76 230 läst · 600 svar
76k läst
600 svar
Tvist med bank
Inser att jag uttryckte mig slarvigt när jag skrev att de granskade "allt", det blev helt fel.Alfredo skrev:
Vad jag menade är att i de (fåtal) situationer där banken verkar se det motiverat med en djupare granskning verkar denna ske rätt urskiljningslöst utan något direkt inslag av riskbedömning.
Redigerat:
Jag tror att banken kommer troligtvis inte gå med på det.Alfredo skrev:
Klart det är smidigt för mäklaren och att någon annan får betala för den smidigheten är ju ännu smidigare för mäklaren.Jacob Lund skrev:
Men för köparen är det inte alls smidigt är att få betala 5000 av sina netto pengar för att göra det smidigt för mäklaren. Det är bara dyrt för köparen.
För köparen hade det vart smidigare att mäklaren betalade för sin egen smidighet och rimligare.
När gjorde du denna affär? Vad jag vet så står det i kontrakten nu för tiden att köparen står för avgifter som tillkommer vid kontantköp. Så har man skrivit på köpekontraktet så är det en skyldighet.P Peter Petterson skrev:Dom prova den på mig, Sa helt enkelt att då blir det ingen affär och jag köper inte huset.
Tänker inte betala 5000 sek för att köpa huset kontant med egna sparade pengar. Hade låtit affären falla isåfall.
Hur mäklare/bank gjorde upp har jag ingen aning om men jag betalade iallafall inga 5000 för Tambur.
Gjorde affären är April 2023.M MoveMe skrev:
Frågade om det tillkom fler avgifter än lagfart. Dom nämnde då Tambur och jag sa helt enkelt att det är inget jag betalar för. Då blir det ingen affär och att vi då avstår. Mäklaren försökte propsa på men sa helt enkelt att då blir det inget.
Hade ej skrivit på köpekontraktet då frågan ställdes innan påskrift.
Betalar inte för att betala pengar. Det går emot all logik för min del.
Lycka till, banken har ingen som helst skyldighet att lösa panterna ochAlfredo skrev:
varför i hela världen skulle det vara bankens problem att din fastighetsaffär går i lås juridiskt? Du kan inte stämma någon för att inte vilja utföra en tjänst. Ta ett lån i din bank eller i en annan bank på några hundra tusen så kommer det att vara en ”vanlig affär” och allt löser sig.B Boromirr skrev:Priset på bostaden är 2 595 000 kr. Allt ska betalas kontant via banköverföring.
Handpenningen har redan överförts till mäklarens klientmedelskonto och slutlikviden ska överföras till säljarens konto.
Det är mer att man själv kommer att drabbas ekonomiskt, skadestånd, om man inte fullföljer kontraktet. Därför har jag funderingar på att stämma banken.
Banker har ingen skyldighet att genomföra tillträdestransaktioner, många banker har inte ens tjänsten tex Avanza.
men då hade du inte skrivit på köpekontraktet för du kunde säga att det inte blir någon affär...kanske en mäklare som verkligen ville sälja...vet inte hur desperata mäklarna är i denna bostadsmarknaden.P Peter Petterson skrev:Gjorde affären är April 2023.
Frågade om det tillkom fler avgifter än lagfart. Dom nämnde då Tambur och jag sa helt enkelt att det är inget jag betalar för. Då blir det ingen affär och att vi då avstår. Mäklaren försökte propsa på men sa helt enkelt att då blir det inget.
Betalar inte för att betala pengar. Det går emot all logik för min del.
Jag pratade om 3:4, st 2, p 1 enligt nedan. Trodde det var den beloppsgränsen som åsyftades.M MsTake skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Att skriva på utan att veta om vilka kostnaderna är ju ganska dumt.M MoveMe skrev:
Dock många mäklare som inte nämner denna utgift förens det är dags för tillträde. Tror inte min mäklare hade gjort det heller om jag inte frågat rakt ut om det fanns ytterligare kostnader förutom lagfart.
Vem har pratat om några panter?T tripptrapp skrev:
Nej men du kan stämma en gäldenär som ej gäldar sin skuld enligt avtal.T tripptrapp skrev:
Vad är en "tillträdestransaktion" och vad har det med TS att göra? TS önskar, som han beskriver det, göra en vanlig banköverföring (ett uttag) till anvisat konto.T tripptrapp skrev:
Tror att denna avgift inte var fast bestämd förr, förr kunde banken vara schysst att genomföra denna tjänst utanför tambur i mån av tid, men inte nu längre.P Peter Petterson skrev: