76 280 läst · 600 svar
76k läst
600 svar
Tvist med bank
Fast de är inte vi som bestämmer om vi ska använda tambur eller inte, vill vi följa GDPR är de de som gäller.varför ska mäklaren betala för köparens Banks avgifter? Innan tambur fanns kostade ett tillträde lika mycket ändå och skedde via mejl.P Peter Petterson skrev:Klart det är smidigt för mäklaren och att någon annan får betala för den smidigheten är ju ännu smidigare för mäklaren.
Men för köparen är det inte alls smidigt är att få betala 5000 av sina netto pengar för att göra det smidigt för mäklaren. Det är bara dyrt för köparen.
För köparen hade det vart smidigare att mäklaren betalade för sin egen smidighet och rimligare.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 434 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 434 inlägg
Jag minns t o m när det skedde via telefon och med postväxel.Jacob Lund skrev:
Utlandsinsättning? På vilket sätt är detta relevant i denna tråd? Hänger inte alls med!M MsTake skrev:
I inlägg #209 skrev @cpalm "granskar ju bankerna allt som överstiger de angivna beloppsgränserna" och jag visade de beloppsgränser som jag trodde han syftade på. Vad har detta med utlandsinsättning att göra och vad har utlandsinsättning med tråden att göra?
Person efter person delger oss sina problem, till och med fd bankman och mäklare kan bekräfta problematiken och du sitter där och hånskrattar i princip. Vore mer klädsamt om du bara var tyst tror jag.Alfredo skrev:
Man kan följa GDPR utan Tambur.Jacob Lund skrev:
Som köpare kan man göra över pengarna till ett klientmedelkonto,komma med postväxel,göra en direktöverföring.
Varför ska man som köpare betala för tjänster man inte har något behov av?
Denna tambur avgift borde man skylta stort med och inte dölja och smygs in i ett kontrakt på sidan 122 mitt en text och sedan presentera först på tillträdesdagen som avgift för köparen.
Men vem har någonsin påstått att mäklare är kända för att vara ärliga och uppriktiga?
Dagens hästhandlare.
Medlem
· Södermanland
· 115 inlägg
Kan -som vanligt- inte läsa 245 kommentarer/svar på detta. Men bankerna har blivit så "skitnödiga" i sitt sätt att förhålla sig till sina kunder idag att det är helt hysteriskt. Läs gärna Dagens Industri om s.k. Hawala-banker 26/10 och ledarsidan 30/10. Du kommer inte tro att det är sant, det som står där!
Länka gärna!N Nygamla hus skrev:Kan -som vanligt- inte läsa 245 kommentarer/svar på detta. Men bankerna har blivit så "skitnödiga" i sitt sätt att förhålla sig till sina kunder idag att det är helt hysteriskt. Läs gärna Dagens Industri om s.k. Hawala-banker 26/10 och ledarsidan 30/10. Du kommer inte tro att det är sant, det som står där!
Njau, nu skapar Tambur en klar ordning för inblandade och ser inget fel i det.Claes Sörmland skrev:
Sen i stort angående penningtvätt och stödjande av terrorism så har vi väl varit "blåögda" för länge.
Vi kan ju inte sedan inte ha olika regler för svennar som ska köpa något och andra.
Mäklaren som skötte min affär (Bjurfors) godtog inte insättning på något konto.M merbanan skrev:Det jag missat från TS i tråden är vart pengarna skall skickas. Till mäklarens klientmedelkonto eller direkt till säljaren? Jag förstår att det är trevligt att gå via Tambur om man kan garantera att säljarens lån löses samtidigt som transaktionen utförs.
Om banken bråkar skulle jag be mäklaren att uppge ett konto dit man försöker skicka pengarna. Vad mer kan man göra? Antingen går transaktionerna igenom eller inte. Kanske får man göra flera transaktioner för att hålla sig under dagliga spärrar.
Iaf del av pengarna är ju egna om man skippar de pengar som lånats av vänner. Denna del bör ju kunna överföras utan problem.
Att stämma och bråka med banker är ju inte ett problem man vill ha eftersom det kommer ta tid och energi. Lägg fokus på att arbeta runt detta. Första är nog att kontakta mäklaren och nämna detta problem. Visa kontoutdrag där pengarna finns och be denne förmedla detta till säljaren så att denne förstår problematiken. Det finns ju trots allt ett avtal som måste uppfyllas mot säljaren. Sen om det faller ut något där man drabbas ekonomiskt av bankens agerande kan man ju dra dom till domstol. Om man bara vill straffa dom så se till att dra det som ett småmål. Då kommer deras advokatkostnader kosta mer än det är värt ekonomiskt.
Allt måste gå via "Tambur".
Men konstig reflektion om du menar att det är bankernas skitnödighet i sitt förhållande till sina kunder som är problemet. Det är ju myndigheter som sätter upp spelreglena och i detta fallet ser genom fingrarna med Hawala.N Nygamla hus skrev:Kan -som vanligt- inte läsa 245 kommentarer/svar på detta. Men bankerna har blivit så "skitnödiga" i sitt sätt att förhålla sig till sina kunder idag att det är helt hysteriskt. Läs gärna Dagens Industri om s.k. Hawala-banker 26/10 och ledarsidan 30/10. Du kommer inte tro att det är sant, det som står där!