76 286 läst · 600 svar
76k läst
600 svar
Tvist med bank
Suck, dom tolkar regler olika och gör olika, det är konstaterat i tråden, sluta gör dig så jäkla dum.Alfredo skrev:Hur ska du ha det? Gör bankerna som de vill eller är de liksom alla andra tvungna att följa lagen?
Att de blir ogiltiga är i sak korrekt men tämligen irrelevant då de inte tappar sitt värde utan kan lösas in av Riksbanken. Jag har själv gjort det vid ett tillfälle och det fungerade problemfritt.
[bild]
För att byta in sedlar måste du kunna berätta var dom kommer från enligt penningtvättlagen.
Jacob Lund skrev:jag kan säkert posta pappren via snigelpost till banken men då tar allt astronomiskt långt tid till
Nackdel för köpare och säljare. Tambur tar ingen avgift det är köparens bank som gör det för att hjälpa till med tillträde samt lösen av säljarens lån, de brukar ej finns avgift när man lånar. Men du verkar vilja gå tillbaka till tiden där man bytte saker mellan varandra enligt ditt engagemang, tar du ut lönen i kontanter också ?
Du lever i din egen fantasivärld.P Peter Petterson skrev:Om säljaren har med sig pantbreven som jag skrev ser jag inte risken.
Har säljaren lån den behöver lösa får han väl ansöka om brygglån av sin bank som han sedan i sin tur löser med köpeskillingen.
Jag som köpare skiter väl blankt i hur säljaren finansierat sitt eller kanske bankens hus. Jag vill ju inte betala för säljarens finansieringslösningar.
Jag köper ett hus och vill ha pantbreven vid tillträde och överföring av köpesumman.
D datpsu skrev:
När man tycker dom flesta kring än är idioter brukar det oftast vara en bra idé att titta sig i spegeln för att inse att den största idioten är en själv 🤷♀️D datpsu skrev:
Epost är att likna vid vykort. Vem som helst kan läsa. Jag skulle då inte vilja att personuppgifter, kontonummer och liknande utväxlades via mail vid en större affär, typ bostadsköp.Claes Sörmland skrev:
Känns som köpekontrakt med personuppgifter etc redan mailats runt av mäklaren innan tillträde samt köpare ha säkert vidarefordrat det till sin bank etc så vet inte om tambur på tillträdesdagen är det som gör det säkert.
Man ska nog se transaktion via Tambur som en försäkring. Om man verkligen litar på säljaren så kan man ju bara göra en överföring och sedan låta denne lösa sina panter. Men vem som skall betala för en tjänst som Tambur var lite klurigt.