76 286 läst · 600 svar
76k läst
600 svar
Tvist med bank
För denna tjänst borde ju säljaren betala köparen. Det är ju säljaren som får sina lån löste inte köparen.M MsTake skrev:Som köpeskillingen i de flesta fall idag används till att lösa säljarens lån så måste ju köparen överföra pengar innan de kan lösas.
Om man då inte använder en tjänst som Tambur utan gör det som privatpersoner genom respektive internetbank så finns ju risken för köparen att den sänder över köpeskillingen men att lånen aldrig lösen.
Således var det ett case för att köparen har störst nytta av tjänsten. Visst kanske kan göras ett case för säljaren med?
Eller så begär köparen att pantbreven tas med till kontraktskrivningen som garanti för att fastigheten är obelånad.
jag kan säkert posta pappren via snigelpost till banken men då tar allt astronomiskt långt tid tillP Peter Petterson skrev:Man kan följa GDPR utan Tambur.
Som köpare kan man göra över pengarna till ett klientmedelkonto,komma med postväxel,göra en direktöverföring.
Varför ska man som köpare betala för tjänster man inte har något behov av?
Denna tambur avgift borde man skylta stort med och inte dölja och smygs in i ett kontrakt på sidan 122 mitt en text och sedan presentera först på tillträdesdagen som avgift för köparen.
Men vem har någonsin påstått att mäklare är kända för att vara ärliga och uppriktiga?
Dagens hästhandlare.
Nackdel för köpare och säljare. Tambur tar ingen avgift det är köparens bank som gör det för att hjälpa till med tillträde samt lösen av säljarens lån, de brukar ej finns avgift när man lånar. Men du verkar vilja gå tillbaka till tiden där man bytte saker mellan varandra enligt ditt engagemang, tar du ut lönen i kontanter också ?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 019 inlägg
Det där är fortfarande ett case för säljarens behov, inte köparens. Tänk på vem som har bevisbörda.M MsTake skrev:Som köpeskillingen i de flesta fall idag används till att lösa säljarens lån så måste ju köparen överföra pengar innan de kan lösas.
Om man då inte använder en tjänst som Tambur utan gör det som privatpersoner genom respektive internetbank så finns ju risken för köparen att den sänder över köpeskillingen men att lånen aldrig lösen.
Således var det ett case för att köparen har störst nytta av tjänsten. Visst kanske kan göras ett case för säljaren med?
Eller så tar du med pappren till kontraktskrivningen som ändå sker 🤷♀️.Jacob Lund skrev:jag kan säkert posta pappren via snigelpost till banken men då tar allt astronomiskt långt tid till
Nackdel för köpare och säljare. Tambur tar ingen avgift det är köparens bank som gör det för att hjälpa till med tillträde samt lösen av säljarens lån, de brukar ej finns avgift när man lånar. Men du verkar vilja gå tillbaka till tiden där man bytte saker mellan varandra enligt ditt engagemang, tar du ut lönen i kontanter också ?
Varför skall jag som köpare betala för att lösa säljarens lån? Det får väl säljaren sköta själv kan tyckas för egen plånbok
Kan man tycka, men säljaren kan ju tycka att de vill gör det själva på andra sätt och ser inget behov av betala en bank.P Peter Petterson skrev:
Även med tambur används ju köparens pengar för att lösa lånen och utbetala överskott. Dvs köparen betalar först.
Då kan man ju jämföra med ”för över till mitt konto så löser jag lånen” och behåller överskottet.
I ett sånt scenario tar ju köparen en risk mot säljaren som de kanske vill köpa sig fri från genom att använda banker för transaktionen.
Varför ska jag som köpare betala något alls. Säljaren får väl vara glad att bli av med huset.P Peter Petterson skrev:
Om säljaren har med sig pantbreven som jag skrev ser jag inte risken.M MsTake skrev:Kan man tycka, men säljaren kan ju tycka att de vill gör det själva på andra sätt och ser inget behov av betala en bank.
Även med tambur används ju köparens pengar för att lösa lånen och utbetala överskott. Dvs köparen betalar först.
Då kan man ju jämföra med ”för över till mitt konto så löser jag lånen” och behåller överskottet.
I ett sånt scenario tar ju köparen en risk mot säljaren som de kanske vill köpa sig fri från genom att använda banker för transaktionen.
Har säljaren lån den behöver lösa får han väl ansöka om brygglån av sin bank som han sedan i sin tur löser med köpeskillingen.
Jag som köpare skiter väl blankt i hur säljaren finansierat sitt eller kanske bankens hus. Jag vill ju inte betala för säljarens finansieringslösningar.
Jag köper ett hus och vill ha pantbreven vid tillträde och överföring av köpesumman.
Skogsägare
· 19 019 inlägg
Förrädiskt rimligt, men nej.M MsTake skrev:Kan man tycka, men säljaren kan ju tycka att de vill gör det själva på andra sätt och ser inget behov av betala en bank.
Köparen köper en fastighet inklusive alla pantbrev, ointecknade. Säljaren säljer samma sak.
Om säljaren behöver nyttja köpeskillingen för att lösa panterna på fastigheten så är det dennes problem, inte köparens.
Det finns ingen rimlighet i att de system som krävs för detta (och jag förstår verkligen nyttan av sådana system) ska bekostas av köparen.
Då får du villkora att säljaren står för ev bankkostnader.P Peter Petterson skrev:Om säljaren har med sig pantbreven som jag skrev ser jag inte risken.
Har säljaren lån den behöver lösa får han väl ansöka om brygglån av sin bank som han sedan i sin tur löser med köpeskillingen.
Jag som köpare skiter väl blankt i hur säljaren finansierat sitt eller kanske bankens hus. Jag vill ju inte betala för säljarens finansieringslösningar.
Jag köper ett hus och vill ha pantbreven vid tillträde och överföring av köpesumman.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 434 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 434 inlägg
Skogsägare
· 19 019 inlägg
1900-talet, Claes, 1900-talet.
Det finns inget skäl att vara mer precis än så.
Det finns inget skäl att vara mer precis än så.
Hur ska du ha det? Gör bankerna som de vill eller är de liksom alla andra tvungna att följa lagen?RoTe skrev:
Att de blir ogiltiga är i sak korrekt men tämligen irrelevant då de inte tappar sitt värde utan kan lösas in av Riksbanken. Jag har själv gjort det vid ett tillfälle och det fungerade problemfritt.RoTe skrev: