adventstider igen, några veckor som alltid toppar brandstatistiken i hemmen. Bra idé att kolla upp sina brandvarnare och släckare idag.

• Gilla
Stiftet och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.